Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31

    Sindikat preko Đokića pritišće RERS pred odluku o mrežarini

    5. Decembra 2025. — 13:05

    Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

    4. Decembra 2025. — 16:24
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Osamdeset godina Folksvagena

Osamdeset godina Folksvagena

Dragana EremijaDragana Eremija26. Maja 2018. — 12:00Nema komentara5 minuta čitanja

BERLIN, Prije tačno osamdeset godina, 26. maja 1938, održana je ogromna svečanost na jednoj livadi duboko u provinciji Donje Saksonije: “Firer” je lično položio kamen-temeljac za novu fabriku “Folksvagena” – “narodnog vozila”, piše “Dojče vele”.

Pominjući Adolfa Hitlera i Ferdinanda Poršea, konstruktora prvog “folksvagena – narodnog vozila”, istoričar Volfram Pita, profesor moderne istorije na univerzitetu Štutgart, kaže da su se “na tom projektu pronašla dva čoveka koja su odgovarala jedan drugom”.

Genijalni inženjer Porše bio je poznat po jednoj svojoj mani: nikada nije bio u potpunosti zadovoljan svojim izumom. Tako su i u “Dajmleru” gde je radio pre toga, prvo bili srećni zbog toga što on radi za njih, ali su bili još srećniji kad su ga se rešili, mada uz bogatu otpremninu.

Izgledalo je kao da nema tog novca koji Porše ne može da potroši za razvoj i kreiranje novih projekata koji, iako se danas misli drugačije, nisu baš uvek funkcionisali.

Zaljubljenik u automobile – iako nikada nije imao vozačku dozvolu, Adolf Hitler je imao drugi problem: “Hitleru je bio potreban kreativac kako bi konstruisao malo vozilo koje će moći da se proizvodi u ogromnim serijama”, rekao je istoričar Pita za “Dojče vele”.

U svojim megalomanskim idejama, “firer” nije želeo da se zamara “banalnim” problemima kao što je novac. I tu se onda pojavio taj inženjer: “Poršeu je pak bio potreban politički nalogodavac koji bi mu omogućio da konstruiše bez obzira na moguće troškove”, rekao je profesor.

Za naciste je “narodno vozilo” bilo više od pukog automobila: zbog autoputeva koji su se gradili kroz Njemačku automobil je bio potreban i običnim građanima. Tu “motorizaciju naroda” Hitler je najavio samo par nedjelja nakon preuzimanja vlasti 1933, a već sledeće godine Poršeu je dodeljen zadatak da konstruiše takav automobil.

Organizator je bila nacistička organizacija za snadbjevanje radnika “Snaga kroz radost” (Kraft durć Freude) koja se o građanima brinula i ideološki, ali i za njihov odmor, tako što je organizovala letovanja, gradila radnička odmarališta, a radila je i na razvoju putničkog automobila za verne podanike “Rajha”.

Sa uplatama za kupovinu automobila počelo se gotovo odmah nakon što je Porše 1935. Hitleru predstavio prototip “folksvagena”, za koji je bilo potrebno sagraditi fabriku i tako je prije 80 godina za nju položen kamen-temeljac.

Mesto za podizanje fabrike je u geografskom centru tadašnjeg “Rajha”, tu je i železnička pruga koja Berlin povezuje s Rurskom oblašću i tamošnjim čeličanama, tuda vodi i autoput od Berlina ka Hanoveru.

Hitleru je, naravno, dok je 1938. polagao kamen-temeljac, prije svega bio na pameti rat i nema sumnje, piše “Dojče vele”, da je i Ferdinand Porše znao za te planove: u jednom njegovom ekspozeu o budućem vozilu iz 1934. on nacistima najavljuje da “narodni automobil neće biti podesan samo kao privatno putničko vozilo, već bi to trebalo da bude i transportno vozilo za određene vojne svrhe”.

To je bila sudbina i fabrike u Volfsburgu tokom rata: proizvodila je vojna, terenska vozila.

Poslije rata Volfsburg se našao u britanskoj okupacionoj zoni, te su privredni izaslanici Londona kojima je kao ratna reparacija ponuđena nedovršena i dobrim dijelom uništena fabrika fabrika “Folksvagen” rekli: “Ne, hvala!”.

“Folksvagen” je tako ponovo krenuo svojim, nemačkim putem, i ubrzo postao sinonim za “privredno čudo” Zapadne Nemačke.

I dok se Velika Britanija nećkala oko fabrike, Francuska je razmišljala da uzme nešto još vrijednije: samog Ferdinanda Poršea. Već u oktobru 1945. francusko Ministarstvo industrije stupilo je u kontakt stim inženjerom i počelo da pregovara o projektu “francuskog Folksvagena”. To pokazuje, smatra istoričar Pita, koliko je Porše brzo uspio da se odmakne od svoje nacističke prošlosti – iako ga je ona kasnije sustigla upravo u Francuskoj.

Profesor istorije Pita govori i o “zaveri” francuskih proizvođača automobila “Reno” i “Pežo” koja je dovela do optužbe Poršea i njegovog zeta, Antona Pieha zbog učestvovanja u ratnim zločinima.

Francuska je u to vrijeme imala izuzetne konstruktore automobila – Lefevr je za “Sitroen” još 1930-ih godina konstruisao takođe legendarni “2CV” – “Spaček”, 1955. je predstavljen prvi “DS” – “žaba” ili “ajkula” koja bi pre mogla da se uporedi sa svemirskim brodom nego s “Folksvagenovom” “Bubom”. Uspešne modele imali su tada i drugi francuski proizvođači.

Uz to, nedovršena fabrika “Folksvagena” u Volfsburgu je bila i mesto užasa i patnji, navodi “Doče vele”: u njoj je bilo i prisilno angažovanih radnika, od kojih su mnogi tu tokom rata izgubili život.

Povrh toga, za vreme rata su delovi fabrike “Pežo” iz Francuske prebačeni u Volfsburg.

Nemoguće je povjerovati da Ferdinand Porše sve to nije znao. On i njegov zet su zato ostali u zarobljeništvu francuske vojne uprave sve do avgusta 1947. godine, kada su ipak pušteni uz kauciju. Zahvaljujući izjavama svjedoka, francuski sud je kasnije ipak odbacio optužbe protv njih.

Bez obzira na to što nikada nije bio proglašen krivim za zločine i iako je Porše primao i najviša nacistička odličja, ostaje pitanje o moralnosti njegove veze s Hitlerom i nacistima.

“Porše nije bio jedini koji se u svom beskonačnom oportunizmu i bez ikakvog razmišljanja, bacio u zagrljaj autoritativnim vlastodršcima”, kaže profesor Pita.

“Privrednici ili inženjeri koje jedino interesuje uspeh njihove fabrike ili ostvarivanje njihovih tehničkih projekata, ponekad nemaju nikakvih problema da sklapaju paktove s moćnicima”, zaključuje “Dojče vele” rečima nemačkog profesora.

 

80 godina automobili volkswagen
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPokušaj nelegalne privatizacije velikana: Royal upravlja Bosnom, a Royalom Harun i Aida Mahmutović!
Sljedeći članak Sigurniji otkup i brže plaćanje spasavaju agrar

Povezani članci

Svijet 02 minute čitanja

Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

Capital teme 12 minute čitanja

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:2012 minute čitanja

Smatramo da je to previše, ocijenio Trivić

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Sindikat preko Đokića pritišće RERS pred odluku o mrežarini

5. Decembra 2025. — 13:05

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

4. Decembra 2025. — 16:24

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.