BEOGRAD, Član Fiskalnog savjeta Srbije Nikola Altiparmakov ocijenio je danas da je javna potrošnja u Srbiji prevelika i da ima lošu strukturu jer se premalo troši na investicije, dok je direktor Ekonomskog instituta Dragan Šagovnović ocijenio da je problem što Srbija ima nizak privredni rast i bruto domaći proizvod, a ne visina javne potrošnje.
Altiparmakov je, na 13. Ekonomskom samitu Republike Srbije, istakao da je u narednim godinama neophodno da se javna potrošnja stavi od kontrolu, odnosno da država počne da troši onoliko koliko zarađuje za šta je ključno sprovesti strukturne reforme.
Prema njegovim riječima, to podrazumijeva završetak procesa restrukturiranja preduzeća, sprovođenje penzijske reforme, jer je Srbija po visini rashoda za plate i penzije negativan rekorder u istočnoj Evropi.
Altiparmakov se nije složio sa Šagovnovićem da javnu potrošnju treba posmatrati samo u apsolutnom iznosu, ističući da se ona mora mjeriti prema učešću u BDP-u, što znači u odnosu na ono što zemlja proizvodi.
Govoreći o kratkoročnim mjerama vlade za smanjenje budžetskog deficita, on je ocijenio da postoji rizik da mjere koje se odnose na povećanu naplatu poreza i smanjenje sive ekonomije ne daju očekivani efekat, pa će možda zbog toga u narednoj godini biti potrebne neke dodatne mjere.
Šagovnović je istakao da javna potrošnja u Srbiji ima visoko učešće u BDP-u, ali u apsolutnom iznosu nije velika navodeći da je prošle godine ona bila 49,9 odsto BDP-a, što je teorijski visoko, dok je prosjek zemalja evrozone, takođe, oko 49 odsto.
“Smanjenje javne potrošnje ne treba da bude prioritet već mjere za rast BDP-a”, rekao je on.
On je napomenuo da je javna potrošnja po glavi stanovnika u Srbiji 1.900 evra, što je alarmantno nisko, imajući u vidu da je to 7,5 puta manje nego u evrozoni, a više nego dvostruko manje nego u Hrvatskoj.
Šagovnović je ocijenio i da se neopravdano stalno govori o potrebi smanjenja zaposlenih u državnoj upravi i oblasti odbrane, gdje je učešće zaposlenih 1,6 odsto u odnosu na ukupnu populaciju, dok je evropski prosjek tri odsto.
Ovogodišnji ekonomski samit organizuje se pod pokroviteljstvom Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza – SIEPA, Ekonomskog instituta i Savjeta stranih investitora – FIC. Generalni sponzor konferencije je Eurobanka Srbija, a medijski partner samita je Novinska agencija Tanjug. Tanjug