Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Tri najveće kladionice u Srpskoj zaradile 125 miliona KM

    25. Juna 2025. — 14:30

    IRB traži SWIFT kod za platni promet

    25. Juna 2025. — 14:19

    Ustavni sud: Vlada nezakonito uzela prihode Banjaluci i Bijeljini

    25. Juna 2025. — 13:22

    Ugovor o „Eko Toplanama“ tajno izmijenjen na štetu Grada

    25. Juna 2025. — 13:01
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Cijena nafte naglo pala nakon izjave predsjednika SAD

    25. Juna 2025. — 08:56

    Kina oborila rekord u instalaciji solarnih panela

    24. Juna 2025. — 12:27

    HE Dabar se gradi, Kinezi kriju ugovor, ekolozi upozoravaju

    24. Juna 2025. — 08:56

    Atlantik nudi prijevremeni otkup obveznica

    25. Juna 2025. — 16:15

    Promet na Banjalučkoj berzi 28.553 KM

    25. Juna 2025. — 15:29

    Finansijska slika Srpske pokazuje veću zaduženost građana

    25. Juna 2025. — 15:00

    IRB traži SWIFT kod za platni promet

    25. Juna 2025. — 14:19

    Telekom Srpske isplaćuje 28 miliona KM dividende za akcionare

    25. Juna 2025. — 08:01

    Investitori u defanzivi, pala cijena zlata

    22. Juna 2025. — 16:47

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Beogradski div velikom akvizicijom ulazi na sarajevsko tržište

    13. Juna 2025. — 08:12

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Proizvodi sa nula posto marže nevidljivi u marketima: Šulićeva kampanja više marketing nego pomoć građanima

    20. Juna 2025. — 14:04

    Potrošačka korpa dostigla 3.178 KM

    15. Juna 2025. — 11:30

    Basnoslovne cijene smanjile broj turista u Hrvatskoj

    23. Juna 2025. — 16:35

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Hrvatska gubi turiste zbog previsokih cijena

    17. Juna 2025. — 15:38

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Minić: Razmotrićemo inicijativu o uvođenju zaštitnih mjera

    25. Juna 2025. — 12:45

    Ministarstvo apeluje na poslodavce zbog vrućine

    25. Juna 2025. — 12:00

    Cijena nafte naglo pala nakon izjave predsjednika SAD

    25. Juna 2025. — 08:56
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    Cijene tankerskog prevoza nafte rastu zbog sukoba na Bliskom istoku 

    24. Juna 2025. — 16:36

    Koliko zarađuje prosječna porodica u Evropi

    24. Juna 2025. — 14:41

    Kina oborila rekord u instalaciji solarnih panela

    24. Juna 2025. — 12:27

    Starbucks razmatra prodaju udjela u Kini

    24. Juna 2025. — 09:51
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Privredi u BiH prijeti kolaps zbog prekida željezničkog saobraćaja

Privredi u BiH prijeti kolaps zbog prekida željezničkog saobraćaja

Aleksandra Tolj RužićAleksandra Tolj Ružić10. Oktobra 2024. — 14:361 komentar5 minuta čitanja
Foto: Oslobođenje, prekid pruge
  • Najmanje dva mjeseca trebaće za sanaciju pruge do Ploča oštećene u poplavama
  • Gubici Željeznica FBiH i RS dnevno 325.000KM
  • Sutra sastanak sa predstavnicima Ministarstva saobraćaja i veza FBiH

SARAJEVO – Za sanaciju pruge prema Pločama, koja je oštećena usljed nepogoda koje su zahvatile Konjic i Jablanicu, biće potrebno pet miliona KM, i između dva i tri mjeseca, kažu iz Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine za CAPITAL.

Iz lukavičkog GIKIL-u (Global Ispat Koksne Industrije Lukavac) poručuju, mogu izdržati maksimalno mjesec dana, nakon toga biće ugroženo 900 zaposlenih u ovom preduzeću, ali i 400 preduzeća sa kojima sarađuju.

Dva putnička voza i ukupno 13 teretnih vozova koji saobraćaju na relaciji Sarajevo-Ploče ne polaze po redu vožnje zbog  pruge koja je na pojedinim dionicama potpuno uništena. Za Željeznice FBiH to je direktni gubitak od 270.000KM dnevno, ali nadaju se da će se ovi gubici smanjiti jer privrednici pronalaze alternativne luke za prevoz robe.

“Procjena je da će trebati oko pet miliona KM za sanaciju građevinskog dijela pruge i elektroenergetskih postrojenja. Sanacija dva najkritičnija dijela pruge može trajati od dva do tri mjeseca, u zavisnosti u kom periodu možemo uvesti izvođača radova, da počnu sa radovima na izgradnji novog trupa pruge“, kaže za CAPITAL direktor Željeznica Federacije BiH Enis Džafić koji nije mogao odgovoriti na pitanje da li se ovaj proces može ubrzati.

Džafić kaže da, zbog dobrog poslovanja preduzeća, imaju obezbijeđene plate za narednih šest mjeseci za svih 2.700 zaposlenih.

Umjesto u Ploče, ugalj stiže u rumunsku Konstancu

Iz GIKIL-a kažu, mjesec je maksimum koji mogu izdržati na minimumu rada i u ovom režimu transportna uglja. Dodaju da im treba četiri dana, i mnogo više novca da bi se prevezlo onoliko uglja koliko se željezničkim putem dnevno prevozi iz Ploča.

Direktor GIKIL-a Almin Suljić precizira da je ugrožen posao za oko 900 radnika u ovom preduzeću, ali i za kompanije koje zavise od GIKIL-a. Dodaje da je to samo vrh ledenog brijega, te da bi posljedice, ukoliko preduzeća izgube poslove, za privredu mogle biti daleko veće.

Foto: GIKIL, Almin Suljć

“Za nas je vezano 400 kompanija koje posluju sa nama, plus Arcelor Mittal, koji 90 odsto koksa dobija iz GIKIL-a. Treba nam ozbiljnost i hitnost da se ovo riješi. Mogli bismo izdržati mjesec dana, ali prema ovom što vidimo na terenu, ne vjerujemo da će se to završiti”, kaže sagovornik CAPITAL-a.

Iz GIKIL-a pojašnjavaju da će narednu platu isplatili, ali da poslije toga ne znaju šta će biti. Tražili su od Vlade FBiH da ih oslobodi doprinosa dok se situacija ne riješi. Dodaju da će im dodatni trošak logistike do kraja mjeseca biti dva miliona KM, a ako potraje do kraja godine devet miliona maraka.

Jedini put za ugalj koji je do sada stizao iz Amerike do koksare u Lukavcu je onaj preko luke Ploče. Sada se tamo nalazi preko 100.000 tona uglja koji nedovoljnim tempom prevoze kamioni. U GIKIL-u su još juče saopštili da su na minimumu procesa rada.

“Ono što željeznicom prevučemo za jedan dan, a to je oko 2400 tona, sada smo uspjeli prevesti sa 115 kamiona angažovanih za četiri dana. Otprilike 700 tona dnevno možemo prevesti. Naše zalihe padaju konstantno”, navodi direktor GIKIL-a.

Jedan kargo brod, koji je bio na moru prebačen je za luku Bar, tu će istovarati 50.000 tona i očekuju da im to dođe. Međutim, kažu, to je nedovoljno. Drugi brod će biti istovare u rumunskoj luci Konstanca, koja je od Lukavca udaljena više od 1.000 kilometara, i u ovom slučaju roba će se prevoziti baržama.

Pored GIKIL-a koji je ključni partner Željeznica FBiH, tu je i Elektroprivreda Srbije, koja takođe prevozi ugalj.

Foto: GIKIL
Željeznice RS dnevno gube 55.000KM

Ranije su se oglasili i iz Željeznica Republike Srpske koje takođe trpe gubitke zbog prekida željezničkog saobraćaja.

“Umanjenje prihoda na dnevnom nivou od prevoza roba zbog obustave prevoza usljed više sile i ogromne štete koje je pričinjena ŽFBiH, a koja direktno utiče i na poslovanje ŽRS iznosi više od 55.000 KM”, naveli su iz Željeznica RS.

Ukoliko se uskoro ne osposobi pruga mjesečni gubitak „Željeznica” iznosiće 1.650.000 KM, što nije beznačajno ako se uzme u obzir da ovo preduzeće i bez toga u ogromnom minusu.

Alumina, za sada, nema posljedice

Alumina Zvornik, bar za sada nema posljedice, jer boksit ne uvozi iz inostranstva već ga kupuje na domaćem tržištu, te dio iz Nikšića. Iako trenutno štete nama, kažu to ne znači da neće imati isporuku ka luci ili iz luke.

“Vozićemo je kamionom. Do Ploča s vremena na vrijeme prevozimo kompoziciju glinice ili hidrata koja ide prema našim kupcima brodom, ali mi smo brod natovarili u drugoj polovini septembra i mislim da do kraja godine neće ići niti jedan brod”, rekao je za CAPITAL direktor „Alumine“ Zoran Stevanović.

Iz Arcelor Mittala nisu se oglašavali o krizi sa željezničkim saobraćajem. S obzirom na to da je njihova koksara prestala sa radom, pretpostavke su da ovo preduzeće direktno neće trpjeti velike posljedice, ali da bi indirektno moglo da trpi.

Iz Privredne komore FBiH za CAPITAL kažu da su u fazi prikupljanja podataka o nastaloj šteti. Nadaju se da će naredne sedmice imati konkretne brojke, a do tada podsjećaju privrednike da prijave procijenjenu štetu.

Podsjećamo, zbog poplava i odrona koje su pogodile prošle sedmice pogodile BiH došlo je do oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac-Grabovica kod Jablanice u dužini od 17 kilometara, usljed čega je obustavljen kompletan putnički i teretni promet na pruzi Sarajevo-Ploče.

CAPITAL: A.T. Ružić

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
alumina arcelor mittal gikil privredna komora fbih zeljeznice fbih zeljeznice rs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakStanivuković negira da je nezakonito realocirao milione KM u budžetu
Sljedeći članak Putarina u Srpskoj će se moći plaćati u evrima

Povezani članci

Capital teme 02 minute čitanja

ERS traži koncesiju za novu solarnu elektranu, a prethodnih ni na vidiku

Capital teme 01 minuta čitanja

Minić još nije isplatio podsticaje poljoprivrednicima za prošlu godinu

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Bosanac 11. Oktobra 2024. 15:40

    Ma da, ogromne se pare vrte u trgovini između Republike Srpske i FBiH

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Tri najveće kladionice u Srpskoj zaradile 125 miliona KM

25. Juna 2025. — 14:3003 minute čitanja

Najviše zaradila kladionica Premier

IRB traži SWIFT kod za platni promet

25. Juna 2025. — 14:19

Ustavni sud: Vlada nezakonito uzela prihode Banjaluci i Bijeljini

25. Juna 2025. — 13:22

Ugovor o „Eko Toplanama“ tajno izmijenjen na štetu Grada

25. Juna 2025. — 13:01

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti