BRISEL – Zemlje Evropske unije oklijevaju da podrže dodatne carine na električna vozila proizvedena u Kini, što ističe izazov Brisela u pridobijanju podrške za najveći trgovinski slučaj do sada, dok Peking prijeti širokom odmazdom.
Njemačka, čiji proizvođači automobila ostvaruju trećinu svojih prodaja u Kini, želi da zaustavi carine, prema riječima izvora iz vlade, dok je Francuska među najčvršćim pristalicama primjene carina. Većina ostalih zemalja i dalje razmatra prednosti i nedostatke eskalirajućeg trgovinskog sukoba, prenosi Reuters.
Ovo pitanje će biti stavljeno na glasanje članicama u savjetodavnom glasanju u narednim nedjeljama, što će biti prvi zvanični test podrške u ovom značajnom slučaju za Evropsku komisiju. EU je pokrenula istragu bez pritužbe i zahtjeva iz industrije, što je prvi trgovinski slučaj te vrste.
EU bi trebalo u četvrtak da potvrdi privremene carine do 37,6 procenata na kineske brendove kao što su BYD, Geely i SAIC, kao i na modele proizvedene u Kini poput kompanija Tesla i BMW i drugih zapadnih proizvođača automobila.
Članice EU će takođe glasati u oktobru ako Komisija bude predložila višegodišnje carine na kraju svoje istrage.
Te carine bile bi blokirane ako „kvalifikovana većina“ od najmanje 15 zemalja koje predstavljaju 65 odsto stanovništva EU glasa protiv njih.
Njemačka je naglasila potrebu za pregovaračkim rješenjem sa Pekingom. Njeni proizvođači automobila ističu da carine nisu pravi pristup, jer negativni efekti nadmašuju bilo kakve koristi.
Francuska, Italija i Španija, koje čine 40 odsto stanovništva EU, nagovijestile su da bi podržale carine.
“Evropa mora da se brani ako su naše kompanije ugrožene i ne takmiče se pod jednakim uslovima”, saopštilo je špansko Ministarstvo ekonomije.
Češka, Grčka, Irska i Poljska još raspravljaju o tom pitanju, dok Belgija ima privremenu vladu, a Holandija je tek ove nedjelje dobila novu vladu, što znači da će im trebati još vremena za odluku.
Odmazda Pekinga mogla bi da donese dodatne carine na izvozne proizvode iz EU kao što su konjak, svinjetina ili luksuzni automobili.
EK navodi da su carine potrebne kako bi se suprotstavili jeftinim kreditima, zemljištu i sirovinama i drugim kineskim subvencijama.
Cilj je, tvrdi Brisel, ravnopravno takmičenje, a ne isključivanje kineskih proizvođača automobila da tržišta. Biznis.rs