SARAJEVO, Predstavnički dom Parlamentarne skupštine (PS) BiH nije podržao zahtjev Savjeta ministara BiH da se o zakonima o povećanju akciza na gorivo odlučuje po hitnom postupku i uputio ih je u skraćenu parlamentarnu proceduru.
Skraćenom procedurom predviđeno je njihovo razmatranje u nadležnim komisijama, uz mogućnost predlaganja amandmana, ali u skraćenim rokovima.
Prethodno se poslanicima obratio predsjedavajući Savjeta ministara BiH Denis Zvizdić, koji je od njih zatražio podršku za hitnu proceduru i predložene zakone, tvrdeći da prilikom njihovog predlaganja nisu prekršene procedure ni zakoni.
“Upravni odbor /UO/ Uprave za indirektno oporezivanje /UIO/ predlaže politiku, a Savjet ministara je taj koji utvrđuje politiku u ovoj oblasti”, rekao je Zvizdić.
Podsjećajući da je UO UIO za svoj rad odgovoran Savjetu ministara, Zvizdić je naveo da UO provodi politiku, odnosno zakone koje na prijedlog Savjeta ministara donosi parlament BiH.
“Sve procedure su ispoštovane i pred sobom imate set zakona koji tretiraju predmetnu problematiku”, istakao je Zvizdić.
On je objasnio da su predloženi zakoni bitni jer se njima ispunjavaju preuzete ugovorne obaveze i obezbjeđuju potrebna sredstva za uredno servisiranje ugovora sa EBRD-om i drugim finansijskim institucijama kako bi po planiranoj dinamici bili završeni započeti projekti u vezi sa izgradnjom putne infrastrukture u cijeloj BiH.
Zvizdić je istakao da se putevi u BiH ravnomjerno grade i da se ne potencira bilo koji njen dio ili bilo koja dionica.
“Na davno utvrđenoj trasi puta ‘Pet ce’, koji je panevrospki koridor, postoje samo one dionice koje nisu interesantne koncesionarima s obzirom na konfiguraciju terena i za te dionice je zadužena BiH”, objasnio je Zvizdić i dodao da će izgradnja ostalih dionica biti prepuštena koncesionarima.
Predsjedavajući Savjeta ministara rekao je da se predloženim rješenjima utvrđuje akciza i za bio-gorivo i bio-tečnosti, čiji je uvoz u 2013. godini iznosio 470 hiljada kilograma, a u prošloj dostigao 11 miliona kilograma.
Prema njegovim riječima, povećanjem akciza za gorivo biće povećani finansijski kapaciteti institucija BiH, odnosno preduzeća u entitetima i Brčko distriktu za izgradnju auto-puteva, brzih cesta i magistralnih puteva.
“Svi nivoi vlasti su usvojili strategije transporta i tamo ćete naći vrlo jasne akcione planove ne samo izgradnje auto-puteva već brzih i magistralnih puteva”, dodao je Zvizdić.
Kada su u upitanju dileme kako će se povećanje akciza na gorivo odraziti na cijene proizvoda široke potrošnje, Zvizdić je naveo da cijene životnih namirnica u BiH u prethodnom periodu nisu pratile pad cijena nafte na svjetskom tržištu.
“Bez razvijene infrastrukture nemoguće je govoriti o ubrzanom ekonomskom razvoju BiH”, zaključio je Zvizdić, pozivajući poslanike da glasaju za hitnu proceduru i povećanje akciza na gorivo.
Savjet ministara BiH tražio je od Predstavničkog doma da po hitnom postupku, bez razmatranja u komisijama te predlaganja i usvajanja amandmana, usvoje prijedloge zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama u BiH, Zakona o sistemu indirektnog oporezivanja te Zakona o uplatama na jedinstveni račun i raspodjeli prihoda.
Ovim zakonskim prijedlozima obezbjeđuje se dodatnih 10 feninga po litru prodatog goriva za izgradnju auto-puteva i pet feninga za izgradnju puteva od akciza po litru prodatog goriva.
Na osnovu ovih zakona, sredstva od dodatnih akciza bila bi uplaćivana na namjenske račune javnih preduzeća za izgradnju puteva i omogućeno aktiviranje već zaključenih kreditnih sporazuma sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj. Srna