BRISEL, Kineski najveći proizvođač automobila Džili, vlasnik švedskog Volvoa, zainteresovan je za kupovinu Opelove fabrike u Antverpenu.
Nedavno je, naime, objavljeno da je matična kompanija “Dženeral motors” (GM) odlučila da do kraja godine zatvori taj belgijski pogon sa 2.500 zaposlenih.
Vlasnik Džilija Li Šufu sastao se sa lokalnim političarima u Antverpenu, gdje je razgovarao o mogućim pogodnostima koje bi dobio Džili, ako odluči da kupi fabriku u kojoj se izrađuje Opelov model “astra”.
“Želim da vidim mogućnosti koje Antverpen nudi,” izjavio je Šufu. Volvo, koga je Džili nedavno preuzeo, već ima fabriku u Gentu u Belgiji.
GM je početkom sedmice objavio da nije mogao da nađe nijednog potencijalnog ulagača, ali da je otvoren za sve razgovore. GM smatra da je najbolje rješenje da se pogon u Antverpenu zatvori, pošto se u predviđenom roku nije pojavio nijedan ozbiljan kupac.
Početkom oktobra GM je saopštio da će zatvoriti fabriku u Antverpenu i da će otpustiti preostalih oko 1.300 radnika. Pogon je već napustilo skoro isto toliko radnika, uz odgovarajuće otpremnine.
Kompanija je namjeravala da zatvori fabriku ranije ove godine, ali je potom pokušala da pronađe kupca do kraja septembra. GM je objavio da je u preostalim mjesecima i dalje otvoren za spoljne kupce, ali da više ne traga aktivno za njima.
Istovremeno, sindikati su u svom saopštenju od kompanije zatražili da postrojenje prodaju svojim zaposlenima i regionalnoj vladi za simboličnu cijenu od jednog evra.
Fabrika u Antverpenu otvorena je 1924. godine i na vrhuncu produktivnosti je zapošljavala 7.000 ljudi, a u ovoj godini trebalo bi da proizvede oko 10.000 modela “astra”. Taj pogon je prva evropska žrtva globalnog pada prodaje automobila, koji je počeo 2008. godine, kada je GM počeo da prodaje jedan broj evropskih fabrika.
U posljednjem trenutku, uprava GM je, ipak, odustala od prodaje Opela i najavila da će vlasitim snagama pokušati da oporavi čuvenu njemačku robnu marku. Cilj je GM-a da Opel ponovo postane profitabilan, najkasnije 2012. godine.
Kompanija Džili priredila je prvorazredno iznenađenje kada je preuzela Volvo, a ponovo je šokirala svjetsku autoindustriju najavom da će naredne godine početi da prodaje automobile preko Interneta. Šufu, osnivač i predsjednik Džilija, poznat kao “kineski Henri Ford”, objavio je da će njegova kompanija lansirati 42 nova modela automobila u naredne tri godine. Tanjug