Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

    26. Juna 2025. — 14:39

    Tri puta pokušali progurati tender, pa odustali jer „nemaju para“

    26. Juna 2025. — 13:54

    Iz budžetske rezerve podijeljeno „samo“ 4,2 miliona KM

    26. Juna 2025. — 11:35

    Gradska toplana Bijeljina traži povećanje cijene grijanja za 25 odsto

    26. Juna 2025. — 10:05
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Cijena nafte naglo pala nakon izjave predsjednika SAD

    25. Juna 2025. — 08:56

    Kina oborila rekord u instalaciji solarnih panela

    24. Juna 2025. — 12:27

    HE Dabar se gradi, Kinezi kriju ugovor, ekolozi upozoravaju

    24. Juna 2025. — 08:56

    Andrej Lasič novi predsjednik Nadzornog odbora NLB Banke Banjaluka

    26. Juna 2025. — 15:30

    Biznisi kažu: Bezgotovinska plaćanja povećavaju broj kupaca i doprinose rastu biznisa

    26. Juna 2025. — 13:00

    Atlantik nudi prijevremeni otkup obveznica

    25. Juna 2025. — 16:15

    Promet na Banjalučkoj berzi 28.553 KM

    25. Juna 2025. — 15:29

    Telekom Srpske isplaćuje 28 miliona KM dividende za akcionare

    25. Juna 2025. — 08:01

    Investitori u defanzivi, pala cijena zlata

    22. Juna 2025. — 16:47

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Beogradski div velikom akvizicijom ulazi na sarajevsko tržište

    13. Juna 2025. — 08:12

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Proizvodi sa nula posto marže nevidljivi u marketima: Šulićeva kampanja više marketing nego pomoć građanima

    20. Juna 2025. — 14:04

    Potrošačka korpa dostigla 3.178 KM

    15. Juna 2025. — 11:30

    Basnoslovne cijene smanjile broj turista u Hrvatskoj

    23. Juna 2025. — 16:35

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Hrvatska gubi turiste zbog previsokih cijena

    17. Juna 2025. — 15:38

    Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

    26. Juna 2025. — 14:39

    Nameti na uvoznu pšenicu spas za domaće žito

    26. Juna 2025. — 08:17

    Vjetropark Kostolac na jesen u probnom radu

    25. Juna 2025. — 14:00

    Minić: Razmotrićemo inicijativu o uvođenju zaštitnih mjera

    25. Juna 2025. — 12:45
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    Obnovljena najduža željeznička linija na svijetu Moskva – Pjongjang

    26. Juna 2025. — 11:00

    Nvidia ponovo najvrednija kompanija na svijetu: Bolja od Majkrosofta

    26. Juna 2025. — 10:27

    Cijene tankerskog prevoza nafte rastu zbog sukoba na Bliskom istoku 

    24. Juna 2025. — 16:36

    Koliko zarađuje prosječna porodica u Evropi

    24. Juna 2025. — 14:41
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Strah od dužih sukoba u Crvenom moru doveo do porasta cijena kontejnerskog brodskog transporta

Strah od dužih sukoba u Crvenom moru doveo do porasta cijena kontejnerskog brodskog transporta

Dejan TovilovićDejan Tovilović13. Januara 2024. — 13:401 komentar3 minute čitanja
robna razmjena
FOTO: Pixabay

NJUJORK – Cijene kontejnerskog prijevoza za ključne globalne trgovačke rute skočile su ovu sedmicu, a vazdušni napadi SAD-a i Velike Britanije na Jemen podstakli su strahove od dugotrajnog prekida globalne trgovine u Crvenom moru, jednoj od najprometnijih svjetskih ruta.

robna razmjena
FOTO: Pixabay

Američki i britanski ratni avioni, brodovi i podmornice izveli su desetine napada na Jemen, proširivši regionalni sukob koji proizlazi iz izraelskog rata u Gazi.

Većina kontejnerskih brodova već je izbjegavala obližnji Sueski kanal, prečac između Azije i Evrope koji pokriva 12 posto globalne trgovine.

Sada su američke i britanske vojske savjetovale svim brodovima da se klone zone sukoba.

To je potaknulo strahove da bi stope za naftne tankere i brodove za rasuti teret koji prevoze vitalne robe mogle porasti, povećavajući rizik od novog kruga globalne inflacije, piše Reuters.

Referentni Šangajski indeks tereta u kontejnerima porastao je u petak preko 16 posto na sedmičnoj razini na 2.206 bodova.

Cijene na ruti Šangaj-Europa porasle su u petak za 8,1 posto na 3.103 dolara po kontejneru od 20 stopa u odnosu na sedmicu ranije, dok je cijena za kontejnere prema nezahvaćenoj zapadnoj obali SAD-a porasla 43,2 posto na 3.974 dolara po kontejneru.

“Što ova kriza duže bude trajala, to će uzrokovati više poremećaja u pomorskom prijevozu tereta širom svijeta, a troškovi će nastaviti rasti“, rekao je u petak Peter Sand, glavni analitičar teretne platforme Xeneta.

Glavni igrači u industriji prekookeanskog brodarstva koja obrađuje više od 90 posto globalne trgovine pripremaju se za višemjesečne preokrete koji povećavaju troškove.

“Čak i ako bi od danas nadalje tjesnac Bab al-Mandeb postao siguran za tranzit, očekujemo da će proći najmanje dva mjeseca prije nego što brodovi počnu normalno rotirati“, rekao je Majkl Advel izvršni potpredsjednik za pomorsku logistiku u “Kuehne + Nagel”.

Veliki vlasnici kontejnerskih brodova kao što su Maersk i Hapag-Lloyd prebacili su brodove za Sueski kanal na dužu rutu oko afričkog Rta dobre nade.

To je uzrokovalo kašnjenja kroz složene brodske rasporede. Cijene su se najmanje udvostručile u odnosu na prije mjesec dana na najpogođenijim rutama, ali su i dalje ispod rekordnih vrijednosti pandemije.

U petak su se četiri naftna tankera okrenula usred plovidbe kako bi izbjegla Crveno more, a pet ostalih je skrenulo ili zaustavilo plovidbu.

“Cijene tankera će porasti, a terminske cijene jutros su porasle“, rekao je John Kartsonas, izvršni partner u Breakwave Advisors, koji je dodao da suhi rasuti teret ostaje najmanje pogođen sektor.

Veliki uvoznici poput Tesle, Volvo Cara u vlasništvu Geelyja i IKEA-e već su izvijestili o nestašicama proizvoda ili upozorili na kasno pristizanje robe.

Preusmjeravanje broda oko Afrike dodaje otprilike 10 dana i 1 milion dolara troškova goriva za svako jednosmjerno putovanje između Azije i vurope.

Prevoznici povlače brodove u najpogođenije evropske i mediteranske trgovačke puteve kako bi kompenzirali.

To smanjuje raspoloživi brodski prostor za teret koji se kreće na transpacifičkim rutama i rutama sjever-jug i povećava stope slanja, rekao je Jefferiesov analitičar Omar Nokta.

Brodski operateri također uvode dodatne naknade povezane s Crvenim morem i racionaliziraju jeftiniji prostor prema ugovorenoj cijeni – tjerajući pošiljke nekih kupaca na skuplje spot tržište.

“Cijene širokog spektra dobara prijete da će ponovno krenuti prema gore“, rekla je Suzan Striter, voditelj odjela za novac i tržišta.

Klix

ast cijena cijena kontejnerski prevoz
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakOčekivano: Pojeftinili prasići u Srpskoj
Sljedeći članak Potpuni haos: Pao sistem velike banke u Srbiji

Povezani članci

TRGOVINA 83 minute čitanja

Dijaspora “drži” visoke cijene stanova u Srpskoj

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. Zemo 30. Januara 2024. 07:21

    Strah me samo da prasići ne poskupe!

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Predlažu podjelu RŽR „Ljubija“ na dva preduzeća

26. Juna 2025. — 14:3902 minute čitanja

Preduzeće posljednje dvije godine posluje ispod donje tačke rentabilnosti, što rezultira gubicima

Tri puta pokušali progurati tender, pa odustali jer „nemaju para“

26. Juna 2025. — 13:54

Iz budžetske rezerve podijeljeno „samo“ 4,2 miliona KM

26. Juna 2025. — 11:35

Gradska toplana Bijeljina traži povećanje cijene grijanja za 25 odsto

26. Juna 2025. — 10:05

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti