BEČ – Jugo, auto iz bivše Jugoslavije, bio je predmet podsmjeha zato što su se njegovi dijelovi rasipali po putevima širom Evrope i Amerike.
“Zastava”, kompanija koja je napravila “jugo”, prošla je mnogo gore od svog proizvoda.
Ovo nije početak nekog dokumentarnog jugonostalgičnog filma, već su to prve dvije rečenice u izvještaju Svjetske banke “Zapadni Balkan: ubrzanje motora rasta i prosperiteta”, koji je predstavljen u Beču, piše Politika.
Primjer Zastave s početka izvještaja nije tako negativan kao što se u prvi mah čini. Analitičari Svjetske banke navode da je prelomni trenutak za fabriku bio dolazak Fijata 2008. godine, kada je investirano više od milijardu evra kako bi postala jedna od najsavremenijih kompanija za proizvodnju automobila. Godišnje se sada u Kragujevcu proizvede 100.000 automobila. Primjer Srbije kao uspješnog izvoznika na svjetskom tržištu automobila u izvještaju se koristi kao “simbol nove ere za šest zemalja Zapadnog Balkana”.
Ključni nalaz ovog dokumenta je da će zemljama zapadnog Balkana biti potrebno šest decenija da dostignu nivo dohotka Evropske unije (EU) ako njihov privredni rast nastavi da se kreće po ovakvim stopama (do tri odsto).
“Posljednjih godina zemlje zapadnog Balkana napredovale su u reformi javnih finansija i regenerisanju privrednog rasta, ali njihovi građani možda još ne osjećaju koristi od toga,” kazala je direktorka Svjetske banke za zapadni Balkan Linda Van Gelder na predstavljanju izveštaja ” Zapadni Balkan: ubrzanje motora rasta i prosperiteta” u Beču.
Reforme i makroekonomska stabilnost mogu da pomognu ovim zemljama da godišnje rastu oko pet odsto, što bi im omogućilo da dostignu standard EU za dvije, umjesto šest decenija, koliko će im, prema procjeni Svjetske banke, biti potrebno da sustignu EU ako njegov privredni rast nastavi da se kreće stopama ostvarenim između 1995. i 2015. godine. Politika/B92