MOSKVA, Na ruskom tržištu ladu iks-rej očekuju sa nestrpljenjem. Sa druge strane, kako navodi srpski portal “Moj auto”, proizvod ruskog koncerna “Avtovaz” bi mogao da promijeni odnos snaga i na tržištu Srbije , za koje važi da su najtraženiji modeli koji koštaju oko 10.000 evra.
Iako se, prema procjeni portala, iks-rej neće pojaviti u Srbiji prije 2017. godine, ruski analitičari ne isključuju mogućnost da “Avtovaz” ipak krene u ofanzivu na istočnoevropska tržišta.
Prodaja lade iks-rej u Rusiji počinje sredinom februara. Najskuplja verzija ovog vozila – “prestiž” – na domaćem tržištu će koštati 723.000 rubalja, odnosno oko 8.500 evra. Za ovu cijenu klijent će dobiti benzinski motor VAZ zapremine 1,8 litara i snage 122 KS, poluautomatski mjenjač sa pet brzina, kao i luksuzni enterijer i opremu.
Najjeftinija verzija ima motor zapremine 1,6 litara i snage 105 KS, kao i manualni mjenjač (koji, uzgred, preporučuju oni koji su već testirali novu “ladu”). Ova verzija će koštati oko 600.000 rubalja, odnosno oko 7.000 evra.
Ruski vozači smatraju da bi nova lada prije svega mogla parirati hjundai solarisu i automobilu kia rio, ali joj je glavni konkurent ipak reno sandero. Ne čudi što bi rumunsko-francuski dačija sandero mogao da postane prvi rival ruskoj ladi i u Srbiji, jer se radi o bliskim rođacima, objašnjava za Sputnjik Jurij Urjukov, zamjenik glavnog urednika ruskog sajta “Auto mejl”.
“Promjene se uglavnom tiču karoserije i dizajna enterijera. Ruski vozači iz sopstvenog iskustva znaju da je sandero sigurno i izdržljivo vozilo, a lada iks-rej će sigurno biti jeftinija od sandera, iako ima mnogo bogatiju opremu u odnosu na svog francusko-rumunskog prethodnika”, kaže Urjukov.
“Lada ima povećani klirens, ali je ipak to vozilo sa prednjim pogonom, kao i običan hečbek, ono nije sposobno za vožnju van druma. Sa druge strane, duboki snijeg ili rupe na putevima neće stvoriti prepreku za iks-rej. Rekao bih da je to univerzalno vozilo sa kvalitetnim bezbjednosnim sistemom”, ocjenjuje on.
I glavni urednik autoportala “Za rulem” Artur Saruhanov kaže da je upravljanje ladom komfornije u odnosu na sandero. Pritom, iks-rej je naslijedio “sjedišta koja su tipična za Reno”, što se sigurno neće dopasti onima koji budu zaglavljeni u saobraćajnoj gužvi. Sa druge strane, lada je uvijek bila poznata po jeftinim auto dijelovima.
“Rusi, naklonjeni ladama, uvijek su imali mogućnost da kupe auto-dijelove u najbližem servisu i da samostalno poprave vozilo u svojim garažama. Ova mogućnost je pozitivno uticala na odluku kupaca i zato su ovi modeli popularni u ruskoj unutrašnjosti. Druga stvar je to što ne bi trebalo upoređivati iks-rej sa modelima koje je ‘Avtovaz’ proizvodio prije pet godina. Iks-rej je mnogo sofisticiranije vozilo”, kaže on.
Saruhanov ne očekuje probleme ukoliko iks-rej i dačija budu istovremeno prisutni na tržištu Srbije, s obzirom na to da je upravo “Reno” većinski vlasnik kompanije “Avtovaz”. Recimo, na ruskom tržištu koegzistiraju različiti modeli “Renoa”, zato što svaki od njih ima svog potrošača i misli da je to moguće i na evropskom tržištu.
“Drugo je pitanje koliko je ‘Reno’ spreman na taj korak. Prvo bi trebalo istražiti srpsko tržište. Ukoliko se bude ispostavilo da na srpskom tržištu koncern može da proda samo nekoliko desetina vozila mjesečno, nema svrhe za stvaranje dodatne konkurencije između različitih modela iste kompanije. Zato što se, recimo, na ruskom tržištu prodaje do 400.000 lada godišnje”, ističe Saruhanov.
Ruski vozači uglavnom imaju pozitivan stav o novom vozilu. Internet korisnici ističu da iks-rej ima dimenzije kao nisan kaškaj (takođe automobil nalik terenskom ali bez realnih terenskih mogućnosti) i nadaju sa da će nova lada biti sigurna barem kao hjundai tukson. Nezavisne novine