BANJALUKA/SARAJEVO, Prevoznici se i dalje grčevito bore da očuvaju postignute i putnicima neprihvatljive cijene, iako je gorivo toliko pojeftinilo da je često jeftinije putovati vlastitim automobilom nego autobusom!
Ako, na primjer, Banjalučanin putuje u Mrkonjić Grad, autobuska karta u oba smjera iznosi ukupno 14 maraka, koliko košta i devet litara dizela.
Riječ je o oko 120 kilometara puta u oba smjera, za šta, ako idete svojim vozilom sa dizelskim motorom, možete proći sa utroškom od svega sedam-osam litara goriva, ili i manjim, ukoliko je riječ o štedljivijem potrošaču.
Ovom računicom, tobože, nije obuhvaćena amortizacija, ali ni ona neće biti sporna ukoliko je riječ o više članova porodice koji će, čak i ako se voze automobilom na benzin, jeftinije proći nego ako sjednu u autobus.
Treba podsjetiti da je dizel krajem 2011. koštao čak 2,39 KM, a po riječima Dušana Srdića, predsjednika Udruženja potrošača “Reakcija” Banjaluka, paradoksalno je to što je karta u banjalučkom gradskom prevozu, sa cijenom od 1,60, skuplja od litra nafte, koji košta već od 1,55 KM.
“Vozne karte moraju da pojeftine jer su se za to stekli uslovi. Isto se odnosi i na cijene osnovnih životnih namirnica”, navodi Srdić.
Hoće li se Banjalučani gradskim i prigradskim autobusima voziti jeftinije, o tome će riječi biti i danas, kada Zoran Novaković, načelnik Odjeljenja za komunalne i stambene poslove i poslove saobraćaja u Gradskoj upravi Banjaluka, održava sastanak sa prevoznicima.
“Imamo operativni, mjesečni sastanak. Zatražili smo statističke podatke o kretanjima cijena u zadnjih mjesec dana”, kaže Novaković, koji, upitan ima li osnova da se snize cijene karata, odgovora “da ima osnova za razgovor”.
Sa druge strane, prevoznici vruć krompir prebacuju u ruke gradskom rukovodstvu. Slobodanka Marčeta, zamjenik direktora u “Bočac tursu”, navodi da je grad Banjaluka taj koji određuje cijene karata.
“Moramo raditi kako grad odluči. To je sve što mogu reći”, tvrdi Marčeta, dok Dejan Mijić, direktor “Autoprevoza”, navodi da misli da nema prostora za smanjenje cijena karata.
Ali, ni prevoznici iz FBiH nisu raspoloženi da “režu” svoje cjenovnike.
“Kada se cijene goriva dižu, mi vozimo godinu-dvije po istim cijenama”, tvrdi Ivan Kovačević, direktor “Ćićko komerca” iz Tomislavgrada.
Ujedno, nema ništa ni od jeftinijeg taksi prevoza, jer taksisti kažu da su godinama poslovali u debelom minusu.
“Mi smo usluge snizili prije tri godine, zbog krize koja je nastupila. Sav taj period smo preživljavali svakako, pa su mnogi zapostavili i vozni park”, uvjerava Darko Vučić, predsjednik banjalučkog udruženja “Euro taksi”.
Valja reći da se trgovci oduvijek pravdaju da su oni tek posljednji u lancu nabavke robe, pa je teško očekivati da će doći do pojeftinjenja prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, a to se, po svemu sudeći, odnosi čak i na namirnicu koju svakodnevno kupujemo – hljeb.
“Treba pogledati kalkulacije, ali gorivo utiče desetak odsto u ukupnoj cijeni. I kad bi došlo do promjena naših cijena, bile bi minimalne”, naglašava Saša Trivić, predsjednik Udruženja pekara RS.
Podsjetimo, “Nezavisne” su juče objavile da su cijene goriva širom BiH i dalje u padu, pa su se tako uvjerili da je litar dizela na jednoj od bijeljinskih benzinskih pumpi svega 1,40 KM, s tim što se u ostatku zemlje gorivo uglavnom kreće oko 1,60 do 1,70 KM.
Ipak, onima koji su svojevremeno tvrdili da svoju robu i usluge moraju da poskupe zbog povećanja cijena goriva sada su usta puna izgovora. Nezavisne novine