Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Glovo“ se pere od rada na crno i keš isplata

    7. Juna 2025. — 10:00

    Neće da voze smeće jer im nije odobreno poskupljenje od 25 odsto

    6. Juna 2025. — 15:33

    Bolje raditi u opštini, nego u Vladi

    6. Juna 2025. — 14:18

    Srpska platila Serdarovu 58,6 miliona, a inspektor zabranio kopanje rude

    6. Juna 2025. — 13:35
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Evropa se vraća nuklearnoj energiji

    2. Juna 2025. — 12:12

    Uvoz struje u BiH za godinu dana skočio čak 518,2 odsto

    2. Juna 2025. — 09:09

    Dodatnih 88 miliona evra za investicije u zelenoj tranziciji

    30. Maja 2025. — 13:58

    Profitabilnost solarnih elektrana pala na istorijski minimum

    27. Maja 2025. — 08:13

    ECB osmi put zaredom smanjuje kamate, BiH nijednom

    7. Juna 2025. — 11:54

    Devizne rezerve na kraju aprila povećane na 17,08 milijardi KM

    6. Juna 2025. — 16:30

    Mikrokreditne organizacije zaradile 11 miliona KM

    6. Juna 2025. — 15:57

    Ukupni dug Srpske 6,688 milijardi KM

    5. Juna 2025. — 13:39

    „Eastcode“ povećao vlasništvo u „Veleprehrani“  

    30. Maja 2025. — 10:24

    „Atlantik“ novom milionskom emisijom obveznica vraća stari dug

    28. Maja 2025. — 13:26

    Promet akcijama “Veleprehrane” vrijedan 126.100 KM

    26. Maja 2025. — 14:23

    Oštar pad Vol Strita

    22. Maja 2025. — 11:03

    Tržište automobila u BiH: Cijene skaču, a vozila nema na stanju

    7. Juna 2025. — 14:02

    Vlada FBiH produžila mjeru ‘zaključavanja’ cijena za 65 proizvoda

    2. Juna 2025. — 16:26

    Još jedan proizvod se povlači iz dm prodavnica

    2. Juna 2025. — 13:44

    Čak 77 odsto Crnogoraca odjeću kupovalo preko interneta

    2. Juna 2025. — 10:17

    Ljetovanje iz snova: Sedam noćenja za 100 evra

    7. Juna 2025. — 10:52

    Jedno od omiljenih ljetovališta u Crnoj Gori počinje da naplaćuje ulaz

    6. Juna 2025. — 14:46

    Za četiri mjeseca Banjaluku posjetilo preko 35.000 turista

    6. Juna 2025. — 13:23

    Dubrovnik uveo posebnu zonu oko istorijskog jezgra

    5. Juna 2025. — 14:38

    Rast BDP-a Republike Srpske usporio na 1,5 odsto u prvom kvartalu

    3. Juna 2025. — 16:15

    Evropa se vraća nuklearnoj energiji

    2. Juna 2025. — 12:12

    Uvoz struje u BiH za godinu dana skočio čak 518,2 odsto

    2. Juna 2025. — 09:09

    Dodatnih 88 miliona evra za investicije u zelenoj tranziciji

    30. Maja 2025. — 13:58
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ljetovanje iz snova: Sedam noćenja za 100 evra

    7. Juna 2025. — 10:52

    Musk izgubio 34 milijarde dolara u jednom danu

    7. Juna 2025. — 09:02

    Poznata modna kuća zatvara trgovine

    31. Maja 2025. — 09:04

    Amerika ukida novčića od jednog penija jer je proizvodnja preskupa

    23. Maja 2025. — 10:46

    Proizvođač pelena Pampers otpušta 7.000 ljudi

    6. Juna 2025. — 14:03

    Raspoloženje u njemačkoj stanogradnji poboljšano, ali i dalje na niskom nivou

    6. Juna 2025. — 11:50

    Moguće povećanje minimalne satnice u Njemačkoj sve je bliže

    6. Juna 2025. — 08:14

    OECD smanjio prognozu rasta svjetske ekonomije

    5. Juna 2025. — 09:02
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Američke carine na automobile koštale bi Japan 21 milijardu dolara

Američke carine na automobile koštale bi Japan 21 milijardu dolara

adminadmin23. Februara 2025. — 11:11Nema komentara5 minuta čitanja
FOTO: Pixabay

TOKIO – Japanski instituti i kompanije izvršili su proračune i zaključili da bi šest japanskih proizvođača automobila pretrpjelo trošak u ukupnom iznosu od oko 21 milijardu dolara ako bi nova vlada predsjednika Donalda Trampa doslovno sprovela plan o uvođenju novih carina na uvozne automobile u visini od oko 25 odsto.

Ovaj trošak uzima u obzir i tarife koje Tramp namjerava da uvede na robu uvezenu iz Meksika i Kanade, gdje japanski proizvođači imaju više fabrika.

U Tojoti su uvereni da će, uprkos problemu tarifa, i u narednim godinama ostvariti krupan profit.

Naime, novi/stari američki predsjednik je u utorak najavio uvođenje carina na vozila stranog porekla u iznosu od oko 25 posto, koje bi, moguće, stupile na snagu u aprilu ili nešto kasnije.

Takođe, on je ranije izjavio da će se njegova zemlja pri određivanju meta novih carina rukovoditi principom recipročnosti.

Mada Japan ne naplaćuje carine na uvoz stranih automobila, iz Vašingtona ga već dugo optužuju za postojanje drugih, strukturnih, prepreka uvozu, pa je u tom smislu realno očekivati da će se i on naći na tapetu nove američke administracije prilikom određivanja pomenutih protekcionističkih mera. (U 2023. godini, na primjer, ističu Amerikanci, Japan je uvezao samo nešto manje od 19.000 automobila američkog porijekla).

Ovdje treba imati na umu da je Tramp tarifama slične visine priprijetio i stranim proizvođačima čelika i aluminijuma, među kojima se po uspešnosti naročito ističu japanske i južnokorejske kompanije.

One su snabdjevači dijelovima fabrika dalekoistočnih proizvođača automobila u samim Sjedinjenim Državama. Te tarife, dakle, dodatno će zakomplikovati njihovo poslovanje i podići cijene njihovih vozila u Severnoj Americi.

Automobili, kamioni i autobusi su u ukupnom japanskom izvozu u SAD prošle godine učestvovali sa 28,3 odsto (blizu 40 milijardi dolara), dok su dijelovi za vozila činili još blizu šest odsto tog izvoza.

Inače, putnički automobili koji se uvoze iz Japana trenutno su u SAD opterećeni simboličnom tarifom od dva i po odsto, autobusi carinom od samo dva odsto, dok dostavna vozila (pikap kamioneti) već trpe visokih 25 posto.

Zbog gorkog iskustva iz osamdesetih godina prošlog vijeka kada su bile izloženi oštrim američkim carinama, krupne japanske kompanije poput “Tojote” i “Honde” su izgradile više fabrika na američkom tlu kako bi amortizovale opasnost koja prijeti od njih.

Međutim, manji japanski proizvođači, kao što su “Mazda” i “Subaru”, nisu bili u stanju da u istoj mjeri razviju otpornost na carine, pa su sada posebno ranjivi na Trampove tarife. Japanski ekonomisti ističu da čak 70 odsto od oko 420.000 automobila “Mazde” koji se godišnje prodaju u SAD dolazi iz inostranstva, dok “Subaru” doprema blizu polovine (47 procenata) svojih automobila za američko tržište iz Japana.

I treći najveći japanski proizvođač automobila “Nisan” mogao bi da pretrpi značajnu štetu usled uvođenja novih tarifa, mada poseduje dvije fabrike u SAD. Naime, “Nisan”, koji posljednjih godina u Sjedinjenim Državama ostvaruje blizu trećine svoje ukupne prodaje, prošle godine je zabilježio gubitak od milijardu i po dolara, zbog čega je planirao smanjenje proizvodnje i broja radnika širom svijeta, uključujući tu i SAD.

Rukovodstvo japanske kompanije sa sjedištem u Jokohami namjeravalo je da redukuje radnu snagu u SAD za čak četvrtinu, ali je sada jasno da će sprovođenje tog plana restruktuiranja morati da sačeka, jer bi značaj tih postrojenja mogao da poraste u svjetlu novih tarifa. Pored toga, oko 30 odsto “Nisanovih” automobila koji se prodaju u SAD prave se u susjednom Meksiku, koji će se uskoro naći pod udarom novih carina.

U Nisanu strahuju da će usljed uvođenja tarifa izgubiti veliki broj mušterija u SAD, jer će cene njihovih vozila dospjeti van domašaja potrošačkog sloja u kojem su sada popularna.

I najveći svjetski proizvođač i prodavac vozila “Tojota” značajan dio automobila koji proda u SAD doprema iz Japana, Meksika i Kanade – u 2024. godini 43 posto od 2,33 miliona vozila koje je prodala u SAD je bilo proizvedeno vani.

Trenutno drugi najveći japanski proizvođač automobila “Honda” trećinu vozila koje proda u SAD izrađuje u Meksiku i Kanadi. Ona je već najavila da će pokušati da riješi problem novih carina premeštanjem dijela proizvodnje iz tih zemalja u SAD i promjenom modela koji se u njima proizvode.

U “Hondi” računaju da će se oko 610.000 njihovih četvorotočkaša naći pod udarom Trampovih carina.

“Honda” je, inače, prošle godine proizvela ukupno oko četiri miliona automobila.

Da li će biti poštede za vjernog saveznika?

Sigurno je da će vlada u Tokiju, kao i kad su u pitanju nove carine na proizvode od čelika i aluminijuma, tražiti poštedu i izuzeća od tarifa na uvoz četvororotočkaša za japansku automobilsku industriju, navodeći kao argumente visoka japanska ulaganja u američku privredu i vojnopolitičko savezništvo dvije zemlje.

Dobar osnov za zahtev za izuzeće je činjenica da japanske kompanije, u cjelini gledano, zapravo, već proizvode znatno više automobila u SAD nego što ih u tu zemlju dovoze iz Japana – one su u 2023. godini u SAD napravile čak 3,27 miliona jedinica, dok su iz ostrvske carine dopremile oko 1,49 miliona.

Zato se optimizam jednog dijela japanskih političara i ekonomista, koji vjeruju da će njihova zemlja u dobroj meri biti pošteđena protekcionističkih mjera Vašingtona u oblasti automobilske industrije, čini osnovanim.

Trampova vlada kroz uvođenje visokih carina nastoji da naglo umanji ogromni deficit u trgovini sa inostranstvom i privoli strane (i domaće) kompanije na premještanje i izgradnju novih fabrika u SAD, kako bi ostvarila ubrzanu reindustrijalizaciju.

Ta politika će vjerovatno imati određeni pozitivan efekat, ali će istovremeno napraviti značajnu ekonomsku štetu ne samo stranim poslovnim subjektima, već i, podsticanjem inflacije, brojnim domaćim potrošačima. RTS

automobili carine japan sad
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakEnergetska kriza u Evropi – zalihe gasa se prazne, cijene rastu
Sljedeći članak Mercedes neće u smjeru robotaksija

Povezani članci

Svijet 01 minuta čitanja

Japan traži izuzeće od američkih carina na čelik i aluminijum

FINANSIJE 01 minuta čitanja

Peking najavio tužbu zbog carina

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Glovo“ se pere od rada na crno i keš isplata

7. Juna 2025. — 10:0002 minute čitanja

U demantiju kojim se malo toga demantuje, a većina potvrđuje, španska kompanija je nezadovoljna načinom na koji je njihov rad predstavljen u javnosti, pa im je fokus bio da svoju ulogu svedu na što manji nivo.

Neće da voze smeće jer im nije odobreno poskupljenje od 25 odsto

6. Juna 2025. — 15:33

Bolje raditi u opštini, nego u Vladi

6. Juna 2025. — 14:18

Srpska platila Serdarovu 58,6 miliona, a inspektor zabranio kopanje rude

6. Juna 2025. — 13:35

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti