BEOGRAD, Trenutna bezbjednost saobraćaja preko mosta je oko 70 procenata, u slučaju da padne na samo 50 odsto most bi morao odmah da bude zatvoren, kažu u „Mostprojektu”.
Beogradski most Gazela nalazi se u očajnom stanju i u ovom trenutku nivo njegove sigurnosti je na oko 70 odsto, kaže za Press direktor „Mostprojekta” Radomir Radičević. Ovakvo stanje mosta zahtjeva hitnu rekonstrukciju, jer u momentu kada procjenjena bezbjednost padne na samo 50 procenata, most će morati odmah da bude zatvoren za saobraćaj!
U cilju podizanja bezbjednosti saobraćaja od danas je zabranjen prelazak preko Gazele svim vozilima težim od 3,5 tona, i to u oba pravca. Preduzeće „Mostprojekt” uradilo je tehničku dokumentaciju stanja mosta i utvrdilo da je ono „izrazito nezadovoljavajuće”. Njegova sigurnost trenutno se drži na preostalih 20 odsto bezbjednosti, poslije čega bi most morao da bude potpuno zatvoren.
Veliko opterećenje
Direktor „Mostprojekta” Radomir Radičević kaže za Press da Gazela ne smije da ostane još dugo u ovakvom stanju i da joj je potrebna hitna rekonstrukcija.
– Most je još uvek siguran za vozila. Tek ako uđe u zonu od 50 odsto potrebne bezbednosti, postao bi nebezbedan. Ipak, u ovakvom stanju ne smemo još dugo da ga koristimo jer se može potpuno iscrpeti i onda bi morao da bude zatvoren. Problem je u tome što je opterećenje na mostu tokom godina uvećano nekoliko puta zbog velikog broja automobila, pa je potrebna opsežna sanacija. Ne postoji neko ko bi u ovom trenutku mogao da proceni koliko dugo još može da izdrži sadašnja konstrukcija – objasnio je Radičević, i dodao da bi za početak trebalo obustaviti saobraćaj kamionima preko mosta.
Direktor „Puteva Srbije” Zoran Drobnjak izjavio je juče za Press da je postavljanje signalizacije za zabranu teškog saobraćaja u toku i da bi zabrana prelaska kamiona mogla da počne već danas!
– Upravo postavljamo signalizaciju. Saobraćaj za kamione biće trajno zatvoren do završetka rekonstrukcije. To je ranije dogovoreno i dobili smo sva potrebna odobrenja – rekao je Drobnjak.
Ko je kriv?
On kaže da je frekvencija saobraćaja preko Gazele četiri puta veća nego što je predviđeno kada je most sagrađen!
– Kada je most pravljen, bilo je predviđeno da njim prolazi oko 40.000 vozila dnevno, a preko leta Gazelom svakog dana pređe i oko 160.000 vozila! Kada bude završena rekonstrukcija mosta, on će biti toliko ojačan da će moći da izdrži oko 200.000 vozila dnevno. Uporedo bi trebalo da završimo obilaznicu kod Orlovače, čime ćemo smanjiti saobraćaj preko Gazele za barem 15 odsto. Most će onda najviše koristiti ljudi koji žive u Beogradu, a mnogo manje kamioni i drugi teški saobraćaj koji samo prolaze kroz grad – kaže Drobnjak.
Rekonstrukcija Gazele trebalo bi da bude završena 2012. godine, a Drobnjak kaže da će most nakon rekonstrukcije biti teži za oko 1.500 tona.
– Konstrukcija će morati da se dodatno ojača čelikom, moraćemo da menjamo autoploču, biće menjani armatura, kablovi… Uglavnom, biće skinuto oko 1.000 tona raznog propalog materijala i delova, a stavićemo novih 2,5 hiljada tona – objašnjava Drobnjak.
„Putevi Srbije” se u stručnoj javnosti najčešće pominju kao najodgovorniji za stanje Gazele, jer je ovo preduzeće bilo zaduženo za održavanje mosta. Međutim, Drobnjak kaže da ova firma nikada nije imala dovoljno novca za rekonstrukciju objekta.
– Ovaj most nije u problemu poslednjih pet, već 20 godina! „Putevi Srbije” su održavali most koliko su mogli, ali nikada nije bilo dovoljno novca. Kako da izdvojimo 60 miliona evra, kada onda ne bismo imali dovoljno novca za održavanje puteva?! Traženo je i pre 15 godina da se radi rekonstrukcija, ali država nije imala pare. Kredit je trebalo uzeti mnogo ranije, ali o tome su morali da pregovaraju u Vladi Srbije – kaže Drobnjak.
Obnova je bila prioritet
Bivši ministar infrastrukture Velimir Ilić kaže za Press da je glavni problem bio u tome što je poslije 2000. godine bilo mnogo drugih mostova koji su bili prioritetniji od rekonstrukcije Gazele.
– Za vreme sankcija i bombardovanja od 1990. do 2000. godine nije bilo nikakvog održavanja mostova. A tek je 2000. godine počelo da se radi. Međutim, nama su prioriteti bili mostovi koji su bili srušeni usled bombardovanja i morali su da se vrate u funkciju. Most Sloboda u Novom Sadu, na primer, završen je u vreme mog mandata – istakao je Ilić.
Izmene saobraćaja tokom vikenda
Režim saobraćaja na mostu Gazela zbog radova je izmjenjen od sinoć u 20 sati do ponedjeljka ujutro, saopšteno je iz „Puteva Srbije”. Za saobraćaj će biti zatvoreni brze trake u oba smjera, ulivni krak iz Savske ulice i Bulevara vojvode Mišića, kao i ulivni krak iz ulice Vladimira Popovića iz smjera ulice Jurija Gagarina. Radi se o redovnim radovima koje ova firma izvodi i koji nemaju veze sa trajnom zabranom saobraćanja za kamione. Press