TOKIO, Japanski koncerni Mazda i Micubiši, četvrta i peta po veličini kompanija japanske autoindustije, su prvu polovinu finansijske 2009. završili sa velikim gubicima.
Pad tražnje kako na domaćem, tako i na stranim tržištima i visoki kurs jena u odnosu na dolar uslovili su finansijske gubitke japanske autoindustrije, smatraju eksperti.
Mazda je izbila na četvrto mjesto na nacionalnoj listi najvećih kompanija autoindustrije, potisnuvši Micubiši, pošto su njeni gubici od aprila do septembra dostigli 20,8 milijardi jena (230 mliona dolara). U istom periodu lane Mazda je ostvarila dobit od 29,5 milijardi jena (320 miliona dolara).
Ukupna prodaja Mazde u razmatranih šest mjeseci je opala za 37 odsto, s tim što je pad na sjeveroameričkom tržištu dostigao 21 odsto, a na evropskom 31 procenat. Primetni rast prodaje od čak 35 odsto zabilježen je samo na kineskom tržištu, koje je za rukovodstvo kompanije veoma perspektivno.
Prodaja automobila Micubiši u Evropi je opala za 44 odsto, u sjevernoj Americi za 35, u Aziji, Latinskoj Americi i na Bliskom istoku za 18 procenata. Nešto bolja situacija za ovu kompaniju je u samom Japanu, gdje je broj prodatih automobila u šestomjesečnom periodu smanjen za samo osam procenata.
Uprkos lošim rezultatima u prvoj polovini finansijske 2009. godine, rukovodstvo Micubišija očekuje da će godinu završtiti sa profitom, stavljajući uporište na “ekološki čiste” električne automobile i hibride, čiju kupovinu i korišćenje podstiče japanska vlada.