OSLO Zbog snažnog povećanja flote aviona norveška niskotarifna aviokompanija “Norwegian Air Shuttle” našla se do grla u dugovima, što sve više zabrinjava dioničare.
Probleme s kojima se suočava kompanija najkraće je u analizi “Financial Timesa” sažeo Endrju Lobenberg, analitičar avionske industrije u banci HSBC.
“Oni nisu profitabilni ove godine, koja je bila vrlo dobra za avioprevoznike. Osnovno poslovanje gubi značajne iznose novca. To nije održivo, nešto treba mijenjati”, drži Lobenberg.
Kratki povratak u prošlost pokazuje kako su današnji problemi “Norwegian Air Shuttlea” začeti prije pet godina kada je vođstvo kompanije došlo na ideju da taj prevoznik bude predvodnik na tržištu prekookeanskih niskotarifnih letova. Sve do 2012. to je bila manja kompanija s 68 aviona koji su opsluživali 330 linija.
Ali, te se godine Uprava odlučila za divovsku narudžbu od 200 aviona. Do kraja ove godine “Norwegian Air Shuttle” imaće 145 aviona koji će letjeti na 512 linija. Samo ove godine flota će se povećati za 32 aviona. Do kraja 2019. flota će narasti na 193 aviona, što je veliki napredak u odnosu na početke iz 1993. godine kada je kompanija imala tek tri fokera 50 za četiri domaće linije.
Brzi rast flote doveo je do jednako brzog povećanja zaduženosti. Sa 3,8 milijardi kruna (400 miliona evra) u 2012. godini dug je lani narastao na 21,1 milijardu kruna (2,2 milijarde evra). Norveški bankarski krugovi bruje kako je “Norwegian Air Shuttle” u problemima.
“Prenapregnuti su i očito je da nešto moraju učiniti. Opasnost njihova poslovnog modela jest što su marže prilično mršave i ne mogu sebi dopustiti prevelike probleme”, kazao je FTu jedan tamošnji bankar koji je želio ostati anoniman.
U drugom tromjesečju kompanija je ostvarila operativni gubitak od 863 miliona kruna, odnosno 88,2 miliona evra, a analitičari očekuju da će gubitak za ovu godinu dosegnuti 1,5 milijarde kruna (153 miliona evra).
Šta o takvom poslovanju misle dioničari, dovoljno ilustruje podatak da je cijena dionice “Norwegiana” ove godine potonula 40 odsto dok je “EasyJet” na berzi skočio 44 odsto, a “Ryanair” 20 odsto.
Međutim, Tore Ostbi, finansijski direktor kompanije, ističe kako će rast flote svoj vrhunac dosegnuti iduće godine, pa će se poslovanje nakon toga stabilizovati na “održivim nivoima”. Ali, pitanje je ima li “Norwegian” toliko vremena. U septembru je izvršni direktor “Ryanaira” Majkl O'Liri kazao kako “Monarch” i “Norwegian Air Shuttle” neće preživjeti ovu zimu jer su “tanki” s novcem. Već u oktobru “Monarch” je objavio bankrot. Poslovni.hr