SARAJEVO, Usluge mobilne telefonije koristi 80 posto građana Bosne i Hercegovine uzrasta od 15 i više godina, a većina ih raspolaže samo jednim mobilnim uređajem, pokazuje istraživanje agencije “GfK BH”.
Istraživanje koje je “GfK Group” proveo u 17 država centralne i istočne Evrope o navikama korištenja mobilnih telefona pokazalo je da je mobitel i u našoj zemlji nešto bez čega svakodnevni život nije moguće više zamisliti.
BiH u tom smislu ne odudara značajno od susjedne Hrvatske ili pak Srbije, u kojima je udio korisnika u populaciji u uzrastu od 15 i više godina gotovo podjednak kao i u našoj zemlji. Čak smo malo i ispred nekih članica Evropske unije, na primjer Poljske, Rumunije i Bugarske. Po udjelu korisnika u opštoj populaciji prednjače baltičke zemlje, Estonija (95 odsto) i Litva (92 odsto), a u samom vrhu je i Slovenija (92 odsto).
U BiH najveći broj građana raspolaže jednim mobilnim uređajem, samo je sedam odsto onih koji u vlasništvu imaju dva ili pak više GSM uređaja. I u većini drugih zemalja postotak građana koji imaju dva ili više mobitela kreće se između pet i 14 odsto. Jedini izuzetak su Litvanci i Rumuni kod kojih gotovo 30 odsto odrasle populacije ima više mobilnih telefona.
Kad je riječ o broju operatera čije usluge koriste, bh. građani većinom su vjerni jednom operateru. Glavni vid plaćanja usluga mobilnih operatera u BiH još je prepaid varijanta, dok je pretplatnika na nekog od mobilnih operatera u BiH znatno manje, tek svaki deseti.
Iako su usluge mobilne telefonije dobro zastupljene u svim područjima BiH, sam odabir operatera još je znatno uvjetovan područjem u kojem korisnik živi, pa shodno tome najveći broj korisnika otpada na “BH Telecom”, čije usluge koristi gotovo polovina svih korisnika GSM usluga. Nešto manji udio ima “M:tel”, s oko 44 odsto što prepaid, što postpaid korisnika, dok je udio “Eroneta” među korisnicima najmanji – oko 16 odsto korisnika.
Mesud Lakota, sekretar Udruženja potrošača u BiH, kaže da u pogledu korištenja mobitela u BiH postoje dvije strane medalje.
Jedna je da mobilni telefon brzo osvojio i BiH, jer predstavlja potrebu bez koje je nemoguće zamisliti svakodnevni život.
“Međutim, kroz postotak korištenja mobitela ne treba posmatrati životni standard u BiH, budući da se mnogi građani odriču drugih potreba da bi imali mobilni telefon”, upozorava Lakota.
Drugu stranu medalje, ističe, čine cijene telefonskih usluga koje omogućavaju telekomima visoke zarade, a da pritom elementi zaštite potrošača nisu ispoštovani.
Kao primjere navodi cjenovnike koji su “tim bolji što su komplikovaniji”, skupe usluge rominga, problem vremenskog ograničenja korištenja prepaid dopuna i druge.
Nokija najzastupljenija
Podaci istraživanja “GfK BH” pokazuju da je nokija najzastupljenija marka mobilnih uređaja na našim prostorima. Finski proizvođač s udjelom od čak 45 odsto prednjači pred drugoplasiranim “Samsungom”, s udjelom korisnika većim za gotovo 20 odsto. Slijedi “Sony Ericcson” čiji mobitel koristi svaki peti korisnik mobilne telefonije u BiH, dok ostali proizvođači kao što su: “Siemens”, “Motorola”, LG itd. imaju znatno manje poklonika.
Zanimljivo da kada je “GfK BH” radio slično istraživanje prije četiri godine “Siemens” je imao udio od čak 29 odsto, a “Samsung” tek četiri odsto, da bi se ta slika danas iz temelja promijenila.Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
imali di mobitela