PARIZ – Prodaja organske hrane u supermarketima raste, ali visoki dodatni troškovi ograničavaju sektor i smanjuju njegov rast, kaže se u studiji francuske potrošačke grupe.
Novo istraživanje pokazalo je da bi prosječno dvočlano domaćinstvo u Francuskoj potrošilo 368 evra godišnje u prosjeku na konvencionalno proizvedeno voće i povrće, dok bi ih ista korpa s organskim proizvodima koštala 660 evra.
Razlika u cijeni od 79 odsto predstavlja jasnu prepreku konzumaciji organske hrane. Uporedo s porastom svijesti o potencijalnom uticaju pesticida i hemijskog đubriva na okolinu i zdravlje, sve više ljudi se okreće organskoj hrani.
Vrijednost prodaje organske hrane u Francuskoj je od 2007. povećana tri i po puta i dostigla 7,15 milijardi evra u 2016.
Supermarketi su najvažniji distributeri zdrave hrane u Francuskoj i u ukupnoj prodaji su 2016. učestvovali sa 42 odsto.
Intenzivniji metodi proizvodnje i manji prinosi znače da se od potrošača očekuje da za organski proizvod plaćaju premiju.
Ali je studija francuske organizacije potrošača “UFCŠta odabrati” (Que Choisir) otkrila nerazumljive strukture cijena koje koriste veliki distributeri hrane i postavila pitanje da li je organska oznaka (koja povećava cijenu) opravdana.
Iako je gajenje organskog voća i povrća skuplje, gotovo trećina razlike u cijeni je zbog premija koje određuju supermarketi čija je profitna marža na organskim proizvodima 96 odsto veća nego na konvencionalnim proizvodima. Samo se polovina razlike u cijeni između organske i neorganske hrane vraća proizvođaču.
“S obzirom na to da bi proizvođači organske hrane trebalo da budu pošteno nagrađeni jer se bave praksom koja cijeni zdravlje i okolinu, više cijene su djelimično opravdane, ali ne do nivoa koji je otkrila studija”, rekao je Erik Gal, zamjenik direktora i menadžer politike Pokreta međunarodne federacije za organsku poljoprivredu EU (IFOAM).
Za UFC takva politika cijena pravi gubitnike na tri strane: potrošače sprečava da uživaju u koristi organske hrane, odgajivače organskih proizvoda lišava veće potražnje i čak i supermarketima uskraćuje potencijalnu prodaju na tržištu velikih mogućnosti.
“Naduvani” dodatni troškovi za dvije najpopularnije organske namirnice su još izraženiji. Profiti francuskih supermarketa su u prosjeku 135 odsto veći na organskom paradajzu i 163 odsto na organskim jabukama nego na istim neorganskim proizvodima.
To je, kaže Gal, ostvarivanje nekorektne prednosti na osnovu želje potrošača da za organske proizvode plate više.
Visoke cijene i skromni izbor proizvoda u ponudi čine se kao jedna od glavnih prepreka rastu prodaje organske hrane.
Tri od četiri francuska kupca (73 odsto) žele veći izbor organskih proizvoda u supermarketima, ali četvoro od pet (77 odsto) kažu i da ih visoke cijene odvraćaju od korišćenja organske hrane u ishrani.
Izvještaj poziva francuske vlasti da povećaju transparentnost cijena kako bi obezbijedile da ni potrošači niti farmeri ne budu uskraćeni. Isto to traži i IFOAM. Gal je istakao da maloprodajne cijene treba da budu izbalansirane da bi omogućile veću zaradu za snabdjevače i veću pristupačnost potrošačima. Nezavisne novine