VAŠINGTON, Broj Amerikanaca koji primaju hranu preko ”markica” od 1939. sada dostigao rekord. Svaki sedmi Amerikanac Božić je dočekao uz hranu kupljenu na – tačkice.
Pretočeno u jezik brojki, čak 45,8 miliona građana najmoćnije svjetske sile preživljavalo je prošle godine zahvaljujući namirnicama kupljenim markicama za hranu.
Ako je suditi po trendu, u 2012. biće ih još više. Broj gladnih uvećao se u odnosu na prošlu godinu za 20 procenata, što je 34 odsto više u odnosu na 2010. i čak 61 odsto povećanja od 2007. godine.
Tako je završnica prve decenije 21. vijeka obilježena rekordnim brojem korisnika “tačkica” za osnovno preživljavanje otkako je ovaj program uveden u Americi još 1939. godine.
Podsticaj ekonomiji
Kao i drugi oblici vladinih troškova kojima se građanima u ruke daje novac, tako i “tačkice” za hranu, povećavaju tražnju i predstavljaju stimulans za ekonomiju, procjenjuje se u SAD.
Sekretar za poljoprivredu Tom Vilsak je prošle godine procijenio: – Svaki dolar beneficija u vidu programa markica za hranu podstakao je 1,84 dolara vrijednih ekonomskih aktivnosti – tvrdi on.
Ma kako to paradoksalno zvučalo gledano iz ugla sve većeg broja, sve siromašnijih korisnika “tačkica” u SAD, jedna američka studija govori da ovaj program predstavlja vrlo dobar podsticaj ekonomiji. Ističe se da je dodatnih pet milijardi dolara uloženih u program “tačkica” doprinio porastu ukupnih ekonomskih aktivnosti proizvodnje, prodaje, transporta… u vrijednosti od 9,2 milijarde dolara, kao i otvaranju više od 80.000 radnih mjesta.
U prestoničkom Vašingtonu više od petine stanovnika prima “tačkice” kako bi moglo da nabavi hranu. Njihova vrijednost dostiže blizu 150 dolara mjesečno po osobi, a svakodnevno se za 20.000 ljudi uvećava broj onih koji žive na ivici siromaštva.
Program dodatne pomoći za snabdijevanje hranom, poznat po skraćenici SNAP, i popularno nazvan markice za hranu, pod kapom američkog Sekretarijata za poljoprivredu, distribuira se u svakoj američkoj državi pojedinačno. Iako se danas u većini država koriste plastične kartice, kojima u mnogim državama najsiromašniji Amerikanci realizuju i druge beneficije, klasične markice, mijenjajući se, ispisuju decenijsku istoriju pravilnika za korišćenje američkih “tačkica”.
Prema podacima Američkog sekretarijata za poljoprivredu, danas najveći broj “tačkica”, gotovo polovinu, koriste djeca do 17 godina. Najveći dio njih živi samo sa jednim roditeljem. Desetak odsto “tačkica” namijenjen je starijima od 60 godina.
Danas za ovu vrstu pomoći mogu da konkurišu Amerikanci čiji neto mjesečni prihod ne prelazi cifru od 903 dolara za jednočlana domaćinstva i 3.085 dolara za osmočlana. Prosječna primanja porodica koje koriste “tačkice”, kreće se oko 650 dolara. Dvije trećine primalaca su bijelci, oko trećine Afroamerikanci, ostalih grupacija je drastično manje.
Ekonomska kriza u SAD stvorila je novu armiju američkih siromaha. Nedostatak kuća po pristupačnim cijenama u urbanim sredinama nagnao je Amerikance da dolare, koje bi inače utrošili na hranu, sada moraju da daju za krov nad glavom.
Stanovanje u SAD se smatra finansijski “udobnim” ukoliko ova stavka ne prelazi trećinu porodičnih prihoda. U novim okolnostima, međutim, u Njujorku, na primjer, gotovo trećina stanara za kiriju je prinuđena da izdvaja više od polovine prihoda. Što su primanja niža, procenat se drastično povećava.
Spisak uslova za dobijanje tačkica nije kratak, ni za Amerikance, ni za legalne imigrante – od dokaza o primanjima, preko troškova za otplatu kuće, brigu o djeci… do računa za liječenje. Za sve njih, međutim, kvalitet hrane koji mogu da nabave za “tačkice” je problematičan, pa se upravo među ovom populacijom “kandiduje” najveći broj pretjerano gojaznih Amerikanaca.
Istraživanja su pokazala da korisnici “tačkica” za hranu uzimaju čak 40 odsto više zašećerenih pića i masnih namirnica od ostalih Amerikanaca. Svaka prosječna korisnica “tačkica”, pokazalo je istraživanje jednog specijalizovanog magazina u SAD, teža je od ostalih sugrađanki za oko tri kilograma. Industriji čipsa, soda, tjestenina i sličnih proizvoda ovi Amerikanci su, čini se, glavna ciljna grupa. Novosti