BANJALUKA, Instrument pretpristupne pomoći EU za period 2014–2020. godine /IPA dva/ karakteriše niz specifičnosti u odnosu na postojeći instrument IPA, a jedna od njih je da mogućnost apliciranja država za te vrste pomoći u procesu približavanja Uniji neće zavisiti od njihovog formalnog statusa, navodi se u informaciji koju je usvojila Vlada Republike Srpske.
To znači da će im, bez obzira da li posjeduju status “potencijalnog kandidata” ili “kandidata” za članstvo, biti omogućeno apliciranje za finansijsku podršku u svim komponentama za koje se koriste ovi instrumenti EU.
Sredstva pomoći u okviru IPA dva biće programirana isključivo na sektorskom principu, te, u skladu s tim, na osnovu nekoliko strateških dokumenata.
Jedan od njih je i “Zajednički strateški okvir”, kojeg izrađuje Evropska komisija, a odnosi se na sve zemlje korisnike i sve oblasti politike obuhvaćene novim Instrumentom pretpristupne pomoći.
Tim dokumentom biće definisani sveukupni politički prioriteti čija realizacija će eventualno biti podržana sredstvima iz IPA dva, a riječ je o političkim reformama, ekonomskom i socijalnom razvoju, usklađivanju sa zakonodavstvom EU, regionalnoj integraciji i saradnji.
“Zajedničkim strateškim okvirom” biće predviđena i šira lepeza modaliteta pomoći EU putem novog instrumenta pomoći, kao što su nabavke, grantovi, budžetska podrška, finansijski instrumenti, garantni fondovi.
I dokument “Državna strategija” izrađuje Evropska komisija i važiće za cjelokupni sedmogodišnji budžetski period, uz mogućnost revizije na njegovoj polovini, a sadržavaće konkretniju analizu potreba i kapaciteta, te procjenu posvećenosti ispunjavanju obaveza u procesu približavanja EU svake države korisnice pojedinačno.
Taj dokument sadrži i pregled postojećeg stanja u domenu uspostavljenog razvojnog i sektorskog strateškog okvira u pojedinačnim državama, podatke o strukturama za koordinaciju i implementaciju sredstava pomoći, budžetskom i sektorskom pristupu, partnerskim donorskim institucijama, indikativnu alokaciju sredstava po pojedinačnim oblastima politike na godišnjem nivou.
“Sektorske strategije” izrađuju se za svaki od sektora u okviru oblasti politike koji su identifikovani kao potencijalni predmet finansijske podrške posredstvom IPA dva.
U okviru IPA dva uz sektorski pristup, dominiraće i višegodišnje planiranje sredstava pomoći, koje će se bazirati na strateškim i sektorskim razvojnim dokumentima.
Time će biti obezbijeđena veća koherentnost namjenski usmjerenih sredstava i rezultata, odnosno ciljeva koje se u razvojnom ciklusu nastoje postići.
Fokusiranost na višegodišnje planiranje, istovremeno, ne isključuje planiranje i programiranje na godišnjem nivou, ali će ono biti prije izuzetak, nego pravilo. Srna