PEKING, Kina i Argentina postigle su niz sporazuma o investiranju oko deset milijardi dolara u obnovu dotrajalog željezničkog sistema u toj latinoameričkoj zemlji u narednih nekoliko godina i izgradnju metroa u Kordobi – drugom po veličini argentinskom gradu.
Dogovor je postignut tokom petodnevne posjete Kini predsjednice Argentine Kristine Fernandez. Najveći dio investicija u željeznički saobraćaj Argentine biće realizovan u tri etape pri čemu će početnih 2,5 milijardi dolara biti uloženo u prve četiri godine u popravku 1.500 kilometara pruga. Kineska razvojna banka će u prvoj etapi obezbijediti 85 odsto finansija, a Argentina preostalih 15 procenata za obnovu dvije pruge u centralnim i sjevernim regionima te južnoameričke zemlje – velikom proizvođaču poljoprivrednih proizvoda i ruda.
Pojedinosti za drugu i treću etapu investiranja nisu objavljene, ali je poznato da će 1,85 milijardi dolara biti uloženo u modernizaciju privatizovane pruge Belgrano u dužini od nekoliko hiljada kilometara sjeverno od Buenos Ajresa do granice sa Bolivijom, koja je od vitalnog značaja za argentinske proizvođače. U izgradnju metroa u Kordobi, velikom poljoprivrednom centru sa 1,5 miliona stanovnika, biće uloženo oko 1,8 milijardi dolara, prenose agencije.
Nekada veoma razvijena željeznička mreža u Argentini je uglavnom razrušena tokom privatizacije devedesetih godina prošlog vijeka. S povećanjem poljoprivredne proizvodnje, argentinski farmeri, koji više od 80 odsto svojih žitarica sada transportuju skupim drumskim prevozom, zahtijevaju ulaganja u oživljavanje željeznica.
Mada se poslovni sektor Argentine posljednjih decenija uglavnom preorijentisao na drumski i vazdušni saobraćaj zbog dotrajalosti pruga. Teretni vozovi su, međutim, i dalje od izuzetno velikog značaja za poljoprivredni sektor te zemlje. Tona žitarica prevezena drumskim prvezom košta oko sedam centi po kilometru, što je oko dva puta više od cijene prevoza željeznicom i četiri puta skuplje od transporta brodom, pokazuju podaci berze žitarica u najvećoj argentinskoj luci za izvoz poljoprivrednih proizvoda Rozario.
Zbog toga vlasti Argentine, treće po veličini ekonomije u Latinskoj Americi, ubrzano nastoje da osposobe željeznice i na taj način utiču na stvaranje povoljnijeg ambijenta za poslovanje. Sa druge strane, Kina posljednjih godina povećava investiranje u infrastrukturne projekte u siromašnim zemljama i privredama u usponu kako bi podstakla saradnju i ostvarila svoje ekonomske ciljeve, jer na taj način brže doprema robu i sirovine na svoje tržište.
Dogovor o energetici, sporno sojino ulje
Osim sporazuma u oblasti željezničkog saobraćaja, Kina i Argentina potpisale su i sporazume u sektoru energetike, ali detalji nisu objavljeni. Argentinska predsjednica se takođe nada da će s Kinom postići sporazum o izvozu sojinog ulja. Kina, najveći svjetski uvoznik tog proizvoda, obustavila je u martu uvoz iz Argentine nakon što je ta zemlja uvela antidamping mjere na uvoz nekih kineskih industrijskih proizvoda.
Argentinski trgovinski deficit s Kinom prošle godine je povećan na 1,2 milijarde dolara sa 700 miliona u 2008. godini.
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ne vidim razloga, zasto Kinezima ne bi bilo ponudjeno kao izvoznicima kapitala da investiraju u Srbsku zeleznicu kroz *Ugovor o Koncesiji*. Pored toga, treba ponuditi Kinezima i izgradnju metroa, ako ne zele da u datom projektu ucestvuju Ruske i Nemacke kompanije.