SARAJEVO, Od 62 institucije za koje je Kancelarija za reviziju institucija BiH napravila revizorski izvještaj za prošlu godinu, Ministarstvo odbrane BiH je institucija koja ima najteže kvalifikacije.
Iako su dobili mišljenje sa rezervom, revizori smatraju da je izvještaj na samoj granici za negativno mišljenje. Ministarstvo koje je najveći budžetski korisnik i troši više od trećine budžeta, iz godine u godinu dobija upozorenja revizora, ali malo čini da se uvede disciplina u trošenju budžetskog novca.
Ministarstvo odbrane je prošle godine iz budžeta dobilo 371,24 miliona maraka, a izvršenje budžeta na kraju godine iznosilo je 341,37 miliona maraka što predstavlja realizaciju od 97 odsto. Ministarstvo je tražilo čak 118,22 miliona više sredstava nego što mu je budžetom odobreno, ali na kraju se ispostavilo da nije potrošen ni odobreni iznos.
– Ministarstvo treba više pažnje da posveti realnoj procjeni sredstava – konstatuju revizori.
Analizom troškova koji se plaćaju za odvojeni život i smještaj zaposlenih konstatovano je da se pojavila razlika između broja korisnika prava na odvojeni život i broja korisnika prava na smještaj, pa je tako 3.340 zaposlenih ostvarilo pravo na odvojeni život, a 2.894 pravo na smještaj, čime je otvorena sumnja na zloupotrebu prava pojedinaca koji koriste pravo na tu naknadu. Izdaci na iznajmljivanje stanova u prošloj godini iznosili su 9.283.753 marke. Kontrolom je konstatovano da u pojedinim slučajevima nije obezbijeđena odgovarajuća dokumentacija kao osnova za pravo na naknadu.
Kada je riječ o putnim troškovima, na koje je u prošloj godini utrošeno preko 3,6 miliona maraka, revizori su ustanovili da je određen broj putnih naloga koji su knjiženi prošle godine izdat godinu ranije i da postoji dug period od izdavanja putnog naloga do njegovog pravdanja i evidentiranja u knjigovodstvu.
Izdaci za telefonske i poštanske usluge u prošloj godini iznosili su 948.437 maraka, od čega je na mobilne i fiksne telefone potrošeno 827.784 marke.
– Uočeno je kašnjenje prilikom kontrole računa za određeni mjesec zbog čega kasni i refundacija neopravdanih prekoračenja u iznosima telefonskih računa, a utvrdili smo da zaposleni na određenim pozicijama ne podliježu internoj odluci o kontroli potrošnje – konstatuju revizori.
Ministarstvo je lani za struju i komunalne usluge potrošilo više od 8.400.000 maraka s tim da se plaćao samo glavni dio duga dok se nisu plaćale zatezne kamate zbog čega, tvrde revizori, postoji opasnost da se one kontinuirano uvećavaju.
Tokom prošle godine Ministarstvo je za nabavku svečanih i službenih uniformi potrošilo gotovo 1,5 miliona maraka, ali su revizori ustanovili da pri tome nije ispoštovan Zakon o javnim nabavkama. Revizori su takođe ustanovili da obaveze na osnovu fakture za hranu koje su iznosile 84.813 maraka nisu knjižene u odgovarajućem periodu, odnosno onda kada je roba preuzeta.
Ministarstvo je prošle godine na gorivo potrošilo više od osam miliona maraka, a revizori su ustanovili da se prilikom isporuke goriva dobavljači ne pridržavaju ugovorenih rokova, tako da se u većini slučajeva isporuka goriva vrši u momentu poskupljenja.
Na tekuće održavanje potrošeno je 11,5 miliona maraka, a na reprezentaciju 1.577.904 maraka. Kada je o reprezentaciji riječ pojedini računi su bili izuzetno visoki. Tako je za voćni sok račun iznosio 38.515 maraka, za negaziranu vodu 15.400 KM a, kako tvrde revizori, sa sigurnošću ne može utvrditi u koju svrhu je nabavka izvršena. Revizori su uočili da je oko 68 odsto ukupnih izdataka uknjiženo u decembru.
Za nabavku materijala Ministarstvo je potrošilo 13.876.820 maraka, a na unajmljivanje imovine i opreme 9.727.774 marke, dok su izdaci na tekuće održavanje iznosili više od 11,5 miliona maraka. Na ugovorene i druge usluge u Ministarstvu je potrošeno 3,6 miliona maraka, za kapitalne izdatke 9.418.000 maraka, nabavku građevina 1.127.000, a za nabavku opreme 5.326.000 maraka, dok su rekonstrukcija i održavanje iznosili gotovo tri miliona maraka.
Revizori su ustanovili da popis u Ministarstvu nije urađen cjelovito i da nije izvršen popis sredstava vojno-diplomatskih predstavnika u Briselu i Vašingtonu, da u knjigovodstvu ne postoje početne vrijednosti sredstava, da se ne vrši obračun amortizacije, a u glavnoj knjizi su evidentirana samo sredstva kupljena iz budžeta.
Oprema za Vojnu policiju
Vrijednost ugovora sa “KM trejdom” iz Visokog za nabavku opreme za Vojnu policiju je 119.360 maraka, a revizori su ustanovili da je izbor najpovoljnijeg ponuđača obavljen u ponovljenom postupku i da je uočeno da je izabrani dobavljač u prvoj ponudi imao cijenu koja je iznosila 63 odsto cijene koja je kasnije prihvaćena, odnosno 72.858 maraka.
Revizori upozoravaju da treba ispitati razloge tako velikog odstupanja u cijeni i zbog čega je veća cijena bila prihvatljivija.
Prostor
Revizori su konstatovali da postoje veliki problemi oko iznajmljivanja prostora koji je vlasništvo Ministarstva. Ugovori su zaključeni prije izbora najpovoljnijeg ponuđača, zakupnine ne sadrže iznos zakupnine i kvadraturu, a zakupci nisu plaćali zakupnine od dana iznajmljivanja.
– Utvrdili smo na osnovu zapisnika o primopredaji objekata da zakupnina iznosi od marke do dvije po kvadratu u šta su uračunavani i režijski troškovi, koji su, kako je utvrđeno internom revizijom iznosili 2,4 marke po metru kvadratnom – piše u izvještaju. Glas Srpske