TOKIO, Potrošačke cijene u Japanu pale su u oktobru osmi mjesec zaredom, što je najduža serija njihovog pada od perioda 2009-2011, ukazujući na sve jače udaljavanje zemlje od postizanja ciljane inflacije od 2,0 odsto, javlja agencija “Blumberg njuz”.
Potrošačke cijene, glavno mjerilo inflacije Banke Japana, izuzimajući cijene svježih namirnica, pale su za 0,4 odsto u oktobru međugodišnje, što je u skladu sa prognozom ekonomista.
S druge strane, ukupne potrošačke cijene su zabilježile rast od 0,1 posto, dok je bazna inflacija (koja isključuje volatilne cijene hrane i energije) povećana za 0,2 procenta u odnosu na anticipiranih 0,1 odsto.
Nastavak pada cijena naglašava težinu borbe japanskih vlasti za prekid deflatornog ciklusa, koji je ponovo ojačao zbog slabašnog rasta plata, niskog sentimenta potrošnje i žestoke utakmice među trgovcima koji se nadmeću u diskontovanju cijena.
Čak i nakon što je guverner Haruhiko Kuroda obećao da će inflacija prebaciti cilj, domaćinstva i preduzeća se još uvek nisu u potpunosti otrgla od “deflatornog načina razmišljanja”, navodi njujorška agencija.
Za fiskalnu godinu koja završava u martu, centralna banka očekuje negativnu inflaciju od 0,1 posto, što je u oštroj suprotnosti s njenim predviđanjima o rastu od 2,1 procenat iz aprila 2014. Prisutna su očekivanja da bi vlada mogla da poveća fiskalnu potrošnju iduće godine.
Jedina svijetla tačka može biti uticaj pobjede Donalda Trampa na predsjedničkim izborima SAD, koja je oslabila jen stvarajući inflatornih pritisak kroz rast uvoznih cijena, što istovremeno jača korporativne profite u Japanu, zaključuje “Blumberg njuz”. Blumberg