BEOGRAD, Srpski turisti će i ove godine, uprkos krizi sa kojom se sureće ekonomija i teškim posljedicama koje su ostavile poplave, iz zemlje „iznijeti“ više od milijardu dolara.
Gotovo je tradicija da turisti iz Srbije najviše novca ostave Grčkoj, podaci pokazuju čak 150 miliona evra. Na drugom mjestu je Njemačka, kojoj ostave oko 80 miliona evra, a na trećem Turska sa više od 60 miliona evra zarađenih od srpskih turista.
Uporedo sa porastom broja turista u inostranstvu, pada, i to već godinama, broj domaćih gostiju u Srbiji. Uprkos tome kampanja „Putujte po Srbiji“ uvijek se vodi za strane goste, naročito mlade i slaboplatežne.
– Dok god država ne primjeni recept koji koriste ostale turističke zemlje broj domaćih turista će padati, a veću zaradu od stranih nećemo imati – kaže Milan Lainović iz UO JUTA i predsjednik Unije turističkih asocijacija Jugoistočne Evrope. – Hrvatska, Turska, Tunis, Egipat i ostale zemlje daju novac „po glavi dovedenog turiste“. To nije tajna. Kada se na visokom nivou donese odluka i odredi strategija, kao što je Makedonija napravila čudo sa holandskim turistima u Ohridu, sve agencije će se okrenuti dovođenju, a ne odvođenju turista.
Balkansko udruženje agencija planira da dovodi strane goste, jer pažnju dobro platežnih turista ne može da zadrži samo jedna zemlja. Problem je što ostale zemlje svojim agencijama daju beneficije, a nacionalne avio-kompanije karte. U agencijama kažu da i dalje niko nema interes da dovodi strane turiste, jer se na državnom nivou godinama turizmom bave ljudi koji nisu iz – proizvodnje.
– Moramo da unaprijedimo turističku industriju, pošto zapošljava najviše novih ljudi, jer je to direktan izvoz – kaže Midorag Popović, direktor Turističke organizacije Srbije. – Flašica kisele vode koju popije turista je kao izvezena roba bez troškova transporta, carine i marketinga. Neophodni su značajni potsticaji za promociju i razvoj turizma i da ova industrija bude tretirana kao izvoznik. Ako počnemo sa povraćajem PDV po realizovanom putovanju, za godinu dana bismo zarađivali dvije milijarde, a većina agencija bi dovodila umjesto odvodila turiste. Sada agencije na receptivnom turizmu gube.
Patriotizam kao boljka
Patriotizam je posebna boljka ljudi, jer turističke agencije bukvalno žive isključivo od državnih službenika jer oni pune čarter-letove.
Takođe, Srbija je jedina zemlja u kojoj na tviter-nalogu Nacionalne turističke organizacije može da se nađe link za tekst o godišnjici početka Prvog svjetskog rata u kojem je atentator „srpski nacionalista“, a Austrougarska je bila pod prijetnjom „srpske ambicije na Balkanu”.
Zatvoreni akva-parkovi
Slovenija i Mađarska, koje važe za „kraljice akva-parkova“ nalaze se na 11. i 12. mjestu liste deviznog odliva iz Srbije. Krivica je naša – Srbija nema nijedan zatoreni akva-park na nivou ovih zemalja. Naime, svi investitori u Srbiji žele brz novac sa malo ulaganja. Takođe, putevi koji vode u srpske banje daleko su od odličnih. Novosti