NJUJORK, Od kada je počela svjetska ekonomska kriza, otada se kritički gleda na ulogu banaka. No, bankari svoju djelatnost vide kao vještinu u kojoj moral ne znači ništa. Banke snose dio krivice za pucanje balona na tržištu nekretnina, a njihovi menadžeri su dobijali astronomski visoke bonuse.
Da li ih je to podstaklo da promjene mentalitet? Ni u kom slučaju – odgovor je koji daje jedna studija objavljena u SAD.
Džordanu Tomasu još odzvanja u ušima skandiranje aktivista pokreta “Okupiraj Volstrit”. Sada sjedi na 33. spratu poslovne zgrade u istom tom Volstritu – i pokazuje najnoviju studiju svoje firme Labaton-Suharov. Ona se bavi moralom u američkom bankarskom sektoru. Njeni rezultati su poražavajući:
“Izgleda da situacija mora da postane još gora da bi se nešto promjenilo – ukoliko sada nešto ne učinimo.”
250 brokera, bankara, menadžera hedž-fondova i analitičara je anonimno naručilo ovu analizu. Njena suština glasi: pohlepa živi – moral je za kukavice. Gotovo 40 odsto ispitanih sa manje od deset godina iskustva u poslu navodi:
“Jasno, za deset miliona dolara bi prevarili – i to bi za njih bilo sasvim u redu, ukoliko ne bi bili uhvaćeni. Takav mentalitet je veoma uznemirujuća pojava.” Tomas je ranije radio kao advokat u berzanskom nadzoru. Sada se stara o “zviždačima” u finansijskom sektoru i čudi se tolikoj pohlepi među mladim bankarima.
“Ja sam poput mnogih drugih mislio da upravo mladi još vjeruju u dobro i da žele da budu drukčiji od svojih prethodnika“, kaže Tomas. A ti prethodnici su uništili američku finansijsku industriju 2008. godine. Kako glasi naravoučenije? “Zaboravi na to” – kaže Lin Staut, profesorka privrednog prava na univerzitetu “Kornel”.
Ona dodaje to ima katastrofalne posljedice. Više od polovine ispitanih bankara je ubjeđeno da njihovi konkurenti lažu i varaju. Trećina ispitanih smatra da onaj ko ne vara ni ne može da bude uspešan. A tu su i astronomski bonusi. 28 odsto ispitanih smatra da su upravo bonusi motiv da se vara u poslu.
Za Džordana Tomasa, autora studije, poražavajuće je i to što za mnoge ispitane bankare dobrobit njihovih klijenata nije na prvom mestu. Onaj ko ne zastupa svoje klijente, zastupa još samo sebe samog. Volstrit pet godina poslije finansijske krize: svijet grđi nego ikad. (Deutsche welle)