Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

    4. Decembra 2025. — 16:24

    Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

    4. Decembra 2025. — 15:28

    IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

    4. Decembra 2025. — 14:43

    Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

    4. Decembra 2025. — 09:02
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Black Friday postao još isplativiji uz pomoć vještačke inteligencije

    30. Novembra 2025. — 14:27

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15

    Hrvatska među državama s najvećom inflacijom u EU

    3. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » BiH izmislila milionski biznis sa obilježavanjem goriva

BiH izmislila milionski biznis sa obilježavanjem goriva

Dejan TovilovićDejan Tovilović13. Maja 2024. — 12:545 komentara4 minute čitanja
gorivo
FOTO: Pixabay

SARAJEVO – Ministarstvo spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH na čelu sa ministrom Stašom Košarcem ponovo je u proceduru uputilo Pravilnik o obaveznom markiranju goriva kojim se uvodi veća kontrola u ovu oblast, ali i obezbjeđuju milioni firmama koje će se baviti ovim poslom zbog čega će gorivo na kraju vjerovatno biti skuplje.

gorivo
FOTO: Pixabay

Ovaj dokument pojavljuje se opet, godinu dana nakon što prvobitno nije usvojen u Savjetu ministara BiH zbog nekoliko spornih odredbi, među kojima je i ona koja daje prevelika ovlaštenja ministru.

Po pravilniku koji je u fazi konsultacija svi uvoznici su u obavezi da prilikom uvoza u zemlju obilježe gorivo markerom, odnosno nevidljivom tečnošću koja se nakon dodavanja u gorivo vidi samo preko posebnih uređaja.

Cijene će propisivati firma koja bude vršila markiranje

Uslugu markiranja vršiće organizacija izabrana na javnom pozivu. Ona će proizvoditi i skladištiti markere, označavati gorivo, obezbijediti uređaje za kontrolu te uspostaviti automatizovani informacioni sistem za upravljanje.

Sa njima će biti potpisan desetogodišnji ugovor uz mogućnost produženja na još pet godina. Cijene će propisivati sami, s tim da saglasnost na cjenovnik mora dati resorno ministarstvo.

Iako cijene nisu poznate, jasno je da se radi o milionskom poslu. Primjera radi, u Srbiji, gdje ovaj sistem funkcioniše već deset godina, od uvoznika se za 1.000 litara goriva naplaćuje 280 dinara ili oko 4,5 KM. Oni to dalje fakturišu vozačima.

Zvanični podaci pokazuju da je u Bosnu i Hercegovinu od januara do marta ove godine uvezeno 231.592 tone goriva, dovoljno da se nasluti obim ovog novouspostavljenog biznisa.

Inače, plan je da se markiranje uvezenog goriva izvodi na carinskim i graničnim prelazima, prije podnošenja dokumenata za puštanje goriva u promet.

Postupak se pokreće na zahtjev uvoznika, gdje organizacija ima rok od 24 sata da markira gorivo i da za tu uslugu izda potvrdu koja se dalje prilaže uz carinsku deklaraciju. Tom prilikom se vrši i kontrola markiranja od strane inspekcijskog tijela koje će biti formirano u sklopu organizacije.

Sa druge strane, nadležne entitetske inspekcije po službenoj dužnosti uvijek mogu kontrolisati gorivo i koncentraciju markera. Takođe, kontrolisaće i organizaciju.

Gorivo koje ne ispunjava propise može biti trajno oduzeto i uništeno, ili se njegova prodaja može privremeno zabraniti.

Kazne za one koji ne budu poštovali pravila su poprilično velike. Tako uvozniku koji propusti da markira gorivo prijeti kazna od 30.000 maraka, a za ponovljeni prekršaj i do 50.000 KM.

“Svrha donošenja pravilnika je spriječiti stavljanje nekvalitetnih goriva na tržište. Kroz precizno praćenje i označavanje goriva, želi se osigurati da samo kvalitetna goriva budu dostupna potrošačima”, kažu u ministarstvu obrazlažući ovu odluku.

Tvrde da sistem markiranja goriva osigurava da svi subjekti na tržištu goriva posluju pod istim pravilima, čime se postiže fer konkurencija.

“Kvalitetno gorivo smanjuje emisije štetnih tvari, što je važno za zaštitu okoline i zdravlja ljudi. Povećanje povjerenja potrošača u kvalitet goriva će se obezbjeditii kroz transparentno označavanje goriva i omogućavanje potrošačima da budu sigurni u kvalitet proizvoda koji kupuju”, zaključuju oni.

Savić: Kazne nesrazmjerne

Distributeri nafte za sada na cijelu priču gledaju sa rezervom. Ne sumnjaju da će doći do pozitivnih efekata na tržištu, ali imaju brojne nedoumice.

“Na primjer, propisano je da se gorivo markira na granicama, a otvaranje cisterni je zabranjeno zbog bezbjednosti. Ono bi se moralo markirati u rafinerijskim uslovima”, smatra Đorđe Savić, predsjedavajući Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima Privredne komore Republike Srpske.

Takođe, smatra da kazne nisu srazmjerne.

“Distrubuteru je predviđena kazna od 30.000 maraka, a onog koji markira 20.000 KM iako on koristi nanotehnologiju u koju mi nemamo uvid. Smatramo da je naša sudbina u njihovim rukama i da bi kazne za njih trebale biti i do pet puta veće”, kazao je Savić.

Zbog svega, on predlaže da se u cijeli projekat ide testno, godinu do dvije kako bi se utvrdilo može li on dati efekte ili ne.

Inače, markiranje goriva kao vid kontrole se ne sprovodi u Evropskoj uniji.

Međutim, kako je pisao portal detektor.ba  to je uslov koji postavlja Rusija kako bi BiH bila primljena u Svjetsku trgovinsku organizaciju.

CAPITAL: D. Tovilović

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
bih markiranje goriva
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU voćnjaku porodice Tadić sami berete voće i plaćate
Sljedeći članak Služba za zajedničke poslove FBiH daje 1,65 miliona KM za nova vozila

Povezani članci

NOVOSTI 03 minute čitanja

Da li je “obračun” oko PDV-a blokirao otvaranje novog graničnog prelaza

NOVOSTI 04 minute čitanja

Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

5 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Goran 14. Maja 2024. 06:31

    Markiranje će da garantuje kvalitet goriva? Spriječiće dodavanje vode? Teško.

    Odgovori
  2. RE Goran 14. Maja 2024. 08:22

    Zanimljivo je da si ti svakom loncu poklopac a ne znaš najosnovnije stvari iz hemije (za osnovnu školu) – da se ugljovodonici ne mogu mješati sa vodom (ulje + voda), već bi se voda skupila na dnu tanka gdje bi ju pumpa prvu pokupila i auto stalo već na pumi…

    Odgovori
  3. Goran 14. Maja 2024. 09:08

    Eto dokaza da glupo pitanje povlači glup komentar.
    Da nisam svojim očima svojevremeno gledao kako radnik na pumpi sipa kantu vode u rezervoar, možda ne bih ni postavio glupo pitanje. Ko zna koliko ih je istresao. I ko kaže da ta voda treba da se miješa sa gorivom?Bitan je samo nivo tekućine koji se mjeri onom šipkom.

    Odgovori
  4. Komentator 14. Maja 2024. 13:12

    Markiranje goriva nije tu zbog kvaliteta, nego oporezivanja. Svo “legalno” gorivo (uvezeno ili proizvedeno u domaćim rafinerijama, dakle registrovano u prometu i podložno plaćanju svih dadžbina) bi trebalo biti markirano. Kvalitet je nešto drugo, jer markiranje ne znači da je gorivo i kvalitetno, pošto se prilikom markiranja ne vrši kontrola kvaliteta …

    Odgovori
  5. Kukic 14. Maja 2024. 13:32

    Dodin biznis a Savic kontru udara….

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Bivši ministar pravde u trci za pravobranioca RS?

4. Decembra 2025. — 16:2402 minute čitanja

Kandidati imaju rok od 15 dana da se prijave na konkurs

Advokati zbog dugova prijete blokadom HE “Dabar”

4. Decembra 2025. — 15:28

IDDEEA nema novca da plati dobavljače za pasoše i tablice

4. Decembra 2025. — 14:43

Ministarstvo razbacuje milione na nepostojeći vrhunski sport u Srpskoj

4. Decembra 2025. — 09:02

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.