BEOGRAD, U rekonstrukciju fabrike do sada smo uložili 150 miliona evra, i na tom poslu je angažovano oko 150 firmi i dobavljača iz Srbije. Brojni parametri ukazuju da je riječ o velikom poslu – kao da se izgrađuje jedan potpuno novi grad, i to se sada vidi. Ali, najveći posao odvijao se proteklih nedjelja na relaciji od Italije, preko Njemačke, pa sve do Japana, gdje su „Fijatovi“ stručnjaci izabrali novu opremu za kragujevačku fabriku. Ovih dana potpisao sam ugovore o kupovini mašina za 400 miliona evra. Riječ je o opremi koja predstavlja posljednju riječ tehnike u svjetskoj automobilskoj industriji.
Ovim riječima, za „Novosti“, Đovani de Filipis, čelnik kompanije „Fijat automobili Srbija“, objašnjava prve krupnije korake na izgradnji torinsko-srpske fabrike automobila i dodaje da će do kraja ove godine u fabriku biti uloženo 940 miliona evra.
* Da li se sada sa sigurnošću može reći da će novi model automobila biti na tržištu krajem ove godine? Do sada je bilo najavljivano da će drugi model krenuti godinu nakon toga?
– U četvrtom kvartalu ove godine biće ponuđena oba modela (sa pet i sedam sjedišta). Sigurni smo da će po kvalitetu i cijeni biti konkurentni na svjetskom tržištu u svojoj klasi. Računamo da ćemo odmah započeti izvoz 95 odsto proizvodnje.
* Saznali smo da se u nekim pogonima kapaciteti projektuju za proizvodnju i do 500.000 vozila?
– Trenutni plan nam je da napravimo fabriku u kojoj će se proizvoditi 200.000 vozila. Ali, moram priznati da se fabrika projektuje tako da lako može da se prilagodi daleko većoj proizvodnji, od recimo 300.000 automobila godišnje – bez problema.
* Šta se tačno trenutno radi u fabrici i koji prostor je prioritet u opremanju novim tehnologijama?
– Trenutno rekonstruišemo 400.000 kvadrata poslovnog prostora, što je zahtjevan posao. U brojnim situacijama bilo je lakše izgraditi potpuno nove objekte. Hale su građene tokom pedesetih i sedamdesetih godina i treba ih prilagoditi najsavremenijem principu proizvodnje u svijetu. Danas pravimo modernu fabriku, koja može da se takmiči s najsavremenijim fabrikama grupacije. A, jedan od prvih i skupljih poslova jeste rekonstrukcija „lakirnice“. Taj posao započećemo za tri mjeseca.
* Kada će biti uposleni novi radnici?
– Iz mjeseca u mjesec mi ćemo upošljavasti nove ljude, i do 2012. godine na platnom spisku će biti bar 2.433 radnika. I to ide svojim tokom. Nama je trenutno najveći problem kako da poboljšamo vještine i stručnost da bismo postigli standarde internacionalnog nivoa. Prije dvije godine smo zatekli ljude voljne da rade, ali kod kojih je u tehničkom smislu primjetan nivo stagnacije od dvadesetak godina. Organizujemo stručne treninge kako bismo to prevazišli i obučili ljude kao da taj period nikada nije ni postojao.
* Trenutno na spisku imate 150 dobavljača iz Srbije. Ko su oni i šta rade?
– Pored izvođača radova, tu su i mnogobrojni dobavljači. Teško ih je sve nabrojati. Kada kažete da su nas srpske firme, recimo, snabdjevale kontejnerima i paletama, stiče se utisak da to nisu veliki poslovi, ali riječ je o višemilionskim ugovorima u evrima.
* Kakva je situacija sa dobavljačima rezervnih dijelova i kada stižu vaši kooperanti?
– Ako realno pogledamo, do prije tri-četiri godine nije postojala nijedna srpska kompanija koja je mogla da se takmiči na internacionalnom nivou. Sada je situacija mnogo bolja. Većina njih će se priključiti kao dobavljači našim internacionalnim firmama koje će se do kraja godine graditi na prostoru kasarne u Grošnici. Ta lokacija nam odgovara, jer je na samo nekoliko stotina metara od fabričkog kruga. Taj „Suplijers park“ može da računa na početku sa šest-sedam firmi, kako italijanskih, tako i iz drugih zemalja.
* „Punto“, izvoz i smanjene subvencije?
– Sa tim vozilom smo dostigli 30 odsto cjelokupne prodaje automobila u Srbiji. „Punto“ je i dalje najisplativije vozilo na tržištu. Ustalili smo izvoz na tržištu sjeverne Afrike i istočne Evrope. Bitno nam je da širimo servisnu i prodajnu mrežu, koju ćemo koristiti i kod izvoza novih modela, počev od novog „Krajslerovog“ modela „frimont“.
– Nismo zabrinuti zbog smanjenih vladinih subvencija. Dogovorili smo se o smanjenju kamate za kredite na sedam godina – na 4,25 odsto. Pored toga, produžili smo garanciju sa dvije na tri godine, i jedini u Srbiji nudimo „pomoć na putu“. Poslije dvije decenije, Srbija zahvaljujući tom modelu ponovo bilježi nešto veći izvoz automobila, ali mi to tumačimo kao uvod u ono što će se dogoditi sa izvoznim bilansom Srbije zahvaljujući novim modelima.
Na sajmu u Beogradu
Na sljedećem salonu automobila u Beogradu prvi put ćemo imati mogućnost da izložimo kompletan opseg programa koji nudimo – od najmanjeg „Fijatovog“ modela do džipa – kaže Đovani de Filipis.
– Hit će biti „lančija ipsilon“, „fijat 500“, sa potpuno novim motorom, novi „grand čiroki“ i „đulijeta“, sa novim motorom od 140 konjskih snaga.
Kragujevac centar Srbije
* U Kragujevcu ste bar dva dana nedjeljno?
– Imam utisak da, prema stepenu kojim se razvija, Kragujevac postaje maltene centar razvoja Srbije, ali nemam utisak da to u pravoj mjeri prate privatne investicije. Novosti