BANJALUKA, SARAJEVO – Projekti izgradnje autoputeva zbog kojih su usvojene izmjene Zakona o akcizama su na čekanju zato što Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje (UO UIO) BiH ne može da se dogovori kako će biti podijeljena do sada prikupljena sredstva na ime akciza na gorivo.
Kako nam je rečeno, najveću štetu mogla bi pretrpjeti entitetska preduzeća za izgradnju autoputeva, jer su ugovori potpisani, a novac ne može biti isplaćen, što bi moglo dovesti do naplate penala ako se blokade produže.
Iz Kabineta predsjedavajućeg Upravnog odbora, Vjekoslava Bevande, ministra finansija i trezora BiH, saopšteno je juče da je današnji najavljeni sastanak otkazan nakon što je obaviješten da nema saglasnosti entiteta.
“Predsjedavajući UO UIO zakazao je 29. redovnu sjednicu na čijem dnevnom redu se, između ostalog, nalazi i raspodjela prihoda od putarina i rješavanje problema izvršenja presude Suda BiH po tužbi RS o raspodjeli prihoda sa jedinstvenog računa. Prema Poslovniku o radu UO UIO, za ovakve odluke neophodno je imati glasove entiteskih ministara finansija, koji, kako su informisali predsjedavajućeg Bevandu, nemaju saglasnost, te održavanje sjednice ne bi dovelo do rješenja niti donošenja odluka za koje je Uprava pripremila materijale i ponudila rješenja u pripremi sjednice UO”, navedeno je u saopštenju, uz napomenu da će termin održavanja nove sjednice biti naknadno utvrđen.
Kako smo saznali, do sada je na ime izmjena zakona o akcizama prikupljeno 65 miliona maraka.
Sudeći prema onom što nam je rečeno, posebno zabrinuti mogli bi biti predstavnici Evropske banke za obnovu i razvoj, koji su tražili ove izmjene, kako bi mogao biti prikupljen novac kao garancija za vraćanje kredita koje je BiH do sada digla za izgradnju autoputeva.
Iz Ministarstva finansija RS saopšteno je da su za članove Upravnog odbora i Vlade RS prihvatljivi materijali koje je dostavio Bevanda, u vezi s odlukom o raspodjeli prihoda od putarine i izvršenjem presude Suda BiH po tužbi RS, te ističu da su se mogle donijeti adekvatne odluke.
“Međutim, očigledno je da Vlada FBiH nije saglasna sa dosadašnjim načinom raspodjele prihoda od putarine, koji se primjenjuje još od 2009. godine, zbog čega vrši pritisak da se izmijeni način raspodjele, što bi išlo na štetu RS. Sprovođenje sudskih odluka je za Vladu RS obavezujuće, a članovi UO UIO iz RS su bili spremni podržati prijedlog odluke koji je dostavio UIO”, istakli su u Ministarstvu finansija RS.
Dodali su da očekuju konstruktivan stav iz FBiH u Upravnom odboru UIO, kako se ne bi nastavila “blokada sredstava” namijenjenih za izgradnju puteva i autoputeva u RS i FBiH.
S obzirom na to da iz Vlade FBiH juče zbog sjednice nismo mogli dobiti stav, nezvanično nam je objašnjeno da je prema odluci iz 2009. godine, koja je uvijek do sada bila primjenjivana, raspodjela išla 59 odsto za FBiH, 39 za RS, a dva odsto za Brčko.
Navedeno nam je da Vlada FBiH želi da se njen iznos poveća na 64 odsto, jer, kako nam je rečeno, smatraju da bi raspodjela trebalo da se obavlja prema lokacijama na kojima se gorivo toči, a oni su izračunali da bi to značilo povećanje na ovaj procenat, s čim se RS ne slaže.
U Kancelariji Evropske banke za obnovu i razvoj u Sarajevu nam juče nisu mogli poslati komentar kako bi se novonastala situacija mogla odraziti na kredite koje su plasirali.
Jamila Milović-Halilović, portparol Delegacije EU, istakla je da pozivaju vlasti da ulože napore da se trenutna situacija riješi.
“Nije u ničijem interesu da prikupljena sredstva od građana i preduzeća ostaju na računu Centralne banke BiH umjesto da se produktivno koriste. Nadamo se da će sve strane uložiti maksimalne napore da što prije riješe ovo pitanje”, rekla je Milović-Halilovićeva.
Podsjetila je da su nakon povećanja akciza na gorivo međunarodne finansijske institucije obećale značajna sredstva za infrastrukturni razvoj BiH.
“To su sredstva koja će potaknuti ekonomiju, stvoriti nova radna mjesta i povećati konkurentnost zemlje. Ova sredstva se mogu dodijeliti samo kada se osigura stabilan protok prihoda za entitetske kompanije za autoceste i puteve”, naglasila je ona.
Topić: Kroz dogovore do kompromisa
Direktor “Autoputeva Republike Srpske” Dušan Topić izjavio je da je krajnje neozbiljno zloupotrebljavati novonastalu situaciju i praviti neku vrstu ucjene.
“Saglasan sam da se, ukoliko neko nije zadovoljan, kroz dogovore i pregovore postigne kompromis, ali ne na ovakav način da sve stane. Sada je zaustavljena i raspodjela onog prvobitnog nivoa prikupljenih akciza”, rekao je Topić.
Njegov kolega iz FBiH Adnan Terzić, direktor “Autocesta Federacije BiH”, rekao je da između preduzeća na čijem je čelu i “Autoputeva Republike Srpske” nema nikakvog nesporazuma u vezi s raspodjelom sredstava od akciza na gorivo.
Naglasio je da se u ovom trenutku još ne zna kada bi mogao biti usaglašen plan raspodjele sredstava od akciza, izrazivši nadu da bi to moglo biti vrlo brzo. Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Nema se šta mudrovat, zna se koliki je iznos uplaćenih putarina po entitetima. Samo u toj proporciji prebaciti naplaćena sredstva entitetskim preduzećima za izgradnju puteva. Pa necu ja iz Banja Luke finansirati puteve u Zenici, a ne trebaju ni oni naše finansirati.