PRAG, Češka je proslavila 20. godišnjicu svoje najuspješnije privatizacije – ulaska njemačkog koncerna Folksvagen u fabriku automobila Škoda iz Mlade Boleslave.
Ekonomisti dvije decenije otkako je Folksvagen preuzeo Škodu ocjenjuju da je to primjer za ugled kako se uspješno prodaje domaća firma stranim vlasnicima.
Pored neospornog uspjeha modela Škoda koji su decenijama služili na zapadu za podsmjeh, ta privatizacija dovela je u Češku i druge njemačke investitore.
“Škoda je pozivitno uticala na zaposlenost u centralnoj i sjevernoj Češkoj, pomogla priliv stranog kapitala i razvoj kooperanata. Kooperanti su sada već tako veliki da isporučuju dijelove mnogim proizvođačima automobila u Evropi”, kaže ekonomista David Marek.
Iako je bilo mnogo protivnika te privatizacije, među ostalima Škodu Nijemcima nije htio da prodaje ni tadašnji ministar finansija Vaclav Klaus, vlada je od 12 zainteresovanih kupaca odabrala dva – Folksvagen i Reno – da bi je u finalu dobio Folksvagen, očišćenu od dugova.
Folksvagen je 16. aprila 1991. godine uložio u Škodu 620 miliona maraka i dobio udio od 31 odsto. Za 1,4 milijardu maraka je 1995. godine povećao udio na 70 odsto, a 2000. godine kupio je preostale akcije i postao jedini vlasnik.
Dugogodišnji bivši šef Škode auto Vratislav Kulhanek kazao je sada na godišnjicu da je Folksvagen ne samo ispunio već i prevazišao sva obećanja koja je dao prije dvije decenije.
Škoda u vlasništvu Folksvagena godinama se drži na čelu liste najuspješnijih čeških preduzeća, najuspješnijih izvoznika a zahvaljujući prije svega njoj automobilska industrija je motor češke privrede sa udjelom od oko 30 odsto u češkoj industriji. Čistu zaradu od 110 miliona evra iz 2009. godine, Škoda je povećala na 349 miliona evra 2010. godine kada je 25.280 njenih radnika proizvelo 576.362 automobila. Beta


3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kada se sjetim da je prije SEAT-a i Škode ponuda VW data zastavi na bazi 1,1 milijardi dolara ulaganja sve mi se smrkne. A Škodi čestitam.
Zastava nije smjela prihvatiti tu ponudu zbog dugova prema Fiat-u za koje niko nije znao jer se krije godinama…
to bi značilo da su im sada dali 200m EUR kao dug. Ali treba pogledati i u SEAT koji je imao sličnu situaciju sa Fiatom.