Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

    4. Decembra 2025. — 16:24

    Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

    4. Decembra 2025. — 15:28

    IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

    4. Decembra 2025. — 14:43

    Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

    4. Decembra 2025. — 09:02
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    U BiH uvezeno 8.100 novih i 71 hiljada polovnih vozila

    30. Novembra 2025. — 11:04

    Lidl izbjegava jedan veliki grad u BiH

    23. Novembra 2025. — 13:10

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Black Friday postao još isplativiji uz pomoć vještačke inteligencije

    30. Novembra 2025. — 14:27

    Amerikanci potrošili preko osam milijardi dolara na “crni petak”

    29. Novembra 2025. — 15:05

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15

    Hrvatska među državama s najvećom inflacijom u EU

    3. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Milica Bisić: Nema tačnih podataka o dugovima

Milica Bisić: Nema tačnih podataka o dugovima

adminadmin2. Maja 2012. — 05:52Nema komentara6 minuta čitanja

BEOGRAD, Objavljivanje spiskova najvećih poreskih dužnika u Srbiji  dobra je posljedica načelno potpuno pogrešne izmjene zakona. Dobro je to što je sada javnosti potpuno jasno koliko su u lošem stanju evidencije Poreske uprave – kaže Milica Bisić, bivši direktor Poreske uprave Srbije, a sada direktor tržišta u KPMG.

Kako se vodi evidencija?
– Najčešće i potpuno pogrešno svaka filijala republičke ili lokalne PU ima neke „svoje“ podatke o „svojim“ poreskim obveznicima ili javnim dažbinama, pa ih onda međusobno „peške“ razmenjuju, sabiraju i oduzimaju. To onemogućava dobro sprovođenje dva osnovna zadatka PU. Prvi je pomoć obveznicima u izvršavanju poreskih obaveza. Kako da PU ukaže nekom šta i kada treba da plati, ako to ni sama tačno ne zna? Drugi su djelotvorne kontrole izvršenja poreskih obaveza, koje se teško mogu zamisliti bez detaljne i stalne analize rizika – privredne oblasti, vrste poreza i obveznika za koje su rizici izbjegavanja plaćanja poreza najizraženiji. Zato je moguće da se u nekim slučajevima dug nagomilava do tačke kada postaje nenaplativ, jer poreski obveznik nestane, da se u drugim mjesecima sprovodi kontrola, koja stvara nepotrebne troškove i upravi i obvezniku, sa ciljem da se nađe bilo šta, a najčešće se završi pronalaskom neke beznačajne greške.
Zašto ne postoji centralni registar poreskih obveznika, koji se najavljuje od 2003. godine?
– Da bi poreske evidencije bile ažurne i tačne, što je i osnovna pretpostavka za efikasan i djelotvoran rad poreske kontrole, neophodno je da se izgradi jedinstven informacioni sistem. On podrazumjeva da se za svakog obveznika u jedinstvenoj bazi knjiže sva zaduženja i uplate po osnovu svih, lokalnih i republičkih javnih dažbina. Koliko znam, novac za ove potrebe obezbjeđen je iz međunarodnih izvora. Da bi se ovaj posao uradio, međutim, potrebno je da važnost njegovog završetka shvati sama Vlada i uvrsti ga u svoje prioritete.

 

 

Prinudna naplata je u Republici Srpskoj bila efikasna, a u Srbiji je slaba?
– Prinudna naplata nije instrument posredstvom kojeg bi trebalo dominantno utjerivati prihode. Ipak, ona mora postojati kao realan potsticaj za dobrovoljno plaćanje. Da bi bila takav podsticaj, u njenom sprovođenju ne smije biti izuzetaka, niti grešaka, a to znači da je potrebna tačna evidencija o poreskom dugu, koja, kako je očigledno, u Srbiji još ne postoji. Drugi uslov je postojanje dosljedne poreske politike koja ne daje povoda za zaključak da je pametnije ne plaćati porez. Na žalost, otpis kamata i poreskih dugova, spajanje staža na račun države, prećutno ili zvanično odobravanje neplaćanja različitih poreskih obaveza preduzeća u restrukturiranju, javnih preduzeća ili nekih opština, samo su neki primjeri zbog kojih bi prinudna naplata kod ostalih izazvala suprotan efekat.
Da li je poreski harač to što privreda plaća na desetine taksi i raznih naknada, mimo regularnih poreza?
– Postojeća situacija ima dva osnovna uzroka. Jedan je nastojanje da se obezbjede sredstva izvan budžetske raspodele, što je dovelo do poplave različitih namjenskih dažbina koje su prihodi brojnih budžetskih fondova. Drugi su nedosljednosti u finansiranju lokalne samouprave uz politički obojen, a ekonomski neutemeljen koncept fiskalne decentralizacije, čiji su ishod raznovrsne lokalne takse i naknade. Kako se visina ovih dažbina uglavnom utvrđuje uredbama ili odlukama, a ne zakonom, poreski troškovi poslovanja praktično su nepoznati unaprijed, a to, između ostalog, bitno obeshrabuje ulaganja. Zato su izmjene u ovoj oblasti jedan od ključnih pravaca neophodne reforme poreskog sistema.
Zašto se odlaže i na koji način treba da se obavi reforma javnog sektora?
– Izmjene u javnim finansijama govore da reforma javnog sektora nije odlagana, već nije ni ozbiljno pripremana. Ona je, međutim, ključan preduslov poboljšanja ukupnog ekonomskog stanja. Reforma poreskog sistema, dakle, prihodne strane, morala bi obuhvatiti detaljno pretresanje glavnih poreza sa ciljem proširenja osnovice, ujednačavanja stopa i pojednostavljenja administriranja, koje bi bez povećanja poreskih stopa obezbjedilo dovoljan rast javnih prihoda. Drugo, promjene u finansiranju lokalne samouprave, koje bi obezbedile stabilna sredstva ovom nivou državne vlasti i istovremeno ograničile visinu i oblike lokalnih dažbina. I, treće, uključivanje namjenskih dažbina u postojeće ili jasno definisane nove poreze, ukidanje njihovog namenskog karaktera i brisanje nekih, na primjer naknade za zaštitu, korišćenje i unapređivanje opštekorisnih funkcija šuma koju plaćaju sva pravna lica na ukupan prihod kao osnovicu.
Koliko je to složen proces?
– Reforma samo prihodne strane javnih finansija ne može dati željene rezultate ukoliko izostane sveobuhvatna promena rashodne strane. I ovde su ključne tri oblasti: sistem obaveznog socijalnog osiguranja, javna i komunalna preduzeća i obim i struktura državne uprave na svim nivoima vlasti. Neophodno je, međutim, ukazati da bi dalje izostajanje ozbiljnih strukturnih reformi, na primer, tržišta rada ili politike stečaja, dakle, rješavanje pitanja izvan javnih finansija bitno ugrozilo konsolidaciju ove oblasti, bez obzira kako bi njena reforma mogla biti pažljivo osmišljena.
Koliko bi ljudi zbog reforme, odnosno smanjenja javnog sektora ostalo bez posla?
– Obično se pri pomenu reforme javnog sektora odmah pomisli na otpuštanje zaposlenih. Rijetko se pri tom razmišlja da višak zaposlenih u tom sektoru ustvari smanjuje zaposlenost u privatnom sektoru koji, pak, kroz poreze, finansira plate javnog sektora. Osim toga, kada je riječ o čistoj državnoj upravi, ne i kada je riječ o javnim preduzećima i brojnim paradržavnim agencijama, veći problem od broja je struktura zaposlenih, kako između, tako i unutar organa. Ovaj problem ne može biti rješen prostim linearanim smanjenjem broja zaposlenih. Sve u svemu, troškovi ne sprovođenja reforme svakako su veći od troškova njenog preduzimanja.
Zašto su direktori Poreske uprave Srbije partijski ljudi?
– Politička postavljenja raširena su pojava a kada je, što je najčešći slučaj, stranačka pripadnost jedini kriterijum izbora, loši rezultati su neizbježni.

 

 

Broj poreskih obveznika opada, treba li zato povećati stope ili da se država i dalje zadužuje?
– Puko povećanje poreskih stopa može samo pogoršati situaciju i gurnuti privredu dublje u sivu zonu. S druge strane, kad je reč o zaduženju, više brine brzina njegovog rasta i način trošenja, nego njegov postojeći nivo. Drugim riječima, nova vlada bi trebalo da se istovremeno uhvati u koštac sa sprovođenjem cjelovite reforme. Jedino zaduživanje koje će omogućiti trajno smanjenje rashoda i obezbjediti uslove za ekonomski rast, a time i povećanje prihoda, može biti opravdano.    Pravda

dugovanja milica bisic neplacanje poreska uprava srbije porezi
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakRast prometa robe u trgovini na malo
Sljedeći članak Erste u Srbiji zaradila 78,5% više

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

ENERGETIKA 01 minuta čitanja

Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

4. Decembra 2025. — 16:2402 minute čitanja

Kandidati imaju rok od 15 dana da se prijave na konkurs

Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

4. Decembra 2025. — 15:28

IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

4. Decembra 2025. — 14:43

Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

4. Decembra 2025. — 09:02

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.