SARAJEVO/BANJALUKA, Bosna i Hercegovina na putu je da izgubi spor vrijedan 2,5 miliona evra, koliko od nje traži austrijska kompanija “Štrabag”, koja je još 2011. godine dobila posao izgradnje mosta na rijeci Savi kod Svilaja, ali nikada nije uvedena u posao.
Zanimljivo je da je “Štrabag” po istom osnovu tužio i Hrvatsku, odnosno njeno nadležno ministarstvo, međutim za razliku od BiH, Hrvati su išli na vansudsku nagodbu i “Štrabagu” isplatili “svega” 535.000 evra, koje sada potražuju od BiH jer smatraju da je ona najveći krivac zbog čega austrijska kompanija poslije potpisa ugovora u roku od 180 dana nije uvedena u posao.
“Spor koji se vodi pred Međunarodnim sudom u Hagu gubimo sto odsto, samo je pitanje na koji iznos će biti presuđeno. Već jedno ročište je održano i sve je ušlo u završnicu i ključno pitanje je ko je odgovoran za sve to”, ispričao je izvor “Nezavisnih”.
Završetak spora, kako “Nezavisne” nezvanično saznaju, čeka i Tužilaštvo BiH kako bi nakon što nastane šteta po državu imalo osnova da podigne optužnice protiv određenih ljudi iz Ministarstva transporta i komunikacija BiH koji su “omogućili” da BiH ostane bez oko 2,5 miliona evra.
U Tužilaštvu BiH juče su samo potvrdili da vode istragu, naglašavajući da u ovom trenutku ne mogu davati više informacija.
Ni u Ministarstvu transporta i komunikacija BiH nisu željeli govoriti na ovu temu. Na pismeno postavljena pitanja rekli su da će odgovoriti poslije sjednice Savjeta ministara BiH, koja će biti održana sutra, a na kojoj će se naći upravo informacija o aktivnostima u arbitražnom postupku “Štrabaga” protiv Ministarstva transporta i komunikacija BiH.
Podsjećanja radi, na međunarodnom tenderu za izgradnju mosta preko rijeke Save kod Svilaja raspisanom 2011. godine “Štrabag” je dostavio najnižu ponudu od 21 milion evra. Nakon toga sa ovom austrijskom kompanijom potpisan je ugovor koji predviđa da će investitor u roku od 180 dana izvođača radova uvesti u posao, međutim to se nije desilo jer u tom trenutku nije bila obezbijeđena sva potrebna dokumentacija, odnosno građevinske dozvole i saglasnosti. Samo dan nakon isteka tog ugovora “Štrabag” podnosi tužbu tražeći nadoknadu štete, istovremeno tužeći i BiH i Hrvatsku, koje zajednički finansiraju taj projekat.
“Ključno je pitanje zbog čega niko iz BiH nije tražio prolongiranje tog roka od 180 dana, iako je imao pravo na to”, ispričao je izvor “Nezavisnih”.
Jedno od pitanja je i to da li je neko i ko insistirao da se sa “Štrabagom” hitno potpisuje ugovor iako je od samog početka bilo jasno da dokumentacija neophodna za taj posao ne postoji.
Nakon što je neslavno okončan posao sa “Štrabagom”, međunarodna komisija koja vodi projekat izgradnje mosta nekoliko mjeseci kasnije htjela je posao dodijeliti drugoplasiranom na tom tenderu, odnosno firmi “Viadukt” iz Zagreba. Ponuda “Viadukta” tada je bila oko 25 miliona evra, međutim Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj to nisu dozvolile, insistirajući na tome da tender bude poništen i da bude raspisan novi, što je na kraju i urađeno. I drugi raspisani međunarodni tender završio je neslavno i pod sumnjom da je namješten, jer je posao izgradnje dobila tek trećeplasirana kompanija, odnosno “Viadukt”, zbog čega su EIB i EBRD zaprijetili da će odustati od finansiranja izgradnje mosta preko rijeke Save kod Svilaja.
Treći tender za izgradnju mosta kod Svilaja je još u toku i uskoro se očekuje potpisivanje ugovora, a kako tvrde dobro upućeni u cijeli postupak, ovaj put se može očekivati da radovi počnu, posebno iz razloga što je EU obezbijedila dio novca za ovaj projekat. Nezavisne novine