BEOGRAD, Dvije poznate svjetske kompanije u oblasti infrastrukture “Behtel internešenel” i Enka ponudile su Vladi Srbije da uđu u posao izgradnje autoputa Beograd-Boljare.
Američko-turski konzorcijum koji je izgradio autoput Zagreb-Split predlaže da radovi na dionici dužine 254 kilometra, čija se vrijednost procjenjuje na dvije milijarde evra, krenu već 1. avgusta ove godine. Ako dobije posao, konzorcijum će angažovati domaće podizvođače, piše Blic.
Kako tvrdi izvor tog lista, kompanije Behtel i Enka zainteresovane su za izgradnju dionica od Beograda do Požege i od Požege do granice sa Crnom Gorom ili bilo koje druge dionice u okviru autoputne mreže Srbije.
Ovaj konzorcijum ponudio je Vladi da bez intervencije države obezbijedi kredit za taj projekat iz jedne američke banke, kao i da se detalji dogovore bez raspisivanja tendera, odnosno isključivo putem pregovaranja.
„Ovaj projekat bio bi rađen po modelu koji je sproveden u Hrvatskoj, odnosno na primeru izgradnje autoputa Zagreb-Split. Ugovor bi takođe bio gotovo identičan onom koji je potpisan sa hrvatskom vladom“, kaže taj izvor.
To sa druge strane znači da bi stvarna vrijednost ovog projekta bila utvrđena tek po završetku posla, kada bi Vladi bio uručen račun za izvršene radove. Prethodno bi se napravila okvirna procjena vrijednosti projekta izgradnje autoputa Beograd-Boljare, koja u ovom trenutku iznosi oko dvije milijarde evra.
Američko-turski konzorcijum takođe zahtjeva da Vlada jedino sa njima pregovara o realizaciji tog posla i sa ciljem zaključenja ugovora, a na državi je da obezbijedi i kompletnu dokumentaciju i informacije za potencijalnog partnera.
„Postoji mogućnost da Behtel i Enka prvo rade deonicu od Beograda do Čačka, koja je vredna oko milijardu evra. Ukoliko bi taj deo posla bio uspešno završen, onda bi mogle da se rade i preostale deonice na ovom pravcu“, navodi izvor tog lista.
Istovremeno, kompanije Behtel i Enka pobjedile su na tenderu za izgradnju 120 kilometara autoputa na Kosovu od Vrbnice do Merdara, odnosno od granice sa Albanijom do administrativne linije sa Srbijom.
Prema nekim procjenama, kilometar autoputa koštaće od sedam do 7,5 miliona evra, a kompletna dionica između 700 i 800 miliona evra. Isti konzorcijum već gradi autoput kroz Albaniju ka Kosovu.
Hrvatska Vlada zadovoljna
Kompanije Behtel i Enka našoj javnosti su poznate po dobro odrađenom poslu na autoputu Zagreb-Split. One su nešto više od 400 kilometara puta završile za četiri godine. Kako su pisali mediji, hrvatska vlada ih je, zadovoljna brzinom obavljenog posla i rokovima skraćenim za šest do 12 mjeseci, nagradila sa 20 miliona dolara.
Lična karta preduzeća Behtel
Kompanije je osnovana još 1898. godine. Prošle godine je imala 49 hiljada zaposlenih širom svijeta i prihod od 30,8 milijardi dolara. Među najpoznatijim projekti kompanije su tunel ispod Lamanša i Huverova brana na rijeci Kolorado. Behtel se bavi, pored gradnje puteva, i gradnjom aerodroma, luka, odbrambenih kompleksa, gasovoda, pruga, rafinerija, petrohemijskih postrojenja, nuklearnih elektrana. Blic