PRAG, Evropljani smatraju da su profesije od najvećeg povjerenja vatrogasci i ljekari, iza kojih slijede učitelji i poštari, dok političarima ljudi u Evropi i SAD vjeruju manje nego bilo kojoj drugoj profesionalnoj grupi, objavljeno je u Pragu, na osnovu istraživanja agencije “GfK Custom Researć”.
Istraživanje iste agencije takođe pokazuje da ni stručnjaci za reklame kao ni menadžeri velikih kompanija ne ulivaju naročito povjerenje građana.
Više od 90 odsto ispitanika u Evropi i SAD računa na odlučnost, neustrašivost i stručne kvalifikacije vatrogasaca. Istovremeno 83 odsto Evropljana smatra da su ljekari ljudi od povjerenja i pouzdani. Skoro isti procenat učesnika istraživanja na Starom kontinentu izrazilo je povjerenje u učitelje.
“Ali samo 14 odsto ispitanika smatra da su ljudi od poverenja – političari”, rekao je Mark Hofmans iz “GfK Custom Researć”, a prenosi češka novinska agencija CCTK.
U zapadnoj Evropi vodećim političkim predstavnicima sopstvene zemlje veruje 13 odsto ispitanih ljudi. Političari najmanje poštovanje “uživaju” u Italiji (šest odsto) i u Grčkoj (devet) isto kao u Francuskoj, dok u Njemačkoj imaju nešto bolji rejting jer im veruje 10 odsto stanovnika. U Češkoj imaju još malo bolji ugled, jer su zadobili povjerenje 11 odsto ispitanih građana.
Iako su i u SAD predstavnici političke elite zauzeli najniže mjesto na indeksu povjerenja, udio američkih ispitanika koji vjeruju svojim političarima iznosi 22 odsto, znatno više nego u zapadnoj Evropi.
Indeks povjerenja GfK je pokazao da građani u zapadnoj Evropi nemaju baš mnogo povjerenja ni u menadžere velikih firmi, kao ni u zaposlene u oblasti reklame. Oko 70 odsto građana ne vjeruje tim profesionalnim grupama. U Njemačkoj samo 15 odsto ispitanika vjeruje visokim predstavnicima firmi, što je najmanje od svih zemalja u kojima je obavljano ispitivanje.
Od zapadnoevropskih zemalja menadžere najviše poštuju u Španiji, Portugaliji i Švedskoj, gdje približno 40 odsto ispitanika ima povjerenja u rukovodstva preduzeća.
Imidž menadžera je još bolji u srednjoj i istočnoj Evropi, gde ih u proseku polovina ljudi smatra osobama od povjerenja. Rusija predstavlja izuzetak u toj grupi, jer tamo samo oko četvrtine građana vjeruje toj profesionalnoj grupi. U SAD približno jedna trećina respondenata smatra da se menadžerima može vjerovati.
Visoku stopu nepovjerenja zadobili su radnici u oblasti reklama, i to posebno u Francuskoj i Holandiji. Većina populacije je marketinške poslanike okarakterisala kao ljude kojima ne treba vjerovati, a povjerenje građana su zadobili samo u Rumuniji i Poljskoj.
Približno tri četvrtine ispitanika u zapadnoj Evropi i SAD veruje policiji. Posebno poverenje u policiju pokazuju stanovnici Švedske i Njemačke, dok su u srednjoj i istočnoj Evropi policajci zadobili mnogo manje povjerenje, jer u tim zemljama samo 47 odsto građana ima prema njima pozitivan stav.
Stopa povjerenja u vojsku je u zapadnoj Evropi slična kao prema policiji. Oružane snage u SAD su, u poređenju sa policijom, zadobili deset odsto bodova više.
Sudstvu, kao i agencijama za zaštitu životne sredine vjeruje oko 60 odsto ispitaniku u zapadnoj Evropi i SAD, isto kao i u srednjoj i istočnoj Evropi.
Sveštenstvo se može podičiti velikim povjerenjem građana u srednjoj i istočnoj Evropi, kao u Švedskoj, SAD, Njemačkoj i Portugaliji.
Agencija “GfK Custom Researć” obavila je istraživanje o stepenu povjerenja u pojedine profesije tokom marta i aprila ove godine. Ispitano je 19.760 ljudi u 19 evropskih zemalja i SAD.
“GfK Grupa” je četrvta po veličini agencija za marketinško istraživanje u svijetu.