BANJALUKA, Projekcije prihoda od indirektnih poreza u BiH pokazuju da će u ovoj godini rast prihoda biti po stopi od 3,2 odsto, u narednoj od 2,9 odsto, u 2017.godini 3,5 odsto, a u 2018. godini od 3,6 odsto.
Direkcija za makroekonomsko planiranje Uprave za indirektno oporezivanje /UIO/ BiH navodi u biltenu da je projekcija rasta prihoda od indirektnih poreza za 3,2 odsto sačinjena na osnovu trendova naplate prihoda, godišnjih makroekonomskih projekcija i procjena efekata izmjene Zakona o akcizama i primjene Sporazuma o slobodnoj trgovini između BiH i EFTA.
Naplata prihoda od PDV-a u prvom kvartalu ove godine bila je pod uticajem prenosa dijela povrata PDV-a koji su se odnosili na uplate PDV-a krajem prošle godine.
Nakon uključivanja dijela neusklađenih prihoda, naplata domaćeg PDV-a ukazuje i na rast potrošnje na početku godine, dok je, s druge strane, naplata PDV-a na uvoz na početku godine manje optimistična od projektovanih kretanja makroekonomskih pokazatelja.
S obzirom na projektovane stope rasta uvoza na nivou godine, u narednom periodu očekuje se rast prihoda od uvoznog PDV-a. Projekcija rasta ukupnih neto prihoda od PDV-a za ovu godinu iznosi 1,9 odsto i nešto je ispod projektovanog rasta potrošnje.
Sporazum o slobodnoj trgovini između BiH i EFTA podrazumijeva fazno ukidanje carina i ostalih nameta sa fiskalnim učinkom na uvoz iz članica EFTA u periodu od dana stupanja na snagu do 2018.
U skladu sa dinamikom predviđenom odredbama Sporazuma, efekti ukidanja carina ispoljiće se u najvećem dijelu na smanjenje carina u ovoj godini, a ostatak u naredne dvije godine. Uprkos tome, na osnovu tekućih trendova naplate i projekcija uvoza, očekuje se snažna stopa rasta carina za ovu godinu od 7,4 odsto.
Kada su u pitanju akcize, Odeljenje za makroekonomsku analizu očekuje da će doći do rasta prihoda od akcize na duvan za sedam odsto u ovoj godini.
Efekti uvođenja diferenciranih stopa na pivo biće ispoljeni u prvih osam mjeseci ove godine, dok su projekcije ostalih kategorija akciza izrađene na osnovu trendova naplate i projekcija realnih makroekonomskih pokazatelja.
Osim duvana, značajan doprinos rastu akciza potiče od akciza na derivate nafte, a snažna stopa rasta projektovana je kod akciza na alkohol.
Projekcija prihoda u periodu od 2016. do 2018. godine zasnovana je na projektovanim relevantnim makroekonomskim pokazateljima, sezonskoj šemi naplate iz ranijih perioda i projekcijama pojedinih kategorija prihoda za ovu godinu, te efektima izmjena politika u oblasti carina i akciza na duvan.
Projekcije rasta prihoda od PDV-a nešto su ispod projektovanih stopa rasta potrošnje.
Takođe, projekcije akciza na derivate i putarine prate projektovane stope realnog rasta BDP-a, dok projekcije akciza na duvan u periodu 2016-2018. podrazumijevaju godišnje povećanje specifične akcize na cigarete od 0,15 KM po paklu, uz prenos dodatnog poreskog tereta na kupca u cijelosti.
Povećanje akciznog opterećenja cigareta dovešće do rasta prosječne ponderisane cijene cigareta, a time i specifične akcize na rezani duvan.
S obzirom na osnovne postavke projekcija indirektnih poreza i ukupne ekonomske uslove u BiH i svijetu, ostvarivanje projektovanog nivoa prihoda od indirektnih poreza u periodu 2015-2018. podložno je određenim vrstama rizika.
Među rizike spada i činjenica da su projekcije prihoda od indirektnih poreza usko povezane sa projekcije makroekonomskih pokazatelja i svako odstupanje ovih parametara od projektovanih vrijednosti predstavlja rizik za projekcije prihoda.
Tu je i slabiji ekonomski oporavak glavnih izvoznih partnera BiH, koji povećava nivo rizika za ostvarenje makroekonomskih projekcija, a time i projekcija prihoda od indirektnih poreza u cjelini.
Takođe i sporija sanacija šteta od poplava i slabiji priliv finansijske pomoći u odnosu na očekivanja mogu usporiti oporavak pogođenih područja i revitalizaciju poljoprivredne i industrijske proizvodnje, umanjiti očekivani rast potrošnje i ekonomije i ugroziti izvršenje projekcija naplate prihoda.
Među rizicima su navedene i investicije vezane za međunarodne projekte, koje dovode do povećanja povrata PDV-a, dok korišćenje projekata finansiranih iz IPA fondova na kraju rezultira oslobađanjem PDV-a.
Očekivani efekti primjene izmjena Zakona o akcizama u području oporezivanja duvana mogu biti umanjeni ili neutralizovani neefikasnim političkim i operativnim mjerama usmjerenim na suzbijanje poreske evazije, nelegalnog uvoza duvana i nelegalne proizvodnje i prodaje cigareta i rezanog duvana. Srna