BANJALUKA, Vrijeme osnivanja firmi u RS bi od iduće godine trebalo biti skraćeno sa sadašnjih 23 na svega tri dana uz znatno smanjenje procedura i troškova registracije, predviđeno je setom nacrta zakona koji je utvrdila Vlada RS na zadnjoj sjednici.
U sklopu obimne reforme, na osnovu koje se mijenja 10 postojećih zakonskih rješenja, planirano je smanjenje broja procedura sa sadašnjih 11 na pet i “rezanje” administrativnih troškova za pokretanje biznisa sa sadašnjih 1.300 na 350 KM.
Predložena zakonska rješenja idu u pravcu kreiranja jednošalterskog sistema u kojem će ključnu ulogu imati Agencija za posredničke, informatičke i finansijske usluge (APIF).
Umjesto da osnivač firme, kao sada, šeta od jedne do druge institucije uključene u proces registracije, čekajući da mu svaka posebno izda neophodnu potvrdu, od 2014. će, nakon notarske obrade, zahtjev za registraciju predati u APIF, koji će iskoordinisati upis kod ostalih institucija (Okružni privredni sud, Poreska uprava i Zavod za statistiku RS). Privredniku će ostati procedure nabavke pečata za firmu i otvaranja računa u banci, dok će biti ukinuta obaveza vađenja uvjerenja o nepostojanju dugova u registru novčanih kazni koju vode osnovni sudovi.
“Uspostavom jedinstvenog registra poslovnih subjekata pri APIF-u željeli smo da iskoristimo postojeće kapacitete, bez osnivanja nove institucije, pogotovo što APIF već vodi registar finansijskih izvještaja. Vlada RS na taj način na daleko lakši način može da prati životni vijek jednog preduzeća”, istakla je Slobodanka Dubravac, šef Radne grupe Vlade RS za reformu poslovnog okruženja.
Ona kaže da će APIF u predstojećem periodu sprovesti neophodnu reorganizaciju kako bi bio spreman za izvršenje postavljenih zadataka, sa planom da se u kasnijoj fazi uspostavi i mogućnost elektronske registracije firme, bez neposrednog odlaska u instituciju.
Privrednici bi, napominje, i prije uspostave novog sistema trebalo da imaju manje troškove za osnivanje firme, navodeći da je setom nacrta zakona već od septembra ove godine predviđeno smanjenje visine osnovnog kapitala, notarskih naknada, te sudskih i administrativnih taksi.
Dubravčeva ističe da će ova reforma, pored nesumnjivog olakšanja za privrednike, biti izuzetno korisna i za samu RS, koja očekuje poboljšanje rejtinga poslovnog ambijenta u međunarodnim izvještajima do povećanja atraktivnosti među investitorima.
Predrag Duduković, banjalučki privrednik i analitičar Udruženja ekonomista RS – SWOT, kaže da je Vlada RS započetom reformom prihvatila dugogodišnje zahtjeve poslovne zajednice za uspostavu daleko efikasnijih i jeftinijih procedura za otpočinjanje biznisa.
On je, međutim, izrazio sumnju da će novi sistem registracije firmi startati već početkom 2014. navodeći da reforma zahtijeva ogromnu zakonodavnu i organizaciono-tehničku promjenu.
“Ovo je vrlo korisna reforma, koja je bila prijeko potrebna privredi RS, ali mi se čini da su rokovi za njeno sprovođenje ambiciozno postavljeni imajući u vidu dosadašnja negativna iskustva u pripremi javnog aparata za nove stvari”, smatra Duduković.
Goran Račić, predsjednik Područne privredne komore Banjaluka, izrazio je očekivanje će aktuelni reformski potezi doprinijeti promjeni slike u svijetu o poslovnom ambijentu u RS, posebno za osnivanje novih preduzeća.
Naglašava da poslovne reforme Vlade RS tu ne smiju stati, već se nastaviti u pravcu fiskalnog i parafiskalnog rasterećenja preduzeća i kreiranja sistemskih mjera za jačanje likvidnosti privrede, ocjenjujući zabrinjavajućim podatke da sve veći broj firmi ima gubitke iznad visine kapitala.
APIF se sprema za novi posao
Jelena Ćetković, direktor APIF-a, izjavila je za “Nezavisne” da ta institucija može kvalitetno da obavi sve poslove u pogledu usluga jednošalterskog sistema za registraciju poslovnih subjekata u RS.
Napominje da je APIF geografski i poslovno zastupljen na cijeloj teritoriji RS sa poslovnom mrežom na 44 lokacije, od kojih će se jednošalterski sistem obavljati na 11 mjesta u RS. APIF, kako ocjenjuje, ima pouzdan i efikasan informacioni sistem i IT kadrove.
Ćetkovićeva ukazuje da APIF u cilju ispunjavanja novih zadataka očekuje organizaciono, kadrovsko i drugo prekomponovanje, te ulaganje dodatnih materijalnih sredstava i finansijske pomoći u pogledu uvođenja savremene tehnologije, odnosno instaliranja novih softvera.
“Agencija je u svakom trenutku spremna odgovoriti na sve zahtjeve koji proizlaze iz domena njenog djelovanja”, istakla je Ćetkovićeva.
Istraživanja
Prema zadnjem izvještaju Svjetske banke – “Doing Business”, u Banjaluci je za osnivanje firme potrebno proći 10 procedura za 21 dan, dok je u BiH u prosjeku potrebno proći 11 koraka za 37 dana.
BiH je u segmentu pokretanja biznisa svrstana na 162. poziciju među 185 rangiranih zemalja svijeta i zauzima posljednje mjesto u Evropi.
Istraživanje “Nezavisnih novina” sa kraja 2011, sprovedeno u Banjaluci, pokazalo je poraznije podatke, odnosno da je za pokretanje firme potrebno potrošiti 34 dana (sa notarskim procedurama i 41 dan). Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Uplasio sam se da ce se to brzo desiti kad ono tek od nekog datuma iduce godine.Azurna administracija a do tad ko ziv a ko mrtav.