BEOGRAD, Pad prometa na tržištu koji je počeo prošle godine i nastavio se u prva tri mjeseca ove zabrinjava, kaže ministar trgovine Slobodan Milosavljević.
On je naveo da je mala tražnja na tržištu znak nedovoljne kupovne moći stanovništva i dodao da je to razlog zbog kojeg vlada kreće sa novom podrškom, prije svega građanima, kroz subvencionisane kredite, koja ima za cilj da oživi domaću tražnju, ne samo trajnih, nego i dnevno potrošnih artikala.
Cilj te mjere je da se pokrene novi ciklus u privredi, trgovina vrati u normalu, očuva njena osnova i kako bi nekoliko stotina hiljada zaposlenih u trgovini sačuvalo radna mjesta.
“Najveći problem domaćeg tržišta je mala tražnja, niska kupovna moć i jedan stalno prisutan strah običnih ljudi da li će sačuvati svoje radno mesto i da li će od svojih mesečnih primanja uspeti da pokriju troškove i da obezbede sebi i svojoj porodici pristojnu egzistenciju”, rekao je Milosavljević.
Ministar je izrazio uvjerenje da ćemo i ove godine u ljetnjim i prvim jesenjim mjesecima, kao i prošle godine, imati deflaciju i da ćemo ciljanu inflaciju ostvariti.
“U prva dva meseca potrošačke cene su povećane za 0,7 odsto, što je u okvirima makroekonomske politike za ovu godinu, budući da takav rast daje inflaciju negde oko 3,9 odsto godišnje. Mart će biti iznad plana, ali verujem da će cene ostati u okviru planiranih za ovu godinu -šest plus minus dva odsto”, rekao je Milosavljević.
On je dodao da je jedina neočekivana nestabilnost u sekoru cijena kod naftnih derivata. Benzin je pet puta poskupio od početka godine, što je, kako je rekao, više posljedica slabljenja vrijednosti dinara, nego porasta cijena nafte, dok je električna energija poskupila za 10 odsto.
Ministarstvo trgovine, kako je naveo Milosavljević, smatra da bi bilo racionalno da Ministarstvo finansija razmotri mogućnost, ako ne trajnog, ono bar privremenog smanjivanja akcize, u iznosu od sedam do osam dinara po litru benzina, što Zakon o akcizama dozvoljava, kako bi se otklonile neke nestabilnosti na tržištu.
On je ukazao da je cijena benzina u Srbiji znatno viša nego u ostalim zemljama u okruženju, pri čemu je u BIH, Makedoniji i Crnoj Gori niža za 10 do 18 dinara nego u Srbiji.
Ministar je naveo da je u 2009. godini smanjena potrošnja goriva sa tri miliona tona na 2,6 miliona, dok je u prva tri mjeseca ove godine pad prometa derivata iznosio od 20 do 28 odsto, što praktično znači da i prihodi po osnovu akciza i poreza, iako apsolutno nisu manji, realno jesu, jer je dio prometa van zemlje.
Milosavljević je ocjenio da je energetika – gorivo, električna energija i gas – najosjetljiviji sektor, jer su povećanja cijena u toj oblasti glavni generator rasta potrošačkih cijena u svim sektorima privrede.
Naći način za jeftiniji gas
Podsjetivši da nije iskorišćena prilika da se cijena gasa smanji, kad je za to bilo prostora, sredinom prošle godine, Milosavljević je rekao da “i danas prostora ima, ali u suviše malom procentu, možda neracionalno malom, da bi se sada smanjila cena”.
On je uputio apel “Srbijagasu” da za narednu sezonu potraži da kupi jeftinije količine i napuni skladište Banatski dvor, kako bi se obezbijedile sigurnost snabdjevanja i nešto niža cijena, koja će onda relaksirajuće djelovati na ukupne cijene u zemlji, ali isto tako i stimulativno na konkurentnost srpskih proizvoda. Tanjug