BEOGRAD, Ministarstvo građevinarstva Srbije pozvalo je kineske kompanije da učestvuju na tenderu za izbor koncesionara za izgradnju i održavanje tri dionice na auto-putu Beograd – južni Jadran.
Riječ je o dijelovima Koridora 11 u dužini od 151,7 kilometara. Rok za dostavljanje dokumentacije je 25. oktobar, a prijave za kvalifikaciju biće otvorene 28. oktobra u Ministarstvu.
Predmet koncesije je finansiranje, izgradnja, korišćenje i održavanje auto-puta od petlje Surčin do Obrenovca u dužini oko 17,6 kilometara uključujući i novi most na Savi, kao i dionice od Preljine do Požege u dužini oko 31 kilometar. Ali, koncesionar će na korišćenje (naplaćivaće putarinu) i održavanje dobiti i dio od Obrenovaca do Preljine u dužini od oko 103 kilometra, čija se izgradnja finansira iz budžeta, azerbejdžanskog i kineskog kredita.
U Ministarstvu kažu da koncesija može maksimalno da traje 50 godina, ali da će se u ovom projektu ići na znatno kraći period i to će biti predmet pregovora. Poziv je upućen kineskim firmama, a Kina ima posebne investicione fonodove za javno-privatna partnerstva i koncesije.
– Najbolje rješenje bi bilo da smo uzeli kredite za izgradnju ove dve dionice, ali to u ovom trenutku nije moguće, jer je Srbija prezadužena – ističe Miodrag Jocić, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva. – Auto-put moramo da izgradimo, jer crna statistika kaže da je u posljednjih nekoliko decenija na Ibarskoj magistrali nastradalo oko 18.000 učesnika u saobraćaju. Auto-put od Obrenovca do Preljine, koji se gradi iz budžeta i kredita ne bi imao veliki broj vozila ako ulaz na auto-put nije u Beogradu. Koristili smo softver Svjetske banke i došli do nekoliko scenarija kako najbrže da završimo ovaj dio Koridora 11 i jedino moguće rješenje u ovom trenutku je da damo koncesiju za izgradnju dvije dionice, od Surčinske petlje do Obrenovca i od Preljine do Požege, ali na održavanje i korišćenje koncesionaru mora da se da i dio od Obrenovca do Preljine. Prijedlog Ministarstva građevinarstva dobio je „zeleno svjetlo“ Vlade Srbije i zaista je ovo jedini način da u najkraćem mogućem roku imamo auto-put.
Odličan bonitet
Kineske firme, koje se jave na poziv Ministarstva građevinarstva, moraju da imaju odličan bonitet dodijeljen od kvalifikovane specijalizovane agencije ili prvoklasan kreditni rejting. Takođe, uslov je i da firma ima ukupni godišnji obrt od najmanje dvije milijarde evra za posljednje tri godine, iskustvo u izgradnji auto-puta od najmanje 150 kilometara u posljednjih pet, iskustvo u održavanju auto-puta od najmanje 150 kilometara u posljednjih pet godina. Novosti