BANJALUKA – Preduzeće „Vodovod“ će se uz snabdijevanje Banjalučana vodom uskoro baviti još jednim poslom i to naplatom parkiranja, saznaje CAPITAL.
Rukovodstvo preduzeća na ovaj način planira da obezbijedi dodatne prihode, a predviđa da parking naplaćuju na staroj lokaciji na kojoj je bila smještana uprava „Vodovoda“ u Ulici 22. april.
Ta lokacija nema namjenu od novembra 2021. godine, kada je uprava ovog komunalnog preduzeća prešla na novu adresu u centru grada gdje zauzimaju dio zgrade „Zavoda za izgradnju“.
Na potezu akcionari
Kako bi pokrenuli novi posao Skupštini akcionara „Vodovoda“ upućena je odluka o dopuni statuta društva kojom se ovom preduzeću dodaje nova djelatnost: Iznajmljivanje i poslovanje sopstvenim nekretninama ili nekretninama uzetim u zakup (lizing).
Ovo pitanje akcionari bi trebali razmatrati na sjednici koja je zakazana za 28. jun i ukoliko dobije „zeleno svjetlo“, prema riječima v.d. direktora Predraga Dudukovićabiće stvoreni preduslovi da se „Vodovod“ bavi novim poslom, naplatom parkiranja.
„Mi uvijek razmišljamo gdje možemo doći do dodatnih prihoda i tu mogućnost vidimo na staroj lokaciji koja trenutno ničemu ne služi. Plan je da u nekoj skorijoj budućnosti to pretvorimo u parking za javnu upotrebu i da naplaćujemo parkiranje što bi nam donijelo dodatne prihode“, rekao je Duduković za CAPITAL i dodao da prostor koji žele da koriste za te namjene pripada „Vodovodu“.
Kazao je da je teško u ovom momentu procijeniti koliko bi taj posao donosio novca „Vodovodu“, ali smatra da taj parking neće biti prazan, jer se radi o dijelu Banjaluke koji hronično pati od nedostatka parking prostora.
„Plan je da već ove godine krenemo sa realizacijom, odnosno da počnemo ostvarivati prihode po tom osnovu, ali teško je reći kada ćemo tačno početi. Prvo Skupština akcionara treba usvojiti odluku o proširenju djelatnosti, što je pretpostavka da pokrenemo proces, pa onda ide ostatak procedura. Trenutno imamo oko 40 mjesta na kojima se može naplaćivati parkiranje. Ostatak prostora zauzimaju barake koje je nekada koristila uprava „Vodovoda“ i koje u neko dogledno vrijeme možemo ukloniti kako bi proširili prostor“, objasnio je on i dodao da trenutno važeći gradski propisi omogućavaju da se „Vodovod“ bavi tim poslom.
„Vodovod“ 2022. godinu završio u plusu
„Vodovod“ je prošlu godinu završio sa dobiti od oko 300.000 KM. Taj poslovni rezultat je prilično iznenađujući obzirom na informacije koje su tokom godine dolazile iz ovog preduzeća, a koje su pokazivale da „Vodovod“ posluje sa gubicima, koji su iznosili i nekoliko stotina hiljada maraka. Upravo zbog toga je u ovoj godini odobreno poskupljenje vode i vraćena je naplata mjesečne naknade za mjesno.
„Ostvarili smo dobit u zadnjem kvartalu prošle godine, jer smo imali dodatni prihod povećanjem broj priključaka, a smanjili smo troškove koji su bili veći u ranijim kvartalima. Osim toga bilo je knjigovodstvenih usaglašavanja koja nisu ranijih godina urađena“, rekao je Duduković.
Pozitivno poslovanje nije nastavljeno u 2023. godini, pa je prvi kvartal završen sa minusom od većim od 600.000 KM.
Duduković kaže da će uz novi cjenovnik, koji je u primjeni od 1. aprila, negativan rezultat iz prvog kvartala biti smanjen te da u trećem kvartalu očekuje prelazak u pozitivnu zonu.
Šta kažu propisi?
Skupština grada Banjaluka je u aprilu 2019. godine usvojila Odluku o javnim parkiralištima i garažama na području grada Banjaluke, kojom je omogućeno drugim pravnim licima, mimo Gradske uprave Banjaluka, da se bave naplatom parkiranja na lokacijama koje su u njihovom vlasništvu ili ako imaju zaključen ugovor sa vlasnicima tog parkinga.
Prema važećoj odluci koja reguliše ovo pitanje, oni koji žele da se bave ovim poslom moraju Gradu platiti određenu naknadu, koja zavisi od tarifne zone kojoj pripada parkiralište.
Naknada za parking, odnosno garažu u nultoj zoni iznosi 0,40 KM po jednom parking mjestu dnevno, u prvoj i 0,30 KM, a u drugoj zoni 0,20 KM.
U odluci je navedeno da je posebnim pravilnikom kojeg donosi gradonačelnik definisana naplata na javnim parkinzima te razvrstavanje parkinga po tarifnim zonama.
U tom pravilniku je navedeno da je cijena parkiranja u nultoj tarifnoj zoni jednu KM za sat vremena, s tim da najduže vrijeme trajanja parkiranja iznosi dva sata, nakon čega vozilo mora napustiti nultu tarifnu zonu na minimalno jedan čas.
Cijena parkiranja na parkiralištima u prvoj tarifnoj zoni je jednu KM za sat parkiranja, a cjelodnevna karta za parkiranje iznosi pet KM. Cijena u drugoj tarifnoj zoni je 0,50 KM za svaki započeti čas parkiranja, a cjelodnevna karta za parkiranje iznosi tri KM.
Ako se uzme u obzir lokaciju na kojoj se nalazi staro sjedište „Vodovoda“ ovaj novi parking će najvjerovatnije pripadati drugoj zoni.
CAPITAL: V. Popović