BANJALUKA, Tržište rada RS je u svojevrsnom paradoksu jer na jednoj strani imamo veliki broj nezaposlenih čije vještine i znanja ne odgovaraju potrebama preduzeća, a s druge veliki broj poslodavaca koji ne pronalaze odgovarajuće radnike.
Do ovih, više nego zabrinjavajućih rezultata došla je Agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća RS, nakon ankete sprovedene u srednjim stručnim i tehničkim školama i preduzećima.
Rješenje ovog paradoksa u proteklim godinama pokušavali su naći kroz program “Prilika plus”. U prvoj fazi program je bio fokusiran na obrazovanje odraslih, odnosno na prekvalifikaciju i dokvalifikaciju radne snage, dok je u drugoj fokus pomjeren na sistem formalnog obrazovanja.
Realizacija projekta COTON
“U okviru druge faze programa ‘Prilika plus’ realizujemo projekat COTON, čiji je cilj da se lociraju preduzeća koja su spremna da otvore vrata svojih pogona učenicima srednjih stručnih škola za izvođenje časova praktične nastave na radnom mjestu”, kazao je Marinko Đukić, direktor Republičke agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća.
Preliminarni rezultati istraživanja pokazuju da i dalje postoji veliki jaz između onoga što nudi sektor obrazovanja i potreba privrede, ali i mnoge druge slabosti. Anketa je pokazala da od 34 anketirana preduzeća u Šekovićima, Vlasenici, Milićima, Bratuncu, Srebrenici i Zvorniku, samo pet prima učenike na praktičnu nastavu.
Slična situacija je i na području USK, gdje 90 odsto anketiranih preduzeća trenutno ne prima učenike na praktičnu nastavu, a dvije trećine od 118 anketiranih nije spremno za tako nešto. Sredine kao što su Prijedor i Bijeljina pokazuju bolje rezultate.
“Anketom je bilo obuhvaćeno 78 srednjih stručnih i tehničkih škola i 585 preduzeća iz RS i Unsko-sanskog kantona iz oblasti prerade drveta i proizvodnje namještaja, metaloprerađivačkog sektora, građevinarstva, poljoprivrede, prerade hrane, te ugostiteljstva i turizma”, rekao je Đukić.
Dodao je da stručne škole kod nas još obrazuju veliki broj mladih ljudi za zanimanja koja nemaju perspektivu na tržištu rada, a istovremeno preduzeća teško dolaze do novih kvalitetnih radnika.
“Istraživanje je ukazalo na nedovoljnu saradnju između srednjih stručnih škola i preduzeća, u procesu realizacije učeničke prakse i izradi programa pojedinih školskih predmeta i formulisanju upisne politike”, rekao je Đukić.
Iz Privredne komore RS ističu činjenicu da su u RS većinom male firme koje nemaju sredstava ni uslova za organizovanje praktične nastave.
“Organizacija prakse zahtijeva velike troškove, tako da je neophodno naći sistemsko rješenje kako da učenici strukovnih škola poslije srednjih obrazovanja odmah preuzme poslove i budu spremni u potpunosti. Ovako – vrlo teško”, rekao je Vladimir Blagojević, portparol Privredne komore RS.
Iz PK RS su izložili svoj plan koji će biti sproveden u narednom periodu.
“Jedan od primjera je dualni sistem koji je zaživio i u Evropi i dao dobre rezultate, koji podrazumijeva određen broj dana u zavisnosti od struke koje bi đaci u toku sedmice proveli u firmama, a mi ćemo pokušati ovdje da ga realizujemo”, rekao je Blagojević.
Saša Trivić, predsjednik Udruženja pekara RS, kaže da ako ostane ovakvo stanje kakvo je trenutno, za dvije do tri godine RS uopšte neće imati radnike zanatlije.
“Za praksu nisu zainteresovana ni djeca ni poslodavci. Prvi jer su mladi, a drugi jer nemaju dovoljno sredstava i garanciju da će isti ti u koje su uložili novac i vrijeme na kraju ostati raditi kod njih. Ja sam pekarima davao stipendije godinama i niko od njih kod mene sad ne radi”, rekao je Trivić.
Uvezanost u Švajcarskoj
Za naše krajeve gotovo nestvarno zvuči koliko su škole i firme uvezane u Švajcarskoj. Tako đaci u prvom razredu srednje škole jedan dan sedmično idu na praksu, četiri dana u školu. Sa prelaskom u više razrede taj broj se sve više mijenja u korist prakse sve do završnog razreda kad đaci četiri dana sedmično rade, a svega jedan idu u školu. Nezavisne novine