BEOGRAD, Gorivo je opet “dolilo” cijene. Martovska inflacija u Srbiji, mjerena potrošačkim cijenama proizvoda i usluga, bila je 1,1 odsto.
Na taj rast najviše su uticali “oktani” koji su na godišnjem nivou poskupjeli bezmalo za petinu, a za mjesec za 6,9 odsto. Gotovo da nema robe koja je ostala imuna na poskupljenja na pumpama, ali ne u onolikoj mjeri koliko se očekivalo. Cijene bi sigurno bile daleko više da je kupovna moć većine potrošača u Srbiji jača.
Na poskupljenje goriva najprije je reagovala pijaca. Osim uobičajenog sezonskog došlo je i do dodatnog rasta cijena voća. U martu su slatki plodovi koji se nude na tezgama za 4,5 odsto bili skuplji nego u fabruaru. Kod povrća statistika je registrovala gotovo neprimjetan pad od 0,2 odsto.
– U martu, u odnosu na mjesec ranije, najviše su porasle cijene transporta, i to za 3,7 odsto – pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. – Cijene hrane i bezalkoholnih pića u prosjeku su za 1,4 odsto veće nego u februaru. Komunalne usluge – stan, voda, struja, gas i sredstva za higijenu u martu su skuplji za po 0,8 odsto, dok su zdravstvene i ugostiteljske usluge poskupjele za po 0,4 odsto.
Najveći rast cijena hrane statistika je zabilježila kod mlijeka, sira i jaja, koji su prošlog mjeseca poskupjeli prosječno za čak 5,8 odsto. U martu su jaja kod pojedinih dobavljača “otišla” i do 50 odsto, a svježa i zamrznuta riba je skuplja za 10 odsto, sir i mlijeko manjih dobavljača od dva do tri odsto, za koliko je poskupjela i kafa nekih proizvođača.
Gotovo da ne prođe dan, a da trgovci prehrambenim artiklima ne dobiju neki novi cjenovnik. Česte nivelacije cijena idu po sistemu “malo-pomalo”. Riječ je o poskupljenjima od deset, pedeset para, pa do jednog dinara.
– Čini mi se da ne prođe dan, a da trgovci ne promjene bar neke cjenovnike – kaže Mirjana S., penzionerka iz beogradskog naselja Karaburma. – Juče su lijepili cijene kod hemije, danas kod suvomesnatog, sutra će najvjerovatnije kod mliječnih prerađevina. Zato ja sve češće pratim akcije i kupujem samo one proizvode na sniženju, mislim da su im na akcijama, u stvari, realne cijene.
Jeftinije
Pad cijena prošlog mjeseca zabilježen je jedino kod rekreacije i kulture za 1,5 odsto, komunikacija 0,3 i odjeće i obuće za 0,2 odsto. Cijene ostalih proizvoda i usluga nisu se bitnije mijenjale. Novosti