SARAJEVO/ BANJALUKA , Putnici u BiH voze se u autobusima koji su duplo stariji od evropskih. U Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) su potvrdili da prosječna starost autobusa u BiH iznosi oko 16 godina, dok statistika pokazuje da sa autobuskih stanica u većini zemalja EU kreću vozila koja su duplo mlađa, pa tako u skandinavskim zemljama autobusi su stari oko šest, a u manje razvijenim državama EU do devet godina.
Posebno zabrinjava to što, kako tvrde stručnjaci iz oblasti saobraćaja, godina proizvodnje često može biti pokazatelj neispravnosti autobusa. S druge strane, nepisano je pravilo da starija vozila i sa aspekta udobnosti značajno kaskaju sa onim koja su proizvedena kasnije.
U preduzećima za prevoz putnika nerado pričaju o starosti voznog parka kojim raspolažu, ali zato u Udruženju prijevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu putnika BiH priznaju da situacija u ovom sektoru nije idealna.
“Tačno je da se starost autobusa povećava. Međutim, svaki autobus u BiH mora da ide na godišnje, šestomjesečne i druge tehničke preglede, tako da sigurnost kontrolišu”, uvjerava Mihrudin Mujkić, stručni saradnik u Sektoru za transport i komunikacije u ovom udruženju.
Ipak, on ne poriče da što su vozila starija istovremeno su i neudobnija i priznaje da tu ima prostora za poboljšanje situacije. Žali se, međutim, da za to nisu stvoreni uslovi.
“Određene zemlje stimulišu nabavku novih vozila, a to kod nas nije slučaj”, pojašnjava Mujkić.
Za razliku od prevoznika, u NVO sektoru koji se bavi bezbjednošću u saobraćaju, nisu zadovoljni sadašnjim stanjem u kojem se nalaze autobusi u BiH.
“Posebno brine činjenica da je loš postotak ispravnosti autobusa kada ih policija pošalje na tahničke preglede, a kada još u obzir uzmemo podatke o tome u koliko nezgoda i nesreća učestvuju ta vozila, ne možemo biti zadovoljni. Putnici zahtijevaju da za kartu koju plate dobiju udobnost i bezbjednost tokom vožnje”, kaže Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Banjaluka.
Ševal Kovačević, ovlašteni sudski vještak BiH, upozorio je da je, od kategorija vozila koja učestvuju u saobraćaju, neispravnost najčešće evidentna kod teretnih vozila i autobusa.
Takođe, posljednja akcija MUP-a RS, usmjerena na kontrole tehničke ispravnosti autobusa, pokazala je da je većina tih vozila neispravna, a kvarovi su se uglavnom odnosili na kočnice, sistem za upravljanje i gume. Nezavisne novine