NJUJORK, Nagovještaji oporavka američke privrede nisu doprinjeli razvedravanju sumornog raspoloženja među tamošnjim potrošačima, čije povjerenje u nacionalnu ekonomiju je neočekivano opalo ovog mjeseca.
Kompanija “Konferens bord”, sa sjedištem u Njujorku, je saopštila da je njen Indeks poverenja potrošača pao na 47,7, sa septembarskih 53,4 poena.
Oktobarska vrijednost tog indeksa bila je druga najniža od maja. Iako su obe cifre znatno iznad negativnog rekorda od 25 poena, zabilježenog u februaru, one su takođe znatno manje od 90, što se smatra znakom snažnog povjerenja potrošača, prenio je Glas Amerike.
“Potrošači imaju nešto negativnije raspoloženje prema onome što bi moglo da se dogodi sa privredom, tržištem rada i njihovim prihodima”, izjavila je Lin Franko, koja rukovodi istraživanjima povjerenja potrošača u “Konferens bordu”.
Iako se vrijednost akcija na američkim berzama popravila tokom posljednjih šest mjeseci, a mnogi ekonomski indikatori pokazali znake stabilizacije, nezaposlenost u zemlji je nastavila da raste i sada iznosi 9,8 procenata radne snage. Većina ekonomista vjeruje da će ta stopa narednih mjeseci nastaviti da raste, čak ako privreda bude u ekspanziji u posljednjim mjesecima ove godine.
Povjerenje potrošača je jedan od ključnih pokazatelja stanja američke privrede, jer na promet u maloprodaji otpada više od dvije trećine američke ekonomske aktivnosti.
U međuvremenu, jedna privatna studija prometa nekretninama u SAD pokazala je da su cijene kuća i stanova u avgustu porasle treći mjesec uzastopno.
Cijene kuća i stanova u Sjedinjenim Državama snažno su rasle i padale tokom dobrog djela ove decenije, dosegavši rekordne nivoe od 2003. do 2006, a zatim se sunovrativši od 2007. pa sve do prije nekoliko mjeseci. Oporavak tog tržišta smatra se životno važnim za oporavak cjelokupne privrede.