SARAJEVO – Bosna i Hercegovina mogla bi ostati bez kontrole i nadležnosti u vazdušnom saobraćaju ukoliko pod hitno ne riješi probleme sa nedostatkom stručnih kadrova u Direkciji za civilno vazduhoplovstvo (BHDCA).
Naime, od 79 sistematizovanih radnih mjesta, trećina je upražnjena i to još od 2009. godine, zbog čega se obaveze preuzete međunarodnim ugovorima ne mogu na vrijeme izvršiti.
Kako se godinama ništa ne radi po ovom pitanju, postoji opravdana bojazan da Evropska agencija za bezbjednost u vazdušnom saobraćaju (EASA) krene u bezbjednosni nadzor i gdje bi BiH mogla biti stavljena na crnu listu zemalja koje ugrožavaju opštu sigurnost vazdušne plovidbe.
Posljedice bi kako ocjenjuju u BHDCA bile nesagledive.
Direkcija bi izgubila certifikate za pružanje usluga u zračnoj plovidbi, koji je izdat BHANSA-i, nepriznavanje svih drugih certifikata izdatih od BHDCA zračnim operatorima, aerodromima.
Sve te poslove preuzela bi EASA ili neka od njenih članica, što bi BiH donijelo ogromne troškove, jer bi ona onda plaćala te usluge.
Bosna i Hercegovina je na ovakav scenario upozorena u posljendjem izvještaju Evropske komisije, pa iz BHDCA traže da im se hitno odobri novo zapošljavanje.
“BHDCA upozorava Savjet ministara Bosne i Hercegovine da bi nepostupanje po Izvještaju Evropske komisije za 2021. godinu moglo imati fatalne posljedice kako za BHDCA, kao jedini organ vlasti u Bosni i Hercegovini nadležan u oblasti civilnog zrakoplovstva, tako i za Budžet institucija BiH i međunarodnih obaveza, u slučaju neodobravanja zapošljavanja stručnog kvalificiranog osoblja i sredstava za sticanje kvalifikacija stručnog osoblja zaposlenog u BHDCA”, poručuju iz Direkcije.
Oni podsjećaju i kako je Međunarodna organizacija za civilno vazduhoplostvo (ICAO) još prije deset godina dala preporuku vlastima u BiH da za BHDCA osigura dovoljno novca kako bi mogla da ispunjava svoje obaveze, a iste preporuke je ponovio i 2019. godine.
Takođe, Evropska komsija je 2011. godine kontrolisala primjenu Sporazuma o zajedničkom evropskom prostoru (ECAA) gdje je konstatovala kako u gotovo svim funkcionalnim oblastima nedostaje stručnog i kvalificiranog osoblja za obavljanje poslova iz nadležnosti BHDCA, a naročito nadzora bezbjednosti vazdušnog saobraćaja.
U inspekciji je bila i EASA, i to 2015. godine a predmet kontrole bila je vazdušna navigacija. Utvrđeno je da BHDCA ne posjeduje inspektore sa operativnim znanjem za preduzimanje nadzora u ovoj oblasti.
Traže veću samostalnost, ali pitanje je koliko ju zaslužuju
Kako bi se problem u budućnosti riješio, u BHDCA smatraju kako moraju imati veću samostalnost u svom radu.
Ta samostalnost bi se ogledala u zapošljavanju stručnog kadra, popunjavanju stručnih radnih pozicija i razvoju ljudskih resursa.
Međutim, veliko je pitanje da li BHDCA zaslužuje veliku autonomiju s obzirom na ponašanje uprave u ranijem periodu.
Podsjećamo, portal CAPITAL je krajem prošle godine otkrio kako je direktor BHDCA Čedomir Šušnjar potpisao na desetine ugovora o djelu bez stvarne potrebe i zakonskog uporišta.
Ugovori su dodjeljivani za one poslove koji su već u opisu radnih mjesta zaposlenih u Direkciji i da su poslužili kao pokriće direktoru da grupu sebi bliskih ljudi počasti o trošku države.
O tome možete pročitati u tekstu “Direktor BHDCA sklapa fiktivne ugovore”.
CAPITAL: Dejan Tovilović
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Zašto ne angažuju penzionere koju su u aktivnoj službi bili angažovani na operativnim poslovima kontrole letenja, na poslovima izrade organizacije i tehnologije rada u skladu sa EASA procedurama za rad službe, u školovanju kontrolora letenja itd.