BANJALUKA – Holandija, Kuvajt, Katar, SAD i Španija samo su neke od država u koje BiH izvozi čarape, ali podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH pokazuju da je tokom 11 mjeseci ove godine u inostranstvo ovih proizvoda otišlo za oko dva miliona KM manje u odnosu na isti period lani.
Podaci UIO pokazuju da je BiH tokom 11 mjeseci ove godine u inostranstvo izvezla hulahop i drugih raznih čarapa, kao i obuće bez pričvršćenog đona, pletene ili heklane u vrijednosti većoj od 13,7 miliona maraka.
” Najviše ovih proizvoda otišlo je u Italiju i to u vrijednosti većoj od 10,6 miliona maraka“, pokazuju podaci UIO.
Izvoz za 11 mjeseci prošle godine bio je veći od 15,8 miliona maraka, a i tada je najveće tržište bilo Italija.
U kompaniji “Glory Line” iz Banjaluke za “Glas Srpske” kažu da je izvoz njihovih gotovih proizvoda dosta opao.
“Oko 40 odsto naših proizvoda je išlo u inostranstvo, a do kraja godine ćemo bilježiti i do 15 odsto manje izvoza nego lani. Mi pretpostavljamo da je do toga došlo zbog recesije u EU i ne znamo šta će biti iduće godine“, kazali su u ovoj firmi i dodali da najviše izvoze u Sloveniju. Istakli su da stranci robu sezonski naručuju, ali već sada osjete da je to manje nego što je prije bilo.
“Sa druge strane, u poređenju sa prošlom godinom bilježimo porast prodaje naših proizvoda na domaćem tržištu, a cijene ove godine nismo mijenjali“, kazali u kompaniji “Glori Line”.
Slična situacija je i u tvornici čarapa “Ključ” iz Sarajeva, gdje kažu da su izvozili u Italiju i Njemačku, ali su se sada okrenuli ka domaćem tržištu.
“Mnogo nam je povoljnije i bolje poslovanje na domaćem tržištu i voljeli bi kada bi i drugi više podržavali domaću proizvodnju“, kazali su u ovom preduzeću dodavši da su cijene neznatno podigli u odnosu na lani.
Pune ruke posla zbog velike potražnje na domaćem tržištu imaju i u mini-fabrici čarapa “EMS Factory” iz Kalesije.
“Nikada nismo izvozili svoje proizvode, ali imamo otvorene pozive da sarađujemo sa Švedskom i Austrijom. Međutim, mi smo mala firma da bi odgovorili njihovim zahtjevima i ispunili milionski tiraž“, kazali su u ovoj mini-fabrici ističući da su cijene repromaterijala veće i do 30 odsto nego lani, pa su morali korigovati svoje cjenovnike.
U firmi “Madam” iz Kotor Varoša, koja se bavi proizvodnjom hulakopki, gdje kažu da svoje proizvode plasiraju samo na tržište BiH.
“Ovo je bila jedna veoma teška godina za nas. Lani smo povećali cijenu naših proizvoda za oko desee odsto, a ove godine nismo korigovali cjenovnike“, zaključili su u ovom preduzeću.
Prema podacima UIO BiH na domaće tržište je tokom 11 mjeseci ove godine stiglo čarapa i sličnih proizvoda u vrijednosti većoj od 28,3 miliona maraka.
“Od januara do novembra u BiH je najviše čarapa stiglo iz Turske i to u vrijednosti većoj od 14,8 miliona maraka“, podaci su UIO.