BEOGRAD, Imajući u vidu da je proces liberalizacije tržišta telekomunikacija u Republici Srpskoj i Crnoj Gori odmakao dalje nego u Srbiji, ne očekujemo da će promjena većinskog vlasnika u “Telekomu Srbija” dovesti do većih promjena na tržištu kada su u pitanju cijene telekomunikacionih usluga.
Rekla je ovo u intervjuu “Glasu Srpske” ministar za telekomunikacije i informaciono društvo Srbije Jasna Matić.
– Ono što građani sigurno mogu da očekuju jeste da neće doći do smanjenja kvaliteta i obima usluga koje se danas koriste – kazala Matićeva.
* Nedavno ste izjavili da postoji šansa da tender za prodaju 51 odsto akcija “Telekoma Srbija” propadne, ako nijedan ponuđač ne ispoštuje minimalnu cijenu 1,4 milijardu evra za kontrolni paket akcija u kompaniji. Šta će se desiti u tom slučaju, da li će Vlada raspisati novi tender?
MATIĆ: Teorijska mogućnost da tender propadne uvijek postoji, ali mi za sada nemamo razloga da vjerujemo da će se tako nešto desiti, pa ni da spekulišemo sa takvom pretpostavkom.
* Postoji li mogućnost da minimalna početna cijena za “Telekom” bude smanjena?
MATIĆ: Vlada je odredila minimalnu cijenu od 1,4 milijarde evra za 51 odsto kapitala ispod koje “Telekom” neće biti prodavan. Sada je pitanje šta će zainteresovani procjeniti, koliko za njihov biznis vrijedi kompanija i kakvu će obavezujuću ponudu dostaviti.
* Rekli ste takođe da ponuđači trenutno postavljaju pitanja i prikupljaju informacije o srpskoj kompaniji. Koja su to najčešća pitanja?
MATIĆ: To su uopštena pitanja iz poslovanja kompanije, pravne regulative i planova za budućnost.
* Smatrate li da je dobro što je Vlada produžila rok za dostavljanje obavezujućih ponuda do 21. marta?
MATIĆ: Dobro je da se ostavi dovoljno vremena za razmatranje ponuda, jer se radi o kompleksnom procesu sa velikim brojem poslovnih i pravnih dokumenata koje treba analizirati.
* Koliko će produženje ovog roka usporiti cijeli proces prodaje kompanije i kada se u ovim uslovima može očekivati novac od prodaje? Očekujete li da će novac stići do kraja ove godine?
MATIĆ: Produženje roka za dostavljanje obavezujućih ponuda pomjera cijeli proces za 30 dana, pa će se, shodno tome, sve faze za toliko pomjeriti.
* Do sada je tendersku dokumentaciju za kupovinu 51 odsto akcija otkupilo šest kompanija, s tim da je turski “Turksel” u proceduri otkupa. Ko je po Vašem mišljenju najzainteresovaniji od svih ponuđača za “Telekom”?
MATIĆ: Vidimo da je najveći broj onih koji su do sada otkupili dokumentaciju zaista ozbiljno zainteresovan, da su unajmili timove savjetnika, kako finansijskih, pravnih, tako i biznis savjetnika koji vrlo pažljivo gledaju dokumentaciju koja je raspoloživa i vidi se da je njihova namjera da učestvuju na tenderu vrlo ozbiljna.
* S obzirom na to da se uz kontrolni paket kompanije prodaju i “Telekom Srpske” i crnogorski “m:tel”, koja od zainteresovanih kompanija bi mogla da ima najveće koristi od kupovine “Telekoma” u paketu sa operaterima u Republici Srpskoj i Crnoj Gori?
MATIĆ: Procjena toga je stvar poslovne analize i poslovne odluke svakog zainteresovanog kandidata, ali je očigledno da se kupovinom “Telekoma Srbija” ostvaruje prisustvo ne samo u Srbiji, nego u cijelom regionu.
* Kolike su šanse da paket usluga “Telekoma” u Srbiji, ali i u Republici Srpskoj i Crnoj Gori, poslije prodaje poskupi?
MATIĆ: Imajući u vidu da je proces liberalizacije tržišta telekomunikacija u tim zemljama odmakao dalje nego u Srbiji, ne očekujemo da će promjena većinskog vlasnika u “Telekomu” dovesti do većih promjena na tržištu u tom smislu.
* Može li Vlada Srbije, poslije prodaje svojih akcija, da utiče na cijene telekomunikacionih usluga u Srbiji?
MATIĆ: Apsolutno. Usvajanjem novog zakona o elektronskim komunikacijama u julu 2010. godine, pozicija nezavisnog regulatornog tijela je ojačana, a državnim institucijama su dati svi instrumenti koji treba da obezbijede ravnopravno poslovanje na otvorenom tržištu i onemoguće proizvoljno povećavanje cijena.
* Postoje oprečna mišljenja o privatizaciji “Telekoma”? Šta će konkretno za stanovnike Srbije, ali i Republike Srpske značiti prodaja “Telekoma”?
MATIĆ: Srbija će prodajom akcija “Telekoma” dobiti velikog strateškog operatera. “Telekom” će tako postati dio multinacionalne kompanije koja će imati veliki uticaj na tržištu, a samim tim će imati i mogućnost da neophodnu opremu za razvoj i modernizaciju nabavlja brže i povoljnije. Ono što građani sigurno mogu da očekuju jeste da neće doći do smanjenja kvaliteta i obima usluga koje se danas koriste. Takođe, može se očekivati objedinjavanje većeg broja usluga u pakete (telefonija, internet, televizija ) čija će cijena biti jednaka ili niža od sume tih usluga koje se danas koriste pojedinačno. Novi operater će donijeti nove inovativne usluge i biće prinuđen da investira najmanje u dosadašnjem obimu kako bi uspio da održi korak sa konkurencijom na sve otvorenijem tržištu. Proces privatizacije državnih telekom operatera i otvaranje tržišta u Evropskoj uniji upravo je i pokrenut prije 25 godina, kako bi se obezbijedila veća efikasnost nacionalnog operatera, bolja dinamika na tržištu i više investicija. U svim zemljama u kojima su ovi procesi sprovedeni tokom proteklih decenija rezultat su bile bolje usluge za korisnike, veće investicije i niže cijene.
Novac
* U Srbiji se mnogo raspravlja o tome za šta bi novac od prodaje kompanije trebalo da bude potrošen. Gdje bi, prema Vašem mišljenju, trebalo usmjeriti novac?
MATIĆ: Nema sumnje da novac od prodaje “Telekoma Srbija” treba upotrebiti za infrastrukturu, jer je to ključno za unapređenje konkurentnosti privrede i održivosti ekonomije. Srbija mora da proizvodi kvalitetnije i da izvozi više, a infrastruktura podrazumjeva puteve, željeznicu, aviosaobraćaj, transport nekih roba i naravno telekomunikacije.
Otpuštanja
* Bivši ministar telekomunikacija Srbije Aleksandra Smiljanić smatra da će prodaja “Telekoma” izazvati pad proizvodnje i otpuštanje radnika u preduzećima koja rade sa ovom kompanijom? Kako to komentarišete?
MATIĆ: Na srpskom tržištu već duži niz godina posluju operateri čije usluge svakodnevno koriste milioni građana Srbije poput, “Telenora”, “VIP”, “SBB” i drugih. Svi oni angažuju lokalne projektante i inženjere za održavanje sistema i mreža, kao i veliki broj domaćih dobavljača u drugim segmentima njihovog poslovanja. Prodajom većinskog državnog udela u “Telekomu Srbija” ubrzaće se dinamika na tržištu telekomunikacija, što znači da će svi operateri više da investiraju i jače se bore za korisnike. Dolazak novih igrača na tržište značiće otvaranje novih radnih mjesta i dalji rast investicija. Glas Srpske