BANJALUKA, Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović ističe da je autoput Banjaluka – Gradiška najznačajni infrastrukturni projekat, te najveća investicija i najfunkcionalnija saobraćajnica u Srpskoj.
Čubrilović je naveo da su u izgradnji ove dionice korištene najsavremenije tehnologije za proizvodnju asfalta.
“Završena je izgradnja dionice autoputa Gradiška – Mahovljani, dužine 26,48 kilometara. Osim osnovne trase, dionica autoputa Gradiška – Mahovljani obuhvata i izgradnju 44,8 kilometara lokalnih i zamjenskih puteva, te pripadajućih objekata”, pojasnio je Čubrilović.
Zajedno sa prvom dionicom i Mahovljanskom petljom, čiji završetak je planiran u toku 2012. godine, autoput Banjaluka – Gradiška dug je oko 32 kilometra.
Čubrilović navodi da je dionica autoputa, koja će sutra biti puštena u saobraćaj, koštala 7,5 miliona KM po kilometru i da je to jeftinije nego u okruženju. On je dodao da je za imovinsko-pravne odnose na ovoj dionici plaćeno 42,5 miliona KM.
“Zajedno sa prvom dionicom, koja je zbog probijanja tunela bila skuplja, uključujući i buduću Mahovljansku petlju, ovaj autoput će koštati oko 320 miliona KM”, precizirao je ministar.
On je naglasio da je autoput građen iz vlastitih sredstava, kao i povoljnih kredita Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj.
“Gradnja autoputeva, brzih puteva, rehabilitacija i održavanje, finansiraju se tako što se, u skladu sa zakonom, od plaćenog litra goriva u maloprodaji izdvaja 10, odnosno 15 feninga za ove namjene. Dakle, putnu infrastrukturu ne plaćaju svi građani Srpske, već to čine oni koji kupuju gorivo i koriste puteve”, pojasnio je Čubrilović.
On je podsjetio da su, nakon provedenog međunarodnog tendera, sva tri ugovora za izvođenje radova na dionici autoputa Gradiška – Mahovljani potpisani 17. decembra 2007. godine.
“Za LOT 1 i LOT 2 potpisan je ugovor sa ‘Konstruktor inženjeringom’ iz Hrvatske i ‘Integral inženjeringom’. Za LOT 3 potpisan je ugovor sa italijanskim `Vidonijem`. Ugovoreni rok završetka radova bio je 24 mjeseca, a izvođači su uvedeni u posao 30. januara 2008. godine”, naveo je Čubrilović.
Prema njegovim riječima, zbog objektivnih okolnosti u toku izvođenja radova, služba nadzora dala je pozitivno mišljenje o produžecima rokova, te je završetak radova za sva tri LOT-a bio 29. juli 2010. godine.
Ministar je naglasio da je kasnije italijanski “Vidoni” izašao iz posla zbog nemogućnosti završetka radova za ugovorenu cijenu, te da je završetak preostalih radova na LOT-u 3 ugovorno prenesen na “Integral inžinjering”, kojim je određeno da se preostali radovi završe do 31. oktobra ove godine.
“Posmatrajući hronologiju dešavanja, nije bilo kašnjenja. Ako zaključujemo po prvobitnom ugovoru, radovi su kasnili malo više od godinu dana”, konstatovao je Čubrilović.
Govoreći o izgradnji mosta na Savi, on je rekao da je potpisan sporazum o gradnji koji će biti sastavni dio autoputa, te da Srpska već ima obezbijeđena sredstva i, čim se steknu uslovi za to, može početi izgradnja.
“Most bi, prema procjenama, trebalo da košta oko 30 miliona evra. Pošto će Hrvatska tek u 2013. godini imati raspoloživa sredstva za izgradnju ovog mosta, zajedno sa graničnim prelazom, može se očekivati da mi počnemo radove u toku 2012. godine. Most bi trebalo da bude sagrađen za dvije godine”, istakao je Čubrilović.
Ministar saobraćaja i veza Srpske naglasio je da je nakon završetka autoputa prema Gradišci – za Srpsku prioritetna izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj i da su u toku razgovori sa Kineskom izvoznom bankom o uslovima kreditiranja.
“Takođe, vodimo razgovore sa Evropskom investicionom bankom i Evropskom bankom za obnovu i razvoj. Prihvatićemo povoljnije uslove. Ovaj autoput gradiće oni koji su referentni i koji ponude najnižu cijenu”, zaključio je Čubrilović. Srna