PODGORCA, Autoput Bar – Boljare najvažniji je razvojni projekt u istoriji Crne Gore, poručio je danas premijer Crne Gore Milo Đukanović na prezentaciji projekta izgradnje prve dionice ovog autoputa.
Đukanović je izrazio uvjerenje da će izgradnja prioritetne dionice autoputa, a zatim i ostalih, biti snažna poluga za povećanje BDP-a, te istakao da bez jake infrastrukture, nema ni ekonomskog razvoja.
“Autoput Bar-Boljare značiće sigurnu vezu sjevernog, centralnog i južnog dijela Crne Gore. Gradnja autoputa nije samo pitanje razvoja, već i bezbjednosti u saobraćaju”, rekao je Đukanović.
On je podsjetio da je u proteklih pet godina u Crnoj Gori u saobraćaju poginulo skoro 500, dok je povrijeđeno više od 11.000, što su, kako kaže, podaci koji nikoga ne mogu da ostave ravnodušnim, jer ljudski život nema cijenu.
Kineske kompanije za telekomunikacije i infrastrukturu /CCCC/ i za izgradnju puteva i mostova /CRBC/ ponudile su da prioritetnu dionicu autoputa izgrade za 809,58 miliona evra.
Kineska Eksim banka u septembru je odobrila Crnoj Gori kredit od oko 687 miliona evra za gradnju dionice autoputa od Smokovca do Mateševa, što je 85 odsto neophodnog iznosa, dok će preostalih 120 miliona obezbijediti država.
Predsjednik Kineske kompanije za telekomunikacije i infrastrukturu Čen Fenćijan kaže da je ova firma među 500 najboljih u svijetu, kada je riječ o ovoj oblasti, te ocijenio da će izgradnja autoputa pozitivno djelovati na ekonomiju Crne Gore.
Fenćijan je sa crnogorskim ministrom saobraćaja Ivanom Brajovićem potpisao Memorandum o razumijevanju i saradnji na projektu prve dionice autoputa, a svečanoj prezentaciji projekta, koju je organizovala Kineska kompanija za telekomunikacije i infrastrukturu, prisustvovao je najviši državni vrh Crne Gore.
Nakon što je Skupština Crne Gore prošle sedmice usvojila Zakon o autoputu Bar-Boljare stekli su se svi uslovi za početak najvećeg infrastrukturnog projekta u istoriji Crne Gore.
Dužina autoputa od Bara do Boljara je 169 kilometara, a prioritetna i najteža dionica je Smokovac – Mateševo, dužine 41 kilometar, od čega će 17 kilometara biti tuneli, tri kilometra mostovi i dva kilometra vijadukti.
Autoput će povezati južni i centralni dio Crne Gore sa sjeverom države, a, takođe, će povezati Crnu Goru i Srbiju.
Kineske kompanije, kojim su povjereni radovi, imaju obavezu da 30 odsto poslova ustupe domaćim građevinarima. Očekuje se da pripremni radovi počnu brzo, dok bi početak izgradnje prioritetne dionice počeo na proljeće 2015. godine.
Planirano je da prva dionica bude završena za četiri godine. Srna