BEOGRAD, Distributeri Zastavinih automobila tvrde da bi mogli da prodaju četiri puta više „juga” nego što se sada prodaje „punto”.
U većini auto-kuća koje su prodavale Zastavina vozila potvrđuju da svakog dana imaju na desetine poziva ljudi koji se raspituju da li se „jugo” i dalje prodaje.
Kada čuju da su zalihe „otišle” još prije dvije godine, ljudi se najčešće i ne interesuju za neki drugi auto. Kako kažu distributeri, „jugići” bi, da ih sada ima, bili skuplji nego ranije ali bi sasvim sigurno bili najtraženiji u Srbiji.
“Apsolutno sam ubjeđen da bi nastala prava jagma kada bi Zastava sutra ubacila u prodaju nekoliko hiljada ‘jugića’ uz kredit na pet godina”, kaže Miloš Prokić iz menadžmenta kragujevačkog distributera „Zastava promet – Arena motors”, dodajući da i dvije godine nakon što su prodali posljednjeg „juga”, interesenata za ovaj auto ima svakodnevno.
Prokić tvrdi i da „punto” ne bi imao šanse pored „juga”.
“Prošle godine prodali smo oko 2.600 ‘punta’, čime smo vrlo zadovoljni, ali u isto vrijeme prodali bismo i 10.000 ‘jugića’. Kada bi ‘jugo’ sada bio prodavan pod uslovima pod kojima se prodaje ‘punto’, uz subvencije, ne bismo mogli da postignemo kolika bi bila potražnja, čak i po većim cijenama nego ranije. Ljudi dolaze i traže da kupe novog ‘juga’, pa razočarani izađu iz salona”, navodi Prokić.
Prema riječima našeg sagovornika, računica je jasna, jer bi se „jugo”, koji je koštao oko 4.000 evra, prodavao, ako ni zbog čega drugog, ono zbog cijene dijelova koji su jeftiniji nego za „fiću”.
“Set novih kvačila na ‘jugu’ i ‘kecu’ košta oko 5.000 dinara, reparirani su upola jeftiniji. Kada se pokvare, auto ipak možete voziti još 500 kilometara. Isti dio za ‘punta’ košta oko 25.000 dinara, a kada se pokvari, kola momentalno staju. Za šta bi se odlučio Srbin sa prosječnom platom, nije teško pogoditi”, kaže Miloš Prokić.
Kragujevački automehaničari u potpunosti se slažu sa distributerima. Kako dodaju, mnogi se uhvate za glavu kada dođe vrijeme za prvi servis i prve zamjene dijelova na novom „puntu”.
U somborskom „Zastava prometu” takođe kažu da „juga” u ponudi nemaju već dvije godine. I njima se, kako navode, svakodnevno javljaju mnogi koji se raspituju da li i gdje mogu da nabave novog „jugića”. Isto navode i beogradski distributeri.
Na placu Zastavine fabrike u Kragujevcu ostalo je tek nekoliko „juga”. Ostavljeni su, kažu u marketingu Zastave, za slučaj da treba da budu zamjenjeni, predati eventualno nezadovoljnim kupcima čiji su „jugići” još u garantnom roku.
Zoran Mihajlović iz sindikata „Zastava automobili” objašnjava da su dolaskom Fijata sa Zastavinog placa izvezena sva vozila.
“Posljednji ‘jugo’ sklopljen je i ispraćen krajem 2008. godine uz suze radnika koji su od 20 pa čak do 35 godina, skoro cijeli jedan radni vijek, pravili ovo vozilo. Jeste da je tehnologija zastarjela, ali ‘juga’ su građani imali novca da kupe i održavaju objašnjava”, Mihajlović.
Dok se Srbi nevoljno mire sa time da novog „juga” nema u prodaji, trgovina polovnim cvijeta. „Jugo” se prodaje po cijeni do 2.500 evra. Tako vozila iz 1989. godine, zavisno od pređene kilometraže, koštaju od 900 do 1.500 evra. Oni iz 2004, 2005. ili 2006. godine mogu se kupiti za 2.000-2.500 evra.
Na internet forumima postoje stotine stranica na kojima iskusni vlasnici „juga” savjetuju kako pazariti taj automobil. Jedni tvrde da je najbolje kupiti vozila iz 1988. i 1989. godine, metalik boje, najbolje plave. Drugi to negiraju. Treći tvrde da treba izbjegavati onu „ružnu zelenu” jer je nastala tako što su pomješane boje koje su se u fabrici zatekle. Treći kritikuju bijele „jugiće”, četvrti one pravljene poslije 1999. godine… Press