NOVI PAZAR, Novopazarski džins počinje da osvaja inostrano tržište. Ovo više nije samo marketinška najava, već stvarnost. „Maxers“, „bros“, „his“, „brug“ i „classx“ robne su marke džins odjeće istoimenih novopazarskih proizvođača, koje se od početka ove godine prodaju na tržištu Rusije.
Tako je i ideja o zajedničkom nastupu, u Srbiji već prepoznatljivih, proizvođača džinsa na inostranom tržištu počela da se realizuje formiranjem klastera ASSTEX (Asocijacija tekstilaca).
Pet novopazarskih tekstilaca okupljenih u toj asocijaciji imaju svoj veleprodajni prostor u Moskvi, odakle se roba dalje distribuira širom ogromnog ruskog tržišta. Plan je da se kupcima u Rusiji ove godine isporuči 150.000 komada farmerica. U prvom kvartalu isporučeno je 20.000 tog omiljenog odjevnog predmeta, čija je prosječna cijena 50 evra po komadu.
– Zahvaljujući Sporazumu o slobodnoj trgovini, koji Srbija ima sa Ruskom Federacijom, naši proizvodi su konkurentni. Ali, mi smo se tek pojavili na tom tržištu i osvajamo ga korak po korak. Za sada nam taj posao dobro ide. Doduše, naše isporuke su manje od planiranih, jer smo puno vremena izgubili zbog nedovoljnog poznavanja izvozne procedure i prilagođavanja novim pravilima – objašnjava Nusret Ćorić, vlasnik fabrike Maxers.
On ukazuje i na to da realizacija projekta na tržištu Rusije, još uvijek, ne daje vidljive rezultate kada je u pitanju veća uposlenost kapaciteta i otvaranje novih radnih mjesta. Vlasnik Maxersa vjeruje da je Međunarodni sajam u Moskvi, koji se održava u septembru, odlučujući za znatnije prisustvo na tom tržištu, ali i za upošljavanje kapaciteta.
Ćorić podsjeća da svih deset članova ASSTEX-a imaju sertifikat ISO9001 „što je garancija kvaliteta i preduslov za izvoz robe na tržišta širom svijeta“. Uvođenje ovih standarda pomogla je Američka agencija za razvoj (USAID).
Niko u Novom Pazaru, a ni u ASSTEX-u, ne može precizno da kaže koliko proizvođača džinsa ima. Procjenjuje se da ih ima oko pedesetak, ali se pouzdano zna da ima četrdesetak robnih marki. Istog su kvaliteta, bez obzira na to da li se prodaju na čuvenoj robnoj pijaci ili u buticima, ali im se cijene znatno razlikuju. One u izlozima su i tri puta više. Od devedesetih godina prošlog vijeka do polovine prve decenije 2000.
Novi Pazar su nazivali zlatnom dolinom džinsa. Tada je u ovom gradu bilo više od 500 prijavljenih i neprijavljenih proizvođača džins odjeće. Okosnicu proizvodnje činili su bivši radnici novopazarske tekstilne industrije. Njih, gotovo 6.000, u vrijeme „zlatne ere“, proizvodili su oko dva miliona farmerica godišnje. Džins „original falsifikati“ prodavali su se u svim bivšim republikama velike Jugoslavije, ali i u zemljama u okruženju. Recesija je, međutim, prepolovila broj zaposlenih, dok je proizvodnja smanjena za deset puta. „Original falsifikati“ su izgubili bitku sa domicilnim originalima.
Lon poslovi i nova tržišta
Klaster ASSTEX formiran je krajem 2008. godine i u prethodne dvije godine članovi te asocijacije zajedno nastupaju na velikim međunarodnim sajmovima tekstila, koristeći svaku priliku za pregovore o izlasku na nova tržišta. Procjenjuje se da novopazarski džins najviše šansi ima na poljskom, bjeloruskom, albanskom, ali i italijanskom i mađarskom, tržištu. Riječ je, uglavnom, o lon poslovima. Danas