BEOGRAD, Prodaja novih automobila u Srbiji u godini na izmaku spala je na niske grane.
U prvih 11 mjeseci 2013. prodato je tek nešto više od 20.000 automobila, a ako se ostvare najoptimističnije prognoze, u decembru će, kada se podvuče crta, dileri isporučiti oko 2.000 vozila.
– To bi značilo da smo prodali još oko 1.000 vozila manje nego tokom 2012 – kaže Milan Belin, generalni direktor kompanije “Reno-Nisan Srbija“. – To je negdje na nivou očekivanja, jer smo svi bili svjesni da se uprkos smanjenju cijena, mnogobrojnim pogodnostima, pa čak i martovskom Salonu automobila u Beogradu ništa dramatično neće desiti.
Iako je i ova brojka od 22.000 prodatih novih automobila poražavajuća, vrlo je vjerovatno da je i ona “naduvana“.
– Jednostavno, neki uvoznici daju malo veće brojke o prodaji nego što su stvarne, iz raznih razloga – objašnjava Dejan Danilović, direktor “Auto magazina”, koji jedini u Srbiji prikuplja ove podatke.
Naime, u Srbiji je praktično nemoguće dobiti precizne podatke nadležnih institucija o broju novoregistrovanih vozila, pa “statistika” zavisi od prijava svakog dilera ponaosob na srpskom tržištu.
– Očekujemo da ćemo najkasnije od marta 2014. godine uspostaviti pravu sliku o broju prodatih vozila, jer smo dobili uvjeravanja od MUP Srbije i Agencije za bezbjednost saobraćaja da će nam dostavljati precizne podatke – kaže Belin, koji objašnjava da će tako dobijena realna slika tržišta značajno koristiti i prodavcima, ali i kupcima.
Prema riječima Dušana Đuraševića, generalnog direktora “Euro sumara”, uvoznika “Suzukija” za Srbiju, neki dileri prijavljuju veći broj prodatih vozila zbog marketinga, jer žele da pokažu kako su njihova vozila traženija nego što jesu.
– Ipak, ozbiljniji je slučaj reeksporta vozila. Uvoznik prijavi prodaju i automobila koje proda u inostranstvu, u zemljama regiona, pa čak i u Zapadnoj Evropi – upozorava Đurašević. – Tako je jedna kompanija prijavila u prvih šest mjeseci prodaju oko 1.000 vozila, a prodala je tek nešto više od 400.
Od 1. januara 2014. biće ukinuta i carina od 2,5 odsto na vozila sa benzinskim motorom radne zapremine do 1.000 ccm, i za one sa kubikažom većom od 3.000, kao i za dizelaše do 1.500 i preko 2.500 kubika. Naravno, pod uslovom da su iz EU.
Nema krize za luksuz
Prodaja luksuznih vozila u Srbiji je na “redovnom nivou“. – To znači da “Mercedes”, “Audi”, “BMV”, “Leksus”, ne brinu za “mjesečnu kvotu” – kaže Miloš Petrović, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika automobila. – Oni godišnje prodaju oko 1.500 vozila, baš kao i pre krize. Novosti