BANJALUKA, Iako onlajn kupovina turističkih aranžmana u svijetu svake godine bilježi stalan rast, u BiH putem Interneta gotovo je nemoguće rezervisati i platiti aranžman.
“Veliki hendikep za BiH je nepostojanje mogućnosti da se putem Interneta rezerviše i kupi turistički aranžman. U odnosu na region na samom smo dnu po pitanju internet turizma. Svjetski prosjek je da se onlajn ponudom proda oko 40 odsto turističkih aranžmana i sve razvijenije zemlje stalno unapređuju internet ponudu”, rekao je Mladen Šukalo, stručni saradnik Turističke organizacije Banjaluka.
On ističe da je internet prodaja aranžmana isključivo na turističkim agencijama jer su udruženja i ministarstva neprofitne organziacije.
“Država kroz stimulacije i stalno potenciranje može doprinijeti da se profitno orijentisane turističke agencije posvete onlajn ponudi, rezervaciji i prodaji turističkih aranžmana”, istakao je Šukalo i dodao da i sami turisti svoju odluku o destinaciji baziraju na Internetu.
Jasminka Antić, direktor prodaje u turističkoj agenciji “Zepter pasport”, kaže da kod njih postoji “avio-buking” ali da se aranžman mora platiti u agenciji.
“Onlajn prodaja sigurno bi unaprijedila prodaju turističkih aranžmana i to prvenstveno iz domaće ponude. Ljudi sve više koriste Internet i informišu se, ali kupovina preko mreže u BiH nije moguća”, kazala je Antićeva.
Ona ističe da će još vremena proći dok internet prodaja zaživi u BiH te da je sada jedini način plaćanja aranžmana putem keša ili žiralno.
Zahvaljujući onlajn prodaji Hrvatsku je ove godine posjetilo oko 70.000 ljudi. Holandija oko 40 odsto aranžmana proda putem Interneta, Engleska oko 35 odsto, dok je prosjek na evropskom nivou oko 30 odsto.
U bh. turističkim agencijama ističu da je prodaja putem bukinga mnogo jeftinija jer je klasičnom ponudom nemoguće pokriti sve zemlje.
“Buking je sa stanovišta promocije turističkih potencijala neke zemlje najjeftiniji jer globalno tržište nije moguće pokriti na klasičan način prodaje”, kazao je Šukalo.
Šemsudin Džeko, predsjednik Turističke organizacije FBiH, kaže da je to veliki hendikep turizma BiH jer je to jedan od osnovnih parametara koji pokazuje koliko je neka zemlja turistički razvijena.
“To u BiH ne postoji. Trenutno USAID radi na formiranju centralnog bukinga i oni to finansiraju. Nadamo se da će do kraja ove godine biti urađen projekat te da se krajem sljedeće godine može očekivati i prva onlajn kupovina”, kaže Džeko.
Turistička zajednica FBiH USAID-u pruža podršku u smislu podataka o smještajnim kapacitetima i ostalim statističkim podacima. Nezavisne novine