SANTJAGO DE ČILE, U Latinskoj Americi izbio je sukob oko tržišnog udjela između Evrope i Azije.
Njemačka preduzeća sve više su izložena konkurenciji iz Kine.
Zato i kancelarka Angela Merkel na samitu EU i zajednice latinoameričkih i karipskih država (CELAC) koji se održava 26. i 27. januara u Čileu traži mogućnosti za saradnju sa regionom.
“Najvažnije latinoameričke zemlje imajo vrlo dobre kvote u trgovinskoj razmjeni sa pacifičkim prostorom i Kinom”, kaže Ginter Majhold, zamjenik direktora fondacije Nauka i politika. A to sve ide na račun prisutnosti Evrope:
“Evropljani moraju da razmisle kako će se pozicionirati u budućnosti. Od njih se očekuje više od pukog Sporazuma o slobodnoj trgovini”, savjetuje Majhold.
Made in China ili made in Germany? Konkurencija između njemačkih i kineskih kompanija je sve oštrija.
Prema podacima Konferencije UN o trgovini i razvoju Kina je povećala direktne investicije u zemljama Latinske Amerike i Kariba sa 621 milion američkih dolara u 2001. na 44 milijarde američkih dolara u 2010. Poređenja radi, njemačke direktne investicije u regionu porasle su u istom periodu sa 41 milijarde na 50 milijardi američkih dolara.
Od 90-ih godina prošlog vijeka privredni uticaj Njemačke u Latinskoj Americi je opao. Tokom velikog talasa privatizacije u Latinskoj Americi 90-ih godina Njemačka je prepustila prednost svom evropskom susjedu. I dok je Njemačka izgubila udio na tržištu, Španija je postala drugi najveći investitor poslije SAD.
U trgovinskim odnosima sa EU Latinska Amerika još uvijek zauzima skromnu poziciju. Tako je 27 država EU 2010. izvezlo više robe u Švajcarsku nego u Brazil i Meksiko zajedno. Među deset najvažnijih trgovinskih partnera EU samo je jedna latinoamerička zemlja – Brazil.
Na samitu u Santijagu de Čileu, EU pokušava barem na političkom planu da premosti sve veću privrednu distancu između oba regiona. Ginter Majhold iz fondacije Nauka i politika zahtijeva “novi početak sa manje arogancije”:
“Samit je šansa da se približimo Latinskoj Americi. Ako propustimo tu šansu, odveć “istrošen” odnos neće opstati.”
Prije deset godina prisustvo Azije u Novom svijetu je bilo zanemarljivo. Tamo se nisu mogli zamisliti automobili iz Kine ili Južne Koreje, baš kao ni brzi vozovi. Ali sada u Brazilu automobile prave Folksvagen, Audi, Fijat i BMW – a uskoro i kineski i južnokorejski proizvođači, prenose agencije.